Bent U teleurgesteld in mij?

02

apr

Eline

Hoe graag we ook perfect zouden willen zijn, fouten maken we allemaal. Op school halen we niet alleen maar 10en, op het werk leveren we niet iedere dag topwerk. We zijn simpelweg niet altijd de allerbeste in wat we doen, we zijn mensen en we maken fouten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we alles zomaar op moeten geven. Dat het niet perfect is betekent niet dat het niet waardevol is. God houdt van ons, ook al zijn we niet perfect. Het maakt Hem niet uit of wij nu de beste uit de klas zijn of ieder jaar met 6jes overgaan. Hij ziet ons niet als onze prestaties, Hij ziet ons hoe wij vanbinnen zijn.

Ik heb mijn leven lang hard gewerkt op school. Mijn moeder vertelde mij dat ik boos werd omdat de werkjes van groep 2 mij niet lukte toen ik nog in groep 1 zat. Ik ben van nature wel een strebertje. Tijdens mijn middelbare schooltijd sloeg ik echter een beetje door. Ik werkte al heel hard van mezelf, maar mijn ouders, klasgenoten en docenten wisten mij het gevoel te geven dat het niet genoeg was. Het was natuurlijk een combinatie van hun woorden en mijn interpretatie (als onzekere puber zag ik alles als aanval) maar het resulteerde wel in een doorgeslagen werkhouding. Ik was perfectionistisch en raakte hierdoor snel in de problemen omdat er simpelweg geen tijd was om al mijn werk perfect te maken. Mijn perfectionisme zorgde voor faalangst. Ik was altijd weer bang om mijn ouders, docenten en klasgenoten teleur te stellen.

Inmiddels ben ik al drie jaar student en woon ik niet meer thuis. Er is op dit moment niemand die druk op me zet om alles perfect te doen. Ik haal goede cijfers en er is dan ook niet echt meer een reden voor faalangst. Maar toch kom ik er niet van af. Ik ben nog altijd bang om anderen teleur te stellen. Mijn ouders, mijn zusje, mijn docenten, mijn vrienden, en sinds ik tot geloof ben gekomen ben ik bang om God teleur te stellen.

Eén van de eerste dingen die mijn christelijke vrienden mij vertelden was dat God onvoorwaardelijk van ons houdt. Dat betekent dus dat het Hem niet uitmaakt dat wij niet perfect zijn, en dat Hij onze fouten vergeeft als wij spijt betuigen. God houdt zo ongelooflijk veel van ons dat Jezus voor onze fouten is gestorven!

‘Maar Christus heeft zijn leven voor ons gegeven toen we nog sléchte mensen waren. Daarmee bewijst God hoeveel Hij van ons houdt.’ (Romeinen 5:8)

En dat is precies waar mijn onzekerheid begint. Een heel vervelend stemmetje in mijn hoofd blijft maar herhalen: “dat heb je niet verdiend, je hebt er niets voor gedaan!” Hoewel ik rationeel gezien weet dat ik Gods liefde niet hoef te verdienen, is het toch moeilijk om daarop te vertrouwen. Het is de moderne maatschappij die dat zo lastig maakt. In deze maatschappij krijg je niets gratis en hard werk wordt beloond. Ik “verdien” een goed cijfer als ik hard heb gewerkt. Een werknemer “verdient” salaris als hij ervoor werkt. Er is niets wat je “verdient” zonder er iets voor te doen. Dan is het toch niet zo gek dat het moeilijk is te onthouden dat het bij God anders gaat?

Er zijn veel dingen waardoor wij niet perfect zijn. Het zijn keuzes die we maken waar we God niet in betrekken. Beslissingen waar we God bewust buiten laten. Dingen die we doen waarvan we weten dat het eigenlijk niet is wat God van ons verlangt. Woorden die eruit floepen tijdens een ruzie. Een “onschuldige” roddel die we met een vriendin delen. Aan het einde van de dag voel ik me vaak toch heel schuldig en voelt het alsof ik God enorm heb teleurgesteld. Het stemmetje in mijn hoofd klinkt: “als je zulke fouten blijft maken houdt God straks niet meer van jou”.

Er is maar één ding dat ik kan doen om deze stem te smoren. Ik lees de woorden van onze Koning en bid naar Hem. En dan herinner ik me plots: Ik ben een Koningsdochter. In het Engels (NIV) staat er in psalmen: “I am fearfully and wonderfully made”. Hiervan is de vertaling:

“U heeft mij gemaakt, mij in de buik van mijn moeder gevormd. Ik prijs U, want het is een wonder hoe U mij heeft gemaakt. Alles wat U heeft gemaakt, is bijzonder. Ik weet dat heel goed.” (Psalmen 139:13-14)

God heeft ons gemaakt zoals Hij ons wil hebben. Wij zijn stuk voor stuk prachtige Koningsdochters want God heeft ons gemaakt zoals we zijn. God heeft ons gemaakt mét imperfecties. Misschien zijn die dingen die wij als imperfecties zien, juist wel precies de dingen waarom God zo ontzettend van ons houdt.

Aan de slag!
Heb je ook moeite met onthouden dat God áltijd van jou houdt? Denk je soms ook dat je Hem teleurstelt? Hang dan een briefje op een plek die je veel ziet, een spiegel bijvoorbeeld, waar je op schrijft: “Ik ben een Koningsdochter. God heeft mij gemaakt zoals ik ben. God houdt van mij.” Iedere keer dat je dit ziet, herhaal het dan hardop tegen jezelf. Leg je onzekerheden ook bij God neer in gebed. Hij zal je helpen waar je hulp nodig hebt.

Deel deze overdenking

  1. Rianne Hogervorst schreef:

    Bijzonder hoe deze overdenking past in wat ik elke morgen doe: ik spreek de tekst uit psalm 139 en andere waarheden over wie ik ben in Christus dagelijks hardop uit tegen mijzelf.

  2. Gd's Princess schreef:

    Mooie overdenking. Persoonlijk wel heel herkenbaar. Toch kan een nare gedachte over falen of over mijn identiteit soms sluipend naar binnen gaan en bedenk ik pas later.. nadat ik een worsteling in mijn gedachten heb gehad.. oja ik had beter kunnen bidden of iets positiefs tegen mezelf kunnen zeggen.. Dit leer ik nog steeds 🙂 het blijft nog lastig.

    • Eline schreef:

      Daar heb je gelijk in, gd’s princess. Het is zeker lastig. De enige tip die ik heb is volhouden en blijven oefenen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap