Wandel in vrijheid

01

apr

Dorine

Zondag zat ik in de dienst, ik kan mij er niet zoveel meer van herinneren. Ik ben iemand die snel is afgeleid. Voor mij is tijdens de dienst bij de les blijven een kunst, maar in het eerste gedeelte van de dienst zei iemand iets: ‘De toorn van God is van ons weggehaald’. Die zin spookt in mijn gedachten rond. Je begrijpt dat de preek, die later in de dienst werd gehouden, een mooie aanleiding was om hier verder over na te denken! De toorn van God, wat is dat eigenlijk – toorn? Een ander woord voor toorn is woede. ‘De woede van God is van ons weggehaald’. Wanneer je het Oude Testament leest zie je dat God vaak in toorn of met woede reageert op de Israëlieten wanneer ze gezondigd hebben. Veel mensen hebben moeite met het beeld van een God die in woede kan uitbarsten. Een woedende God is ook niet fijn! 

Wanneer je iets verkeerd doet, dan krijg je straf. Dat is hoe we opgevoed zijn door onze ouders en op school en zo voeden wij onze kinderen ook op. In mijn werk als peuterleidster komt dit ook terug. Als je niet naar de juf luistert, dan moet je even op ‘de denkstoel’ zitten. We zijn er zo aan gewend dat we worden (af)gestraft als we verkeerde dingen hebben gedaan. Het zit in ons systeem, zo kijken we ook naar onszelf en automatisch denken we dat God ook zo werkt.

Maar dit is iets in ons leven, in onze gedachten wat niet WAAR is!

In het Oude Testament werkte het nog wel op die manier. Op een gegeven moment gaat het volk van Israël weg uit Egypte. Ze komen in de woestijn terecht en smeken God: ‘Kom alstublieft hier bij ons wonen’. Vanaf de schepping laat God elke keer zien dat Hij contact wil met de mensen. Het is Gods verlangen om bij zijn volk te wonen, maar dat kan niet zomaar. Dat zou hetzelfde zijn als je een eerlijke politieman zou uitnodigen bij een criminele bende, dat gaat niet goed. De hele bende zou achter de tralies komen te zitten. God kan zonde niet aanzien en al zeker niet wonen tussen de zonde. God heeft dus een plan bedacht. Hij komt tussen de mensen wonen wanneer het volk zich houdt aan de regels die Hij hen zou geven. De tien geboden, en later, wanneer ze zijn aangekomen in het beloofde land, nog veel meer leefregels. God weet ook dat de Israëlieten zich niet aan de regels konden houden en dat Hij daardoor nog steeds niet bij de Israëlieten zou kunnen wonen. Dus geeft Hij de Israëlieten een uitweg. Hij gaf de Israëlieten offerdieren. Alle verkeerde dingen die zijn gedaan worden op het dier gelegd dat geofferd gaat worden. Daarmee konden de Israëlieten zich elke keer opnieuw schoon maken voor God. Wanneer het volk in het Oude Testament stopte met het brengen van offers lees je dan ook dat de toorn van God over hen heen kwam. Oorlogen, hongersnoden en op den duur ballingschap.

MAAR zo werkt het nu niet meer! Jezus heeft alle toorn, alle woede gedragen, de toorn van God die over mij, over jou, over ons heen had moeten komen is over Jezus heen gekomen. Het is er niet meer…. Het bestaat niet meer, het is weg!

Dank, dank aan God!

Als je dit op je laat inwerken, is dit GROOT. Dit betekent dat wanneer ik iets doe wat tegen Gods wil ingaat, wanneer ik dus zondig, dat het oké is. Wanneer jij iets doet wat tegen Gods wil ingaat, dan is het nog steeds oké.

Wacht even roepen we dan, wij zijn nog steeds zondige mensen! Dat klopt, we kunnen uit onszelf moeilijk het goede doen. Ik wil ook niet zeggen dat het oké is om te zondigen, God houdt daar echt niet van, maar Zijn toorn zal niet meer over ons komen. Door het bloed van Jezus word je elke keer opnieuw weer schoon gewassen. Door de Heilige Geest laat God je elke keer zien wat niet goed is gegaan. Dan mogen jij en ik op onze knieën gaan zitten en deze zonden belijden.

Tijdens het nadenken over de toorn van God kwam ik het volgende vers tegen in Openbaringen 22:14 (NBV):

‘Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan.’

Het staat heel mooi poëtisch opgeschreven. Vrij vertaald Gelukkig zijn de mensen die schoon zijn gemaakt van zonde. In hen woont de Heilige Geest, in Jezus hebben ze het eeuwige leven. Ze mogen vrij tot God de Vader komen.

Dit kunnen we elke dag doen. Vraag aan de Heilige Geest welke zonden er zijn die dag en belijd je zonden. Vraag om de vruchten van de levensboom: Jezus, vul ons hart met Uw vrede, met uw shalom en ga met blijdschap de poorten door. Zing en juich voor Koning Jezus! Dit alles kunnen we doen in de wetenschap dat we vrij van Gods toorn zijn.

Je mag falen, struikelen… We zijn namelijk kinderen. Wanneer mijn kinderen een glas drinken omgooien, ruim ik het op en vertel hoe ze het de volgende keer kunnen voorkomen. Wanneer mijn kinderen een pakje kauwgom stelen uit de winkel, vertel ik ze dat het niet goed is om te doen en dat ze de volgende keer naar mij toe moeten komen als ze iets nodig hebben.

Ook jij bent een kind. Een kind van onze hemelse Vader. Ga erop uit, Hij leert je wat je moet doen door de Heilige Geest. Wanneer er iets gebeurt wat niet goed is, wees dan niet bang voor de reactie van je Vader, maar ren naar Hem toe en praat met Hem. Hij zal je vergeven en je helpen om weer op te staan en verder te gaan. Dit is de weg naar volwassenheid. Het is een weg die je hele aardse leven zal duren. Ga deze weg in de wetenschap dat je vrij bent!

‘De Heer zegt: … ‘Ik zal mijn wet in hun binnenste schrijven, in hun hart en in hun verstand.’ (Hebreeën 10:16)

Aan de slag!

Neem vandaag even rustig de tijd om met de Vader, Zoon en Geest te praten aan de hand van de Bijbeltekst uit Openbaringen 22:14 (NBV)

‘Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan.’

  1. Vraag aan de Heilige Geest welke zonden er in je leven zijn en belijd je zonden.
  2. Dank Jezus voor Zijn goedheid en Zijn liefde voor ons.
  3. Ga naar God en zing voor Hem (of als zingen niet je ding is; praat, dans, maak muziek, een tekening. Het maakt niet uit wat je doet als je het maar voor God doet.)
  4. Vraag: Jezus, vul ons hart met Uw vrede, met Uw shalom.

Het volgende lied zingt over deze vrijheid. Het is geen mooie studio-opname, maar een heerlijk vrije situatie en een geweldige tekst om ons hart de vrijheid te laten voelen!

 

Deel deze overdenking

  1. Rianne Hogervorst schreef:

    Wat een fantastisch lied!!!!Sluit zo mooi aan bij de overdenking van vandaag. Ik ga dit lied vandaag nog een paar keer luisteren, want het geeft mij de opdracht om in DE vrijheid te gaan staan!

    • Dorine schreef:

      Hoi Rianne,
      Ik ben het helemaal met je eens! En ik hoop dat je steeds meer deze vrijheid gaat ervaren in je leven!

  2. Truus schreef:

    Dorine,
    Prachtige overdenking!
    Mooi lied en ontroerend om ze te zien zingen.
    En dan denk ik….
    wat zou het toch fijn zijn als al mijn kinderen dat ook zo zouden doen.
    Maar…..God kan dat veranderen!
    Zeker weten.

    • Dorine schreef:

      Hoi Truus,
      Dat is zeker waar! God kan verandering brengen! Ook in het leven van je kinderen.
      Dat is een hoop die we mogen hebben.

  3. fodboldtrøjer schreef:

    Thanks for finally talking about >Wandel in vrijheid
    <Liked it!
    fodboldtrøjer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap