Ben jij een slaaf of dienstknecht van Jezus?

16

dec

Nienke Alblas

Slavernij is in onze maatschappij gelukkig nog maar weinig aan de orde. Het heeft een hele vervelende bijsmaak gekregen. Iedereen behoort vrij te zijn. Bijbelvertalers hebben het woord voor ‘slaaf’ in het Nieuwe Testament vertaald met ‘dienstknecht’. Maar klopt dat eigenlijk wel? Er zit een groot verschil tussen deze twee woorden. Een dienstknecht kan namelijk zijn meester verlaten. Hij heeft arbeidsvoorwaarden en wanneer er van een van de twee kanten niet wordt voldaan aan de voorwaarden, is het mogelijk om de meester vaarwel te zeggen. Een slaaf is gebonden aan zijn meester voor het leven. Wanneer je een goede Meester toebehoort, is dit lang zo slecht nog niet. Wat als je geen dienstknecht bent, maar een slaaf van Jezus? Wat betekent dat voor jou?

Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God.
– Romeinen 1:1 (HSV)

Dienstknecht van Jezus

Als christenen mogen wij Jezus dienen. Sommigen mensen zien dit als een plicht, iets vervelends, maar je kan het ook juist als iets heel moois zien. Wat een eer dat wij Hem mogen dienen! Zou je je niet vereerd voelen als je een bepaalde mooie baan aangeboden zou krijgen of een belangrijk persoon jou zou vragen hem of haar te helpen? Zo is het eigenlijk ook met God. Hij roept ons, jou en mij, op om Hem te helpen bij zijn Meesterwerk. Hij vraagt ons voor en met hem mee te werken.

Arbeidsvoorwaarden

Het verschil tussen een dienstknecht en een slaaf is dat een dienstknecht onder voorwaarden voor zijn baas werkt. Het contract is voorwaardelijk. Jij werkt voor de baas en in ruil hiervoor krijg jij geld. Als dienstknecht van God zou het betekenen dat jij doet wat je gevraagd wordt, omdat je er een beloning voor krijgt. Je doet het niet uit liefde, maar om iets te ontvangen.

Stel ik arbeidsvoorwaarden aan mijn relaties? Geef ik mensen onvoorwaardelijke of voorwaardelijke liefde? Het zijn vragen waar ik weleens over nadenk. In hoeverre houd ik van mijn naasten zonder daar iets voor terug te verwachten? Er is altijd wel één voorwaarde die ik stel als ik erover nadenk. Een punt waar ik in kan groeien. Toch is het ook heel belangrijk om grenzen te stellen. Ik heb in mijn hart besloten altijd de ander lief te hebben, maar wanneer mijn zelfbeeld of mijn relatie met God ten koste gaat van deze relatie, dan is het liefdevol om los te laten. Met mensen geldt er dan toch een ‘contractbreuk’. Hoe dubbel dat soms ook kan voelen.

Slaaf van Jezus

Een slaaf verschilt van een dienstknecht. Een slaaf is gebonden aan zijn meester. Hij valt onder het bezit van Hem. Dit klinkt niet heel positief, maar dat is als je naar de meester kijkt als een slechte aardse meester. Wat als jouw meester met een hoofdletter wordt geschreven?
Onze Meester is meesterlijk. Hij is goed en trouw, Hij zorgt voor zijn bezit. Hij zoekt het honderdste schaap van zijn kudde. Hij zoekt jou en ‘laat zijn aangezicht over jou lichten’, Hij waakt over jou.

Als slaaf ben je een lijfeigene. Jouw hele wezen behoort jouw Meester toe. Verlang jij ernaar om helemaal van God te zijn? Niet op voorwaarde, maar onvoorwaardelijk en voor altijd?

In de oude traditie viel een slaaf niet alleen onder het bezit van zijn meester, maar ook onder zijn zegen. Had jouw meester het goed? Dan had jij het ook goed. Pas zei een vriendin tegen mij: ‘Maar Nien, ten diepste wil je toch niet doen wat God vraagt, maar gewoon je eigen wil volgen?’ Dit is niet het geval. Ik antwoorde haar: ‘Nee, mijn diepste verlangen is juist dat ik God volg. Dat ik geen last meer heb van mijn eigen wil, want ik geloof dat God volgen het mooiste is wat er is.’ Hier dacht ze even over na. Misschien is slaaf zijn van Jezus zo slecht nog niet. Het volgen van heilige geboden, leven met Hem en helemaal van Hem zijn.

Aan de slag!

Ben jij een dienstknecht van Jezus of een slaaf? Denk vandaag na over jouw diepste verlangens. Geloof jij dat wat God van jou vraagt het beste voor jou is? Durf jij helemaal van Hem te zijn?

– Denk verder na over je antwoord op deze vraag. Wat zegt dit antwoord over jouw beeld van God, jezelf en relaties?

– Als het antwoord ‘nee’ is, is dit helemaal niet erg! Het is een punt dat je kan onderzoeken, laat Gods Geest je hart raken waar Hij met jou in relatie wil werken.

Deel deze overdenking

  1. Ien schreef:

    Nog belangrijker is het dat de Heere Jezus zegt : ‘IK noem u niet meer slaven, maar vrienden.’ .daar schuilt een veel groter geheim in dan in dienstknecht of slaaf te (willen) zijn.

  2. natascha de goey schreef:

    paulus schrijft in zijn brief aan de Galaten: Domme Galaten wie heeft u betoverd, laat u toch niet opnieuw het slavenjuk opleggen!! Nienke ik zou jou bijna hetzelfde willen zeggen. Misschien is het raadzaam om eens met Jezus en wijze mensen te praten over jouw opvattingen. Het is prachtig dat jij zoveel van God houdt dat je Hem in alles wilt volgen, maar dat heeft werkelijk niets te maken met het willen nastreven van een functie als slaaf! Zie bovenstaande commentaar.

    • Nienke schreef:

      Hi Natascha, bedankt voor je reactie. Ik denk dat het slavenjuk waar Paulus het over heeft in zijn brief aan de Romeinen gaat over het houden aan de wet van het eerste verbond om zo rechtvaardig verklaard te worden. Paulus waarschuwt ons om niet voor onze rechtvaardigheid aan de wet te houden.
      Het punt in mijn blog draait niet om wettisch leven, maar juist om vanuit Jezus’ offer als rechtvaardige (door dit offer en nergens anders door zoals ook in Galaten staat) als zijn volgeling te leven. Paulus is het zelf die het woord ‘slaaf'(vertaalt als ‘dienstknecht’) gebruikt. Ik interpreteer dit als dat hij zijn hele leven ziet als het eigendom van God. En daar kunnen wij denk ik (soms) van leren.

  3. Frank schreef:

    Mooi stuk, ik snap het idee. Toch zie ik slaaf zijn niet als een keuze. Dit is afgedwongen. Daarom denk ik dat de term dienstknecht toch beter past. Ik kies namelijk voor God, niemand heeft mij hiertoe gedwongen.
    Wel weer er eigenlijk dat zo’n nieuwe vertaling eigenlijk weer voor meer discussie kan zorgen ipv meer eenheid. Maar goed, dit staat allemaal voorspelt in de bijbel, we zullen steeds meer van het ware woord afdwalen. Dus graag meer nieuwe vertalingen met nog meer verwarring: dan weten we als christenen dat zijn woord wel echt waarheid is.

  4. Daan schreef:

    Ik ben blij slaaf van Christus te zijn.
    Ik wil geen eigen wil meer, maar Gods heerschappij en wil in mijn leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap