Ben jij de perfecte christen? – Over vergelijken met andere christenen

10

jan

Irene Poot

Het nieuwe jaar is alweer ruim een week oud! Een nieuw jaar, een nieuw begin. Dit jaar heb ik het ultieme christelijke doel voor mezelf gezet: ik word de perfecte christen! Ik zie zoveel perfecte christenen om mij heen die allemaal christelijke dingen doen, die ik zelf nooit zou durven doen en ik ga precies zo worden als zij. Want vergeleken met hen ben ik echt een heel slechte christen. Vergeleken met mij ben jij vast ook de perfecte christen, toch?!

Het beeld van de perfecte christen

Ik heb altijd een bepaald beeld meegekregen van waar de perfecte christen aan zou voldoen: evangeliseren en bidden op straat, openlijk praten over God met iedereen, actief optrekken met anderen in de vorm van discipelschap, en onderdeel zijn van een soort thuiskerk. Als je dit allemaal niet hebt of doet, ben je niet echt op je optimale christen-zijn… Oftewel, ik ben geen perfecte christen…

Voor mij zorgde deze gedachte ervoor dat ik mezelf alleen maar druk oplegde dat ik ook zo moest zijn en daar ook naar moest streven. Ook al had ik altijd het idee dat spreken niet echt bij mij paste en ik meer van het doen was, toch bleef dit beeld hangen. Ik legde een hoge lat voor mijzelf, die eigenlijk helemaal niet bij mij past.

Herken je dit? Heb jij een bepaald beeld van hoe een perfecte christen er uit zou zien? Voldoe jij aan dit beeld? Zo niet, wat doet dat met je?

Lichaam van Christus

Het idee van de perfecte christen of het vergelijken met andere christenen is eigenlijk heel bijzonder als we kijken naar wat de Bijbel zegt. In een brief aan de Korintiërs spreekt Paulus de gemeente aan op het feit dat er verschillende groepen zijn ontstaan, terwijl de gemeente juist een eenheid moet zijn. Ook spreekt hij hier over de verschillende taken die iedereen heeft en dat God dit ook zo bedoeld heeft, zodat wij zo met elkaar het perfecte lichaam vormen.

“Want zoals het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, hoewel het er veel zijn, één lichaam zijn, zo is het ook met Christus. Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt. Want ook het lichaam bestaat niet uit één lid, maar uit vele. Als de voet zou zeggen: Omdat ik geen hand ben, ben ik niet van het lichaam, is hij daarom dan niet van het lichaam? En als het oor zou zeggen: Omdat ik geen oog ben, ben ik niet van het lichaam, is het daarom dan niet van het lichaam? Als het hele lichaam oog was, waar zou het gehoor zijn? Als het hele lichaam gehoor was, waar zou de reuk zijn?

Maar nu heeft God de leden, elk van hen afzonderlijk, in het lichaam een plaats gegeven zoals Hij gewild heeft. Als zij alle één lid waren, waar zou het lichaam zijn?”
– 1 Korinthe 12: 12-19 (HSV)

Wat Paulus eigenlijk zegt, is dat iedereen anders is en iedereen een andere taak heeft. Een voet beweegt anders dan een hand. Een neus doet dingen anders dan een oor. Maar waarom vergelijken we ons dan toch zo met anderen? Waarom heerst er soms überhaupt een beeld onder christenen van wat perfect is en wat niet? Want volgens de Bijbel is er geen perfecte christen, alleen een perfect lichaam.

Vergelijk jij je met andere christenen?

Vergelijk jij jezelf vaak met anderen christenen en heb je een bepaald beeld van de perfecte christen? Leg je daarom voor jezelf een te hoge lat die eigenlijk helemaal niet bij je past? Misschien kijk je heel erg op tegen mensen die vrijuit spreken over God op een podium of op straat, terwijl jij je veel prettiger voelt bij eten koken voor de zieke buurvrouw. Wie weet denk je dat je altijd moet bidden voor iedereen die je tegenkomt, terwijl je meer bent van het vechten voor onrecht in de wereld of het actief praktische dingen aanpakken.

Iedereen heeft zijn eigen manier om God uit te delen en iedereen heeft zijn eigen plek waar ze dit mogen doen. Het ene is niet beter dan het andere. Natuurlijk kan het een leuke uitdaging zijn om te proberen evangeliseren op straat of om dienstbaarder te zijn, maar dat betekent niet dat dat de enige of beste manier is om christen te zijn. Wees gewoon jezelf en doe de dingen die bij je passen en die God in je heeft gelegd.

Wees geen perfecte christen, maar wees deel van het volwaardige lichaam van Christus, zoals God het gewild heeft.

Aan de slag!

Ben je benieuwd wat mogelijk jouw manier is van christen zijn en Gods licht delen in de wereld?
Er is een test die 8 verschillende manieren van Gods licht delen identificeert: bemoedigen, bidden, delen, dienen, doen, geven, spreken en vechten. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen manier. Wie weet kan deze test jou helpen om in te zien wat jouw manier is.

Deel deze overdenking

  1. Carola schreef:

    Ik geloof sowieso niet in een perfecte christen, alleen in een perfecte God die door een onvolmaakt mens wil werken.
    Het is mooi dat je inderdaad zegt dat we moeten stoppen met vergelijken… Want zo snel doen we dat, ook ik.
    Maar laten we ons vooral inspireren door andere en zoals je zo mooi omschrijft op een manier die bij onszelf past God’s liefde en licht verspreiden.

    Bedankt voor je overdenking!
    Groetjes Carola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap