Ben je op zoek naar rust? Vind rust bij God!

29

jan

Irene Poot

Een jaar geleden was ik voor lange tijd werkloos. Als je dit zelf weleens hebt meegemaakt of er mogelijk nu middenin zit, zal je weten hoeveel onrust, onzekerheid en stress dit met zich mee brengt. Ondanks dat heb ik me toch maanden kalm gevoeld, alsof ik een soort onverklaarbare rust over me heen had. Het voelde ook niet logisch, want ik zou me juist moeten zorgen maken als ik weer een afwijzing kreeg en weer een maand zonder baan zat. Toch had ik een rust die de wereld niet kon verklaren. Een rust die alleen God kan geven. Maar hoe werkt dat dan? En hoe vind je het?

De Bijbel heeft het vaak over de rust van God. Zowel in het Oude als het Nieuwe Testament wordt dit genoemd. Wat betekent dit en wat betekent het voor ons nu?

David en de rust van God

Alleen bij God vindt mijn ziel haar rust, van hem komt mijn redding.
– Psalmen 62: 2 (HSV)

In één van Davids psalmen spreekt hij over rust die hij alleen bij God kan vinden. In deze psalm beklaagt hij zich dat hij wordt aangevallen en wordt bedreigd met de dood. Toch zegt hij dat zijn ziel rust ervaart bij God en alleen bij God. David had waarschijnlijk honderden muzikanten die mediterende muziek voor hem konden spelen, duizenden tuinen om rust te vinden tijdens natuurwandelingen en heerlijke hemelbedden om in te slapen. Toch vindt hij pas echte rust bij God. Hoe?

Vertrouw op Hem te allen tijde, volk; stort uw hart uit voor Zijn aangezicht. God is voor ons een toevlucht.
– Psalmen 62: 9 (HSV)

David vertrouwt volledig op God en stort zijn zorgen bij Hem uit. Hij ziet God als zijn toevlucht. Hij ziet niet meditatie, wandelingen, slapen of wat dan ook als toevlucht. Nee, God is zijn toevlucht en de plek waar hij rust zoekt.

Jezus en de rust van God

Op twee momenten belooft Jezus duidelijk dat Hij rust zal geven aan de mensen die daar naar op zoek zijn. De ene keer noemt hij het in één van zijn speeches tijdens zijn tijd op aarde.

Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
– Mattheüs 11: 28-30 (NBV)

De andere keer praat Hij hierover tijdens het laatste avondmaal als Hij vertelt dat Hij teruggaat naar zijn Vader. De discipelen zijn in paniek dat Jezus hen zal achterlaten, dus zegt Hij:

Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden.
– Johannes 14:27 (HSV)

Hier belooft Jezus dat Hij vrede zal geven aan iedereen die naar Hem toe komt en deze rust zoekt. Hij belooft dat deze vrede anders is dan de vrede die de wereld geeft, een veel diepere rust, een rust in je hart.

Jij en de rust van God

Maar wat kan jij hier nu mee? Misschien heb je veel zorgen op dit moment. Zit je in een zware periode van werkeloosheid, onvruchtbaarheid, ziekte, angst of depressie. Ben je al lang op zoek naar rust, maar kun je het nergens vinden en verlang je naar die ultieme rust die God geeft?

Weet dan dat Jezus heeft beloofd dat Hij rust zal geven die de wereld niet geeft. Het is een belofte aan ons, aan jou. Hij wil je er dus niet van weerhouden en wil je met alle liefde zijn rust en vrede geven. Hoe dan?

Zoals David en Jezus zeiden:

Vertrouw op Hem te allen tijde, volk; stort uw hart uit voor Zijn aangezicht.

Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.

(1) Vertrouw op God en geef je situatie aan Hem over, (2) ga naar God toe en vertel Hem waar je mee zit en (3) vraag om zijn rust en vrede, dat dit je hart, gedachten en lichaam mag vullen.
Dit klinkt natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, en misschien loop je al wel heel lang rond met al die spanning. Maar ik hoop en bid dat je hier het vertrouwen in mag vinden en zo ook de rust van God.

God wil je zijn rust en vrede geven, wil jij er om vragen?

Aan de slag!

Luister Opwekking 717: Stil mijn ziel, wees stil.

En bid: Heer God, U weet wat er speelt in mijn leven. De dingen die mij onrustig en onzeker maken. Wilt U mij Uw rust en vrede geven en mijn hart, gedachten en lichaam rust geven?

Deel deze overdenking

  1. Lea schreef:

    Dank je wel, deze herinnering heb ik telkens weer nodig…in Zijn handen.

  2. P.J. schreef:

    In dit verband vind ik ‘God danken voor een dreg’ ook een mooi verhaal. Zie https://www.boekenstek.nl/c-2733837/god-danken-voor-een-dreg/

  3. Johan schreef:

    Ik kan moeilijk rust vinden omdaik zo met me zelf bezing ben en er over pieker hoe lik mezelf rust kan geven Gr johanneo

  4. Bauke schreef:

    Beste Irene,
    Ik vind het een mooi artikel maar ook bij God kan ik de rust niet vinden God vinden is nl makkelijker gezegd dan gedaan.
    En ik kan je vertellen dat ik hard gezocht heb.
    Ik moet vaak denken aan het nummer Schreeuwen naar de hemel van Martijn Buwalda.

    Dat is helaas heel erg van toepassing.

    Gr Bauke

  5. Bauke schreef:

    Beste Irene,
    Ik vind het een mooi artikel maar ook bij God kan ik de rust niet vinden God vinden is nl makkelijker gezegd dan gedaan.
    En ik kan je vertellen dat ik hard gezocht heb.
    Ik moet vaak denken aan het nummer Schreeuwen naar de hemel van Martijn Buwalda.
    Dat is helaas heel erg van toepassing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap