Ben je in nood? Psalm 70 helpt je bidden om hulp!

10

dec

Marije Brandwijk

Soms dan kan het zijn dat je in een bepaalde situatie zit, waarin je het niet langer alleen aankunt, maar hulp van God nodig hebt. Niet over een paar dagen, maar wel nú – er is geen tijd te verliezen. Psalm 70 laat ons vandaag zien dat David zulke momenten ook wel eens had en wil ons woorden geven om te bidden.

Psalm 70: een gebed om spoedige hulp

Psalm 70 is geen lange psalm, zodat je hem goed in zijn geheel kunt lezen. In de HSV staat er boven de psalm: ‘Gebed om spoedige hulp’. Wat er met David was, waarom hij spoedig hulp nodig had van God is niet duidelijk. Maar de hele psalm laat wel zien dat het echt dringend was. De psalm komt op mij ook over als een soort SOS naar God.

Een psalm van David, voor de koorleider, om te doen gedenken. Haast U, o God, om mij te redden; HEERE, kom mij spoedig te hulp. Laat beschaamd en rood van schaamte worden wie mij naar het leven staan; laat terugwijken en te schande worden wie vreugde vinden in mijn onheil. Laat als loon voor hun smaad terugkeren wie zeggen: Haha! Laat in U vrolijk en verblijd zijn allen die U zoeken; laat wie Uw heil liefhebben, voortdurend zeggen: Laat God groot gemaakt worden! Maar ik ben ellendig en arm; o God, kom spoedig tot mij. U bent mijn Hulp en mijn Bevrijder. HEERE, wacht niet langer!
– Psalm 70:1-6 (HSV)

Een duidelijke oproep

Zoals je net gelezen hebt, begint de Psalm al meteen met een duidelijke oproep: ‘Kom mij spoedig te hulp.’ Een dergelijke oproep lees je niet vaak in de Psalmen, waar het vaak over bijvoorbeeld lofprijzing of aanbidding gaat. Het is recht voor zijn raap. David weet bij wie hij hulp kan zoeken: bij de Heer.
Daar waar anderen het misschien eerst ergens anders proberen te zoeken, gaat hij meteen naar God toe en vraagt om hulp. Het gaat er dan niet per se om dat het het allermooiste en langste gebed is in de Bijbel, maar wel dat David zijn nood uitroept tot God en het niet voor zichzelf houdt.

Zo laat deze psalm ook iets aan jou zien, namelijk dat je ook naar God mag komen met jouw nood, ook al is het ‘maar’ een korte en krachtige roep om hulp.

Wensen van David        

De psalm beschrijft naast de oproep aan God om spoedig te komen ook nog een paar wensen van David. Die kunnen we lezen in de verzen 3-5. Ten eerste vraagt hij of God de mensen die hem naar het leven staat iets aan wil doen. Kennelijk is het zo heftig voor David, ze hebben het echt op hem gemunt. Ten tweede lezen we dat David als wens heeft dat alle mensen die Gods hulp zoeken ook zich daarom zullen verblijden en Hem groot maken. Hieruit blijkt hoezeer David daarnaar verlangt.

Als arm persoon om spoedige hulp vragen

De psalm eindigt met een David die zegt dat hij arm en ellendig is en Gods hulp spoedig nodig heeft. Hij ziet dat er alleen bij God hulp te krijgen is, dat rijkdom daar niets aan kan toevoegen. Niet voor niets noemt David God ook zijn ‘Hulp en Bevrijder.’ Kennelijk kan David echt niet langer wachten en klinkt daar op het einde de noodkreet ‘Wacht niet langer…’

Om op zo’n manier tegen God te praten kan misschien wat raar of onwennig op je overkomen, maar deze psalm laat zien dat, wanneer je in nood bent, je die woorden zeker ook mag gebruiken.

Ik hoop dat jij, wanneer je in nood bent, net als David ook om hulp vraagt bij de Heer, misschien niet met de mooiste woorden, maar wel met een oprecht hart. Want God blijft je Helper en Bevrijder!

Aan de slag!

  • Wat vind jij ervan dat David zo om hulp vraagt?
  • Probeer eens de hoofdtekst (vers 2) van deze psalm uit je hoofd te leren, zodat wanneer je hulp nodig hebt je het kunt bidden.

Deel deze overdenking

  1. Lucas schreef:

    Dank uit ganser hart voor uw uitleg van deze Psalm

  2. Teunis Boogaard schreef:

    Het is altijd goed om anderen te wijzen op Heere. Hij alleen kent al onze noden.. We mogen die bij Hem brengen. En om Jezus wil Zijn hulp verwachten.

  3. Roy W.M. Singh schreef:

    Het pad van De Heer brengt ons naar een mooi en gezegend leven toe,samen zijn is toch ook zo mooi waardoor het beleiden van het geloof zo dankbaar en mooi wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap