Ben ik echt van waarde? – Over wat jaloezie met je doet

28

feb

Gastblogger

Misschien herken je het wel: “Waarom ben ik niet als die vriendin? Ik wou dat ik ook zulke lieve kinderen had. Waarom ben ik niet rijk? Wat nou als ik een andere man had gehad?” Je vergelijkt jezelf continu met anderen. Worstelt met jaloezie. Het kan wrok creëren in je leven, ongeluk of moedeloosheid. Het kan je boos maken. Boos op God of boos op je geliefden. Wat nou als blijkt dat jouw waarde niet afhangt van wat je doet, wat je hebt of wie je bent?

Gods liefde voor de wereld

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
– Johannes 3:16 (HSV)

Hij gaf alles wat Hij had. Zijn geliefde Zoon. Hij had zijn geliefde Zoon al gegeven voordat wij enig ‘goed’ konden doen. Onze waarde ligt dus in het kruis. Het kruis waar de onvolmaaktheid en de jaloezie met Jezus zijn gestorven en waar leven, dankbaarheid en geluk zijn geboren. Zie je al hoe waardevol je bent? Zo waardevol als God zijn Zoon waardevol vindt. Onze waarde ligt niet in wat wij doen, maar dat Hij koos voor jou.

Huisje nooit genoeg

Ook bij het lachen zal het hart pijn lijden: het einde van zulke blijdschap is verdriet.
– Spreuken 14:30 (HSV)

Ik denk dat hiermee opnieuw wordt laten zien dat aardse blijdschap, het aardse lachen, uiteindelijk verdriet oplevert.
Ik herken dat wel. Als je een nieuwe trui hebt gekocht, ben je blij, maar voor hoe lang? Misschien een week of hooguit een jaar? Als je je streefgewicht hebt behaald, word je volgend jaar zwanger of ben je met Gods zegen zeventig jaar en doet je lichaam allerlei dingen die jij niet onder controle hebt. Het is tijdelijk geluk. Tijdelijkheid dat verdriet oplevert.

In dit hoofdstuk wordt tevens gesproken over de wijsheid in het menselijk leven. Het zegt specifiek tot de vrouw in vers 1: Wijze vrouwen bouwen hun huis op, maar een die zeer dwaas is, breekt het met haar handen af.
Hebben wij dan toch iets zelf te doen? Hier staat namelijk ‘breekt het met haar handen af.’ Ik denk wel dat wij een keuze hebben. Een keuze om onze waarde te bouwen op Gods huis, het kruis, of onze waarde te bouwen op het aardse huis. Het huis van jaloezie en nooit genoeg.

Is het dan echt zo erg met ons?

Uit ervaring kan ik zeggen dat jaloezie opbreekt. Na een gevecht tegen anorexia en de daarvoor gepaste interne behandeling in Zuid-Afrika heb ik ontdekt dat een onderdeel van mijn anorexia jaloezie is geweest. Ik voelde me niet geaccepteerd, had het idee nooit goed genoeg te doen en het idee dat niemand naar mij luisterde. Tot ik mijn vriend had gevonden, iemand die mij wel tevreden stelde. Dat gewicht, voedingspatroon, prefecte figuur: ik was in control. Ik voelde me machtig, fantastisch en vrij.

Was dat dan alles wat ik nodig had? Was dat dan wat mij het leven gaf? Helaas het tegenovergestelde. Ik schreef mijn begrafenisbrief voor het geval dat mijn lichaam was uitgeput, mijn geest ook. Ik was kwijt wie ik was. Kwijt waar mijn echte waarde uit bestaat.
Totdat ik weer teruggetrokken werd. Als het ware als die verloren zoon. Ik voelde me bij de schouders gegrepen. Ik moest alles loslaten. Mijn waarde, mijn controle, mijn manier van denken, mijn spullen en vloog naar Afrika. Wie ben ik nog? Wat heb ik nog?

Ik dacht het. Ik dacht dat ik eindelijk dat lichaam had gevonden. Eindelijk goed genoeg, dun genoeg en gezond genoeg was. Maar ik kon niet stoppen. Ik was de ene vriendin niet voorbij in gewicht, of ik moest de ander wel weer. En weer. En weer. Alleen maar die ander.

Dit is wat jaloezie met je doet:

1. Het ontkent hoe uniek jij bent. Hoe uniek God je heeft gemaakt. God vraagt jou als het ware: ‘’Waarom wil je niet zijn zoals Ik jou heb bedoeld?’’

2. Het haalt je aandacht bij God vandaan. Het is namelijk ‘’Wat vindt de ander?’’ in plaats van ‘’Wat vindt mijn lieve Vader?’’

3. Het verbruikt je energie en tijd. De tijd die je kunt besteden aan God, het doel van God met je leven, ben je bezig met je eigen doelen, het controleren van je eigen leven.

4. Het leidt tot andere zonden. Jaloersheid heeft effect op je innerlijk. En daardoor heeft het ook effect op alles om je heen.

Hoe overkom je jaloezie?

Misschien vraag jij het je ook wel af, zoals ik het me toen ook afvroeg. Wat is mijn waarde? Ik geef je 4 tips!

1. Stop met vergelijken! Vergelijken doet eigenlijk twee dingen: het ontrooft je van dankbaarheid voor de zegeningen die vrienden en/ of familie hebben in hun leven. En het rooft je gevoel van tevredenheid en rust voor jezelf!

2. Vier Gods goedheid voor anderen. Zoals eerder benoemd. Vier Gods zegeningen in het leven van een ander. Vier het met ze. Dank met ze en prijs God.

3. Wees dankbaar voor wie je bent en wat je hebt. Als je namelijk niet dankbaar kunt zijn met wat jij hebt, zul je ook niet dankbaar zijn als je meer zou krijgen dan je nu hebt.

4. Laat los. Vertrouw God als het leven oneerlijk lijkt. Hij heeft de controle. Het is in zijn Handen.

Mij, de allerminste van alle heiligen, is deze genade gegeven, om onder de heidenen door het Evangelie de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen.
– Efeze 3:8, (HSV)

Deze rijkdom mag je delen! Delen in wie jij jouw waarde vindt en hebt gevonden. Delen dat jij jouw huisje nooit genoeg hebt opgegeven, delen dat jij niet meer oneerlijkheid ervaart, delen dat jij je huis hebt gebouwd op die vaste grond. Op dat kruis. Waar de Zoon hangt en kiest voor jou. De Zoon die door God net zo geliefd is als jij.
Jij bent geliefd, jij bent waardevol.

Aan de slag!

Welke vals geloof heb jij dat je afhoudt van de vrijheid die in God is te vinden? De waarde die in God te vinden is?
Luister First love van Jonathan Helser.

Bron
Naar “Doelgericht leven” van Rick Warren.

Schrijfster
Deze blog is geschreven door Mariëtta. Zij is kraamverzorgster in opleiding, single en woont in een leuk dorp in Zuid-Holland. Ze wordt blij van Tony Chocolonely, fietsen, haar huisje en haar vriendinnen. Daarnaast vindt zij het leuk om te schrijven, met name over haar avonturen in Zuid-Afrika. Zij Lacht wanneer zij haar ochtendmoment heeft met haar favoriete koffie, een boek en muziek op de achtergrond. En het werk van God in ieders leven, voor ieder uniek!

Deel deze overdenking

  1. Jose schreef:

    Dank voor je openhartig verhaal. Tevreden zijn met wat God geeft. Onze waarde ligt in Hem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap