Beloftes in de bijbel uitbidden

30

jun

Gastblogger

Bidden. Een onderwerp waar regelmatig over wordt geschreven. En toch, we lezen erover en blijven er soms moeite mee hebben. Misschien herken je dit. Er zijn tijden dat bidden heel makkelijk gaat en de woorden uit je mond vloeien. Op andere momenten heb je er moeite mee en weet je even niet meer wat je moet bidden en hoe. Maar weet je, de Bijbel staat vol met gebeden en beloftes van God. Heb je er wel eens over nagedacht om een Bijbeltekst uit te bidden?

Gebeden in de bijbel

Het bekendste gebed in de bijbel is denk ik het ‘Onze Vader’. Dit gebed geeft Jezus aan zijn discipelen. Hij leert hen bidden. Maar er staan nog veel meer mooie gebeden in de bijbel. Bijvoorbeeld in 1 Kronieken 16:8-36. Een dankpsalm van David. David verhoogt God en dankt Hem voor wat Hij allemaal heeft gedaan. Wat ik zo mooi vind, is dat het hele volk aan het einde zegt: ‘Amen’ en ‘Prijs de Heer’ ter bevestiging van de woorden die door David zijn uitgesproken. Stel je eens voor: het volk Israel bidt met David mee. Ze luisteren aandachtig en zijn zo onder de indruk van Gods grootheid dat ze in koor ‘Amen’ en ‘Prijs de Heer’ zeggen. Wow, wat moet dat een mooi geluid zijn geweest!

Ook Paulus heeft heel wat gebeden opgeschreven, die hij aan gemeentes geeft ter bemoediging. Deze gebeden zijn vaak gericht op geestelijke groei en een verlangen naar meer van God.

Bijbelteksten uitbidden, waarom zou je dat eigenlijk doen?

– Het zijn woorden van God

Het zijn Gods woorden en je gebeden zijn hierdoor altijd in lijn met zijn wil. Hij wil niets liever dan dat jij Hem beter leert kennen en groeit in je relatie en geloof in Hem.

– Het bouwt je geloof op

In Romeinen 10:17 staat: ‘Geloof komt door het horen van het woord van God.’ Door een Bijbeltekst hardop uit te spreken, hoor je dit en bouwt het je geloof op. Het is echt anders dan het zachtjes voor jezelf lezen. Het kan zijn dat je twijfelt aan Gods goedheid voor jou. Je kunt dan bijvoorbeeld Psalm 136 lezen. In de eerste zin staat: ‘Looft de Heer, want Hij is goed. Zijn liefde duurt voor eeuwig’. Je zou dan kunnen bidden: ‘Heer, dank U wel dat U goed bent. Dat mijn leven in Uw hand is. En dank U wel dat Uw liefde voor eeuwig duurt.’

Hardop uitspreken helpt ook om je te blijven focussen in plaats van dat je gedachten telkens afdwalen. Probeer het maar eens!

– Het doet een beroep op Gods beloften

Je mag God herinneren aan zijn beloften, de woorden die Hij geeft in de Bijbel. Neem bijvoorbeeld Efeze 3:16-19, een gebed om bovennatuurlijke versterking van ons hart en een diepere ervaring van Gods liefde. Dit is een gebed van Paulus dat je over jezelf of over iemand anders kan uitbidden. In Maleachi 3:1 staat: “Ik, de Heer, verander niet.”

Een voorbeeld van iemand uit de Bijbel die God aan zijn beloftes herinnert, is Mozes. Het volk heeft gezondigd door het maken en aanbidden van een gouden kalf. God is boos, want Hij staat niet meer op nummer één, het volk is Hem afvallig. Hij wil het vernietigen. Maar dan pleit Mozes voor het volk en herinnert God aan zijn belofte voor Israel. En omdat God niet verandert, houdt Hij zijn belofte en vernietigt het volk Israel niet.

– Het inspireert je gebedsleven

Als je niet weet wat je moet bidden, kun je altijd een Bijbeltekst gebruiken. Door hier mee te beginnen, focus je jouw hart op God en vanuit hier kunnen weer andere gebedspunten in je gedachten naar voren komen waar je voor kan bidden.

Bidden aan de hand van een Bijbeltekst

Lees Efeze 1:17–22. Dit is een gebed van Paulus, waarin hij bidt voor de Geest van wijsheid en openbaring.

Bid deze tekst over jezelf uit. Dit kun je als volgt doen:
– Zeg in plaats van u/uw – ik of mij
– Als het over God gaat, kun je U zeggen of Heer
– Is er iemand waarvan je denkt dat hij of zij wijsheid en openbaring nodig heeft? Bid deze verzen uit over hem of haar.

Auteur
Deze gastblog is geschreven door Manon Terpstra. Manon woont in een klein paleisje ergens in het midden van het land, haar stabiele basis waar ze telkens weer terug komt als ze een tijdje in het buitenland is geweest. Zij lacht van avontuur, vriendschappen, een vers gezette cortado, haar creatieve schoenenkast (inclusief schoenen natuurlijk 🙂 ) en de geur van regen na een hete zomerdag. Ze is een enorme genieter van spontane acties en is altijd weer benieuwd wat God voor haar in petto heeft. Hij doet oneindig veel meer dan wij kunnen bidden en beseffen!

Zou jij ook een keer onze gastblogger willen zijn? Mail dan naar eva@zijlacht.nl een blog die opgebouwd is zoals deze! Noem hierbij een meta-omschrijving en een focuswoord. Wees creatief in je woorden en verras ons. We zijn benieuwd naar je verhaal 🙂 

Deel deze overdenking

  1. Stella schreef:

    Hoi,
    Heel interessant stuk, ik ga het eens uitproberen! Tnx.

    Liefs
    Stella

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap