5 redenen waarom je zou Bijbellezen

05

aug

Irene Poot

Vroeger was ik ervan overtuigd dat ik niet in de Bijbel hoefde te lezen. Bidden was genoeg voor mijn geloof en het was te veel gedoe. Totdat ik op een dag besloot om dagelijks een hoofdstuk uit de Bijbel te lezen. Er ging een wereld voor mij open! Een wereld die ik jou ook gun…

Het kan soms moeilijk zijn om de Bijbel te lezen. Toch heb ik zelf ervaren dat het je heel veel kan brengen als je het wél Bijbel doet. Natuurlijk zijn er zoveel redenen waarom, maar hier wil ik er vijf uitlichten: (1) door de Bijbel ontdek je wie God is, (2) kun je Gods stem horen, (3) ontdek je wat Gods visie is (4) word je toegerust en (5) word je beschermd.

1. Je ontdekt wie God is

Weet je niet zo goed wie God precies is, of wat je van Hem vindt? Ontdek dan al lezend door de Bijbel heen wie God is. Er zijn namelijk heel veel bijbelteksten en verhalen die vertellen wie God is en wat Hij doet. Met de Bijbel vind je elke keer weer nieuwe eigenschappen en namen van God. Psalm 145 staat er bijvoorbeeld al vol mee!

2. Je kan Gods stem horen

Zou je graag eens willen horen wat God tegen jou te zeggen heeft? Open je Bijbel! De Bijbel staat vol met Gods stem. De Bijbel wordt niet voor niets Gods Woord genoemd.

Heel de Schrift is door God ingegeven […]
– 2 Timotheüs 3: 16a (HSV)

Deze uitspraak doet Paulus, wat op dat moment slaat op het Oude Testament. Maar ook het Nieuwe Testament is geïnspireerd en ingegeven door God. Je leest daar bijvoorbeeld letterlijke uitspraken van Jezus, oftewel God. God spreekt letterlijk door de Bijbel heen. Er is geen ander boek waar je God zo mooi doorheen hoort spreken!

3. Je ontdekt wat Gods visie is

Ben je op zoek naar Gods visie of bedoeling met jou? Doordat de Bijbel je helpt om God te leren kennen en Zijn stem te verstaan, zul je ook meer ontdekken over Zijn visie. Zijn visie voor hoe de wereld bedoeld is, hoe jij bedoeld bent. Door de Bijbel te lezen, leer je hier meer over en zul je het je misschien op een gegeven moment eigen maken. Dat je gaat van alleen lezen naar volledig doen! En dan wordt de Bijbel echt een manier om je te laten leiden door God en Zijn visie.

Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
– Psalm 119:105 (HSV)

4. Je wordt toegerust

Ben je weleens onzeker of je wel geschikt bent om in Gods Koninkrijk van betekenis te zijn? Weet dan dat God je altijd zal voorbereiden en toerusten voor de mooie, maar ook uitdagende dingen die je mag gaan doen. En een manier om jou toe te rusten is door de Bijbel.

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.
– 2 Timotheüs 3: 16-17 (HSV)

Door Bijbel te lezen leer je steeds meer van God en Zijn visie. Met de Bijbel krijg je kennis en inzicht, waardoor je kunt groeien in je geloof. Groeien om volledig toegerust te zijn om van betekenis te zijn.

5. Je wordt door de Bijbel beschermd

Moet je weleens vechten tegen negatieve gedachten over jezelf of twijfels aan God? Het klinkt misschien gek, maar de Bijbel kan jou ook beschermen. Dit komt doordat je door de Bijbel leert wie God is en wie jij bent volgens God. Dus als je ooit wordt aangevallen met negatieve gedachten, twijfels of angsten dan weet jij de waarheid!

Dit laat Jezus ook zien in Mattheüs 4 als Hij door de duivel wordt verzocht. De duivel probeert elke keer Jezus uit te dagen en te verleiden. Maar Jezus kende de Bijbel en Hij werd beschermd door deze waarheid.

Maar Hij antwoordde en zei: Er staat geschreven: De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.
– Mattheüs 4: 4 (HSV)

Aan de slag!

  • Probeer deze week eens elke dag een (klein) stuk uit de Bijbel te lezen. Begin gewoon eens bij de Psalmen of Mattheüs. Kijk aan het einde van de week eens hoe je het vond en wat het je heeft gebracht.

Deel deze overdenking

  1. Stella schreef:

    Hoi,

    Zijn er ook heel eenvoudige bijbelplannen door de bijbel heen eventueel met uitleg?
    Eventueel een link oid want ik wil het graag uit proberen.

    Liefs, Stella

    • Marie Micheline schreef:

      Hoi Stella,
      Je hebt ook de Bijbel app van Youversion. Daar kun je verschillende leesplannen korte voor 7 dagen of langere kiezen en ook verschillende onderwerpen en thema’s. Ik vind dit zeker aanrader. Succes.

    • Irene schreef:

      Hoi Stella,

      Op de Bijbelapp heb je verschillende lees en Bijbelplannen met bepaalde onderwerpen. In deze link kan je er al een paar vinden: https://debijbel.nl/leesplannen
      Als je op zoek bent naar uitleg over Bijbelverhalen en/of boeken dan is The Bible Project misschien ook wat voor je. Zij hebben, ook in het Nederlands, leuke filmpjes waar ze uitleg geven over bepaalde boeken en verhalen. Ook hebben zij als het goed is een plan hoe je heel de Bijbel kan lezen in een jaar.
      https://bibleproject.com/Dutch/

      Hopelijk kan je hier wat mee. Veel plezier en succes!

      Groetjes,
      Irene

  2. Koert Wolting schreef:

    Beste Stella.
    Er is geen betere manier om God te leren kennen dan zelf de Bijbel te gaan lezen.
    Je moet er wat voor doen, maar het levert alles op. Mensen die de bijbelboeken schreven werden geïnspireerd door de Heilige Geest. Diezelfde H.Geest wil Gods woord ook aan ons verklaren. Bid daarom voordat je gaat lezen. Om de Heilige Geest dat die je leidt. Om een eerste overzicht te krijgen waar de Bijbel over gaat stel ik je het volgende leesplan voor: Genesis, Exodus 1-24
    Lukas, Handelingen en Johannes. Lees het als een boek, meerdere hoofdstukken achter elkaar. Voor meer informatie over de indeling van de Bijbel mag je me mailen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap