Ontdek welke taak God jou geeft!

04

aug

Charlotte Molenaar

Wat wil God dat ik ga doen met mijn leven? De afgelopen maanden heb ik me vaak afgevraagd wat Hij nu precies van me vraagt. En ik ben vast niet de enige die met deze vraag zit. Regelmatig hoor ik mensen die zich afvragen wat Gods plan met hun leven is én hoe ze dat kunnen weten. In mijn zoektocht naar Gods wil voor mijn leven stuitte ik op een gedeelte uit de eerste brief die Paulus aan Timotheüs schreef:

Toen ik naar Macedonië vertrok, heb ik je gevraagd in Efeze te blijven. Je moet voorkomen dat bepaalde mensen daar een afwijkende leer onderwijzen en zich verdiepen in verzinsels en eindeloze geslachtsregisters. Die leiden meer tot speculaties dan tot de vervulling van de taak die God met het geloof gegeven heeft.
1 Timotheüs 1:3-4 (NBV)

Het doel uit het oog verloren

De gelovigen in Efeze zijn hun doel uit ogen verloren. In de gemeente zijn er mensen die een afwijkende leer onderwijzen. Ze houden zich bezig met zinloze dingen. Ze focussen op dingen waar ze zich helemaal niet zo druk om zouden moeten maken. De gelovigen worden zo afgeleid van de taak die God hen met het geloof gegeven heeft.

De taak

Blijkbaar krijgen we een taak van God als we tot geloof komen. Dat schrijft Paulus tenminste hierboven. God geeft ons een taak, een opdracht als we in Hem gaan geloven. Die opdracht krijg je er gratis en gegarandeerd bij. Jij en ik hebben die taak dus ook ontvangen. Maar wat is die taak dan precies? En ziet die er voor jou en mij hetzelfde uit?

Het doel van je opdracht is de liefde die voortkomt uit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof.
1 Timotheüs 1:5 (NBV)

Timotheüs is naar de gemeente van Efeze gestuurd om de gemeente terug te brengen van de dwalingen die ze volgen. Ze moeten weer terug naar het vervullen van de taak die God hen gegeven heeft: liefde. Timotheüs’ opdracht is om de gemeente weer terug te brengen bij de liefde. Dat is niet zo heel verbazingwekkend. Jezus zegt namelijk al dat het grootste gebod is dat we God boven alles liefhebben en onze naaste als onszelf. En Paulus zegt in Romeinen 8:10 ook dat we elkaar niets anders verschuldigd zijn dan elkaar lief te hebben. De dwalingen leiden de gelovigen af van de taak die God hen gegeven heeft. Liefde wordt niet gevoed door bezig te zijn met geslachtregisters en andere verzinselen. Maar liefde wordt gevoed door een rein hart, een zuiver geweten, en een oprecht geloof.

Liefde

Een rein hart, een zuiver geweten, en een oprecht geloof zijn voor ieder van ons nodig om Gods wil te kunnen vervullen. God vraagt van je om Hem en je naaste lief te hebben en dat kan alleen als je hart volledig toegewijd is aan Hem. Je geweten is gezuiverd door Jezus, en blijft ook zuiver als je je aan Gods richtlijnen houdt. En als je geweten je weer aanklaagt, of als je weer in zonde valt, ga dan niet bij de pakken neer zitten, maar vertrouw op Gods genade die elke dag weer nieuw is.

Verschillend

God geeft ons dus een duidelijke taak en ook nog eens drie basisingrediënten voor hoe we die taak mogen uitvoeren. De opdracht die God ons geeft, is voor iedereen hetzelfde, maar ziet er in de praktijk voor iedereen anders uit. God heeft jou op een unieke plek in het leven gezet waar jij de mensen om je heen lief mag hebben. Jij hebt unieke talenten en eigenschappen waarmee je God en je naaste lief mag hebben. En misschien heeft God jou wel heel veel liefde gegeven voor een specifieke groep mensen, bijvoorbeeld vluchtelingen, kinderen of ouderen en roept Hij jou om op die specifieke manier de algemene taak uit te voeren die Hij aan iedere gelovigen heeft gegeven. We hoeven dus helemaal niet ver te zoeken naar Gods wil voor ons leven. Hij wil dat we elkaar en Hem liefhebben. Maar dat vraagt wel concrete daden van jou. Zijn er dingen in je leven die je in de weg staan om een zuiver geweten te hebben of om God met heel je hart toegewijd te zijn?

Aan de slag!

  • Wat kan jij loslaten om de taak van de liefde te kunnen vervullen?
  • Luister het lied See the love van The Brilliance

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Mooie blog en zó waar, heb de Heer uw God lief met heel je hart, heel je ziel, heel je kracht en heel je verstand en je naaste als jezelf!
    Allereerst van jezelf houden zoals je bent, dàt is soms al een opgave, pas daarna kom je aan de andere dingen toe!

    En in Efeze 2: 10 staat ook , want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat we daarin zouden wandelen.

    Ontdek welke taak God voor jou heeft? Ze liggen al klaar☺️, we mogen bidden om wijsheid en helder inzicht om te zien waar het op aankomt!

  2. Corina schreef:

    Even tot rust en bezinning komen in de duinen. Lees ik jou mooie blog. Precies wat mij bezig houd en wat ik nodig had! Dank voor je mooie woorden van Zijn Liefde.

  3. Corina schreef:

    Mooie toevoegingen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap