Woestijn in je leven – hoe ga je ermee om? (deel 1)

06

jan

Irene Poot

Een tijd geleden zat ik in het vliegtuig naar Marokko. Naar mijn genoegen had ik genoeg passagiers aan de kant weten te duwen om de stoel bij het raam te kunnen veroveren en zo kon ik als eerste Marokko van bovenaf bewonderen. Onder mij een grote, kale vlakte: de woestijn… Bewonderenswaardig hoe mensen daar kunnen leven! Gelukkig leef ik in de stad en hoef ik nooit in zo’n leegte te leven. Of toch wel…? 

Bijbelse figuren in de woestijn

Als je de Bijbel leest, komt het bizar vaak voor dat er mensen een tijd in de woestijn doorbrengen. Natuurlijk waren veel mensen uit de Bijbel nomaden en leefden ze van nature in de woestijn, maar er zijn ook genoeg mensen die bewust in de woestijn zitten. Mozes vluchtte de woestijn in verbleef daar 40 jaar. Johannes de Doper groeide op in de woestijn, voordat God hem riep en Jezus leefde 40 dagen in de woestijn ter voorbereiding op zijn optreden. 

En Mozes vluchtte op dat woord en werd een vreemdeling in het land van Midian, waar hij twee zonen verwekte. En toen er veertig jaar verstreken was, verscheen de Engel van de Heere aan hem in de woestijn van de berg Sinai, in de vlam van een brandende doornstruik.
– Handelingen 7: 29-30 (HSV).

Johannes groeide op en werd gesterkt in de geest, en hij verbleef in de woestijnen tot de dag van zijn verschijning aan Israël. 
– Lukas 1: 80 (HSV).

Vervuld van de heilige Geest trok Jezus weg van de Jordaan, en geleid door de Geest zwierf hij veertig dagen rond in de woestijn, waar hij door de duivel op de proef werd gesteld. 
– Lukas 4: 1 (HSV) 

Jij in de woestijn 

Op het moment dat ik dit schrijf, zit ik in een figuurlijke woestijn in mijn leven. Momenteel staat alles even stil en lijkt er ook weinig vooruitgang te komen. Eigenlijk groeit of bloeit er nu weinig en voelt het als een eindeloze, droge vlakte. Herken je dit?  

Misschien sta jij momenteel ook stil in jouw leven. Door ziekte, werkeloosheid, depressie, verlies, angst of wat dan ook. Misschien lijkt er weinig vooruitgang in te zitten en twijfel je over je toekomst en of God überhaupt nog wel aan je denkt of een plan heeft. Iedereen gaat door, behalve jij. Hoe ga je hier mee om? 

Hoe leef je in de woestijn? 

Hoe lastig en frustrerend deze periode misschien ook is, het is mogelijk om er vrede mee te hebben. Zelf heb ik lange tijd erg geworsteld met mijn woestijnperiode, maar ben nu op een punt dat ik er rust over heb en vertrouw dat God er een bedoeling mee heeft. Maar hoe kom je op dit punt? 

Soms is een periode waarin je even stilstaat een goed moment om te reflecteren op jezelf. Hoe gaat het eigenlijk met je? Wie ben je? Wat wil je? Ook kan je juist nu werken aan bepaalde ritmes in je leven, zoals slaap, sporten, stille tijd. Maar datgene wat ik als het allerbelangrijkste heb ervaren in mijn woestijnperiode, is tijd met God doorbrengen.  

Benut deze tijd dat je stilstaat in je leven om in je relatie met God juist stappen te zetten. God is de enige die jou echte rust kan geven over de periode waar je nu in zit. Juist met God kom je sterker uit deze fase. Praat met Hem, lees de Bijbel, maak een wandeling met God, wat dan ook. Juist door je blik op God te richten, richt je je niet meer op je (schijnbare) uitzichtloze situatie. Zou het niet tof zijn als je achteraf terug kan kijken op deze tijd en kan zeggen: ‘Het was zwaar, maar God en ik zijn er sterker uitgekomen en het heeft me eigenlijk heel goed gedaan!’ 

Juist doordat Jezus zo dicht bij God leefde, kon hij de duivel weerstaan en zijn woestijnperiode overleven. Zo zit het ook bij ons. Juist door dichtbij God te leven, kan jij je woestijnperiode overleven. Zoek God en laat Hem je uit de woestijn dragen! 

Prachtige toekomst  

Wat opvalt aan de woestijnperiode van Mozes, Johannes de Doper en Jezus is dat het hen voorbereidt op hun bediening en dat God hen pas roept na deze periode.  

[En de Heere zei tegen hem] Kom, Ik zal u naar Egypte zenden. Die Mozes die zij afgewezen hadden toen zij zeiden: Wie heeft u tot een leider en rechter aangesteld? Hem heeft God als leider en verlosser gezonden door de hand van de Engel Die aan hem verschenen was in de doornstruik.
– Handelingen 7: 34-35 (HSV).

En toen Annas en Kajafas hogepriesters waren, richtte God zich in de woestijn tot Johannes, de zoon van Zacharias. 
– Lukas 3:2 (HSV). 

En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen. 
– Lukas 4: 14-15 (HSV).

Dit is ook iets wat mij moed geeft. Ik geloof dat een woestijnperiode juist ook heel vruchtbaar kan zijn voor persoonlijke en geestelijke groei, zodat je klaar bent voor Gods plan. Je wordt als het ware klaargestoomd voor het prachtige plan wat God voor jou heeft. Ook al lijkt het misschien nu niet zo, ik geloof dat aan het einde van jouw woestijn en prachtig paradijs ligt dat tot zegen voor jou en anderen zal zijn! 

Houd vol, want God heeft een prachtige toekomst voor je! 

Aan de slag!

In wat voor periode zit jij momenteel in je leven? Zit je in de woestijn? 

  • LuisterMasterpiece – Danny Gokey 
  • Bid met ons het volgende gebed:

Lieve Here God,

Momenteel sta ik stil in mijn leven, iets wat ik lastig vind om mee om te gaan. Wilt U me helpen om hier goed mee om te gaan? Wilt U mij rust en geduld geven over deze fase dat ik er vrede mee mag hebben? Wilt U Uzelf laten zien aan mij tijdens deze periode, dat mijn relatie met U mag groeien en ik steeds meer en meer vertrouwd mag raken met U. Dank U dat U er voor mij bent en een plan met mijn leven hebt en ook al snap ik het nu nog niet, ik vertrouw er op dat U het in Uw hand heeft!

Amen.

Deel deze overdenking

  1. Carola schreef:

    Mooi, bemoedigend en herkenbaar ook. Ik kon in begin ook onrustig worden in een woestijnperiode. Zeker omdat ik juist God dan vaak niet ervaarde. Nu heb ik dat niet meer, ik heb mogen leren dat ik juist in die periodes dieper wortel en sterker kom te staan. En ik weet immers al ervaar ik God niet, Hij is erbij! Hij leeft in mij.
    Daarbij is het vers uit Hosea ook zo prachtig: [ De Heer zegt: ] “Let op, daarom zal Ik haar lokken, Ik zal haar leiden in de woestijn. Ik zal daar liefdevol tot haar spreken. Ik zal haar wijngaarden weer aan haar teruggeven. Zo zal het Achor-dal een plaats worden van nieuwe hoop. Ze zal weer [ van liefde voor Mij ] zingen zoals ze vroeger zong, toen Ik haar uit Egypte bevrijdde.
    ( 2:13‭-‬14 BB)
    In de woestijn wil God onze onverdeelde aandacht en wat een belofte geeft Hij daarbij ook mee, geweldig toch!
    En uiteindelijk mogen we weten dat we gesteund door onze Geliefde altijd weer de woestijn mogen verlaten:
    Wie trekt daar op uit de woestijn, leunend op haar geliefde? – hooglied 8:5

  2. Hannie schreef:

    Prachtig!
    En ook prachtige aanvulling Carola ♡

  3. Kim schreef:

    Amen 🙏✨ zoveel dank Irene & Carola voor deze prachtige bemoediging ❤️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap