Wees altijd blij

28

jan

Anna-Carina

Wees altijd blij, staat in Filippenzen. Hoe kan je nou altijd blij zijn? Dit lijkt een onmogelijke opgave, soms zijn er situaties waarin het heel lastig is om blij te zijn. Maak je geen zorgen, God geeft je geen onmogelijke opdracht. Je hoeft het namelijk niet uit eigen kracht te doen, God geeft je die vreugde.

Wees altijd blij in de Heer! Ik zeg het nóg een keer: wees blij! Laat alle mensen zien dat jullie vriendelijk zijn. De Heer is dicht bij jullie. Maak je nergens zorgen over, maar vertel in gebed aan God wat je nodig hebt. Dank Hem ook voor alles. Dan zal de vrede van God, die wij met geen mogelijkheid kunnen begrijpen, jullie hart en jullie gedachten beschermen in Jezus Christus. En, broeders en zusters, richt je gedachten op alles wat waar, eerlijk, heilig, vriendelijk, mooi en goed is. Doe alles wat jullie van mij geleerd, gezien en gehoord hebben. Dan zal de God van de vrede bij jullie zijn.
(Filippenzen 4:5-9)

In dit gedeelte in Filippenzen worden hele duidelijke aanwijzingen aan ons gegeven:

1. Wees altijd blij.
2. Wees vriendelijk.
3. Maak je geen zorgen, in plaats daarvan moet je in gebed aan God vragen wat je nodig hebt.
4. Dank God voor alles.
5. Richt je gedachten op alles wat waar, eerlijk, heilig, vriendelijk, mooi en goed is.

En wat krijgen we ervoor terug? Een vrede van God die ons verstand te boven gaat. God is zo almachtig en vol van liefde dat Hij wil dat we blij en zorgeloos leven. Onze zorgen wil Hij van ons overnemen.

We worden opgeroepen om altijd blij te zijn. Dit is iets wat wij niet uit onszelf kunnen, maar dat hoeft gelukkig ook niet. Wanneer jij God aanneemt als jouw God en jouw redder, dan ontvang je zijn Heilige Geest in je. Hij geeft je raad en helpt je om te leven naar Gods wil. Als Gods Geest in ons werkt en wij dit toelaten, dan wordt dit zichtbaar. In Galaten 5 wordt beschreven hoe dit zichtbaar wordt:

Maar door de Geest ontstaan liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, hulpvaardigheid, zelfbeheersing.
(Galaten 5:22).

Die blijdschap hoeven wij dus niet zelf te creëren, maar die ontstaat wanneer Gods Geest in ons woont.

Let op, je moet hier niet blijdschap en vreugde verwarren met leuk en grappig. Niet elke situatie is namelijk leuk, maar toch worden we dan gevraagd blij te zijn. Die vreugde zit in het feit dat we vrede mogen hebben in elke situatie, omdat we weten dat God de regie heeft. Je mag blij zijn over het feit dat God altijd bij je is, dat Hij je leven geeft, dat Hij de dood heeft overwonnen, dat Hij van je houdt etc. Dit zijn zegeningen waar je in elke situatie blij over kan zijn.

Aan de slag!
Welke beloftes en zegeningen heb ik van God ontvangen? Waar mag ik blij over zijn? Schrijf je antwoorden op. Wanneer het tegenzit, kun je die aantekeningen gebruiken als herinnering.

Deel deze overdenking

  1. Maaike schreef:

    Een bemoedigend stukje.
    Om veel na te lezen als het eens tegen zit.
    Gods zegen
    Maaike

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap