Waar kom jij vandaan?

21

okt

Jacomien van Urk

We hebben deze vraag vast allemaal weleens gekregen: ‘Waar kom jij vandaan?’ Misschien kreeg je de vraag wel omdat je er net iets anders uitziet als de rest of een andere taal spreekt. Sommigen zijn trots om te vertellen waar ze vandaan komen, anderen schamen zich ervoor.

Waar kom jij vandaan? Heb je daar weleens bij stil gestaan? Wat zegt jouw afkomst over wie je bent en over hoe jij in het leven staat?

Als je opnieuw geboren bent, ben je geboren in het huisgezin van God. Je mag een nieuwe schepping zijn. Een dochter van de Hemelse Vader, een Koningskind. Daar mag je vandaan komen! Wat een geweldig geschenk! God wilde zijn eniggeboren Zoon in de dood overgeven, zodat jij in een nieuw leven mag opstaan. Zodat jij zijn geliefde dochter mag zijn. En als je zijn dochter bent, heeft Hij zoveel moois voor jou klaar liggen. En al dit moois mag je weer delen met de mensen om je heen. Je mag wandelen in het licht en zo het licht verspreiden. Je mag wandelen in liefde, omdat Christus je lief heeft.

“In Christus Jezus heeft namelijk niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn, maar het geloof, dat door de liefde werkzaam is.”
(Galaten 5:6, HSV)

Wat kan het lastig zijn om onbevooroordeeld naar mensen om je heen te kijken. Oh, die gedraagt zich zo en zo, die is vast…? We hebben zo snel iemand weer in een hokje geduwd. En hoe vaak onterecht. Jezus keek met ogen vol liefde en ontferming naar de mensen om Hem heen. Hij zag ze als schapen zonder Herder. Hij was enorm bewogen om mensen. Volg jij Hem hierin?

Hebben wij de bewogenheid van Jezus? Hebben wij de liefde van Jezus? Alleen als we elke dag leven in zijn nabijheid en zijn genade overvloedig laten stromen in ons leven, hebben we dit. Dan mogen we overvloeien van goedheid en dit ook uitdelen. Dan drogen we nooit uit, omdat we aangesloten zijn op de Bron van leven en overvloed! We mogen dan ook weten waar we naartoe gaan. We mogen uitzien naar een hoopvolle toekomst in het Hemels Vaderhuis.

“In het huis van Mijn Vader is plaats voor heel veel mensen. Als dat niet zo was, zou ik het jullie hebben gezegd. Ik ga daarheen om alles voor jullie klaar te maken. Daarna kunnen jullie ook komen”.
(Johannes 14:2, BasisBijbel)

Je mag trots zijn op waar je vandaan komt: je bent wederom geboren in het huisgezin van God. Daarom mag je ook trots zijn op waar je naartoe gaat: je bent op weg naar het hemels Vaderhuis. Er zijn veel woningen! Deel dit goede nieuws met de mensen om je heen! Onze Vader wil dat zijn huis vol wordt. Vol met mensen die Hem eer en heerlijkheid zullen bewijzen. Hij verdient de hoogste eer. Doe je mee? Wat een blijdschap zal daar zijn!

Aan de slag!

Schrijf 2 kaarten met daarop de tekst: “Je bent een Koningskind” of “Je bent een geliefde dochter van God”. Bewaar 1 kaartje voor jezelf en geef de andere aan iemand in je omgeving. Maak er iets moois van!

Deel deze overdenking

  1. Carola schreef:

    💞 Yes! Mooi.
    Vader God ik vraag me af, hoe ik heb geleefd zonder te weten dat Uw Vader hart al zolang om mij geeft. Maar nu ben ik Uw kind nu mag ik wonen in Uw huisgezin. En ik zal nooit meer eenzaam zijn want Vader U bent altijd bij mij! Heer ik wil U prijzen.. (opwekking 399)
    Ik kreeg direct dit lied in mijn gedachten 💞.
    Liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap