U bent onbereikbaar dichtbij mij

17

jun

Alina van Rijn

Na een lange, vermoeiende werkdag zit ik op mijn vertrouwde plekje in de bus weer naar buiten te staren. Het is een lange rit naar huis, maar het deert me niet zo. Dit is vaak een uitstekend moment om even de dag te herzien en daarna van mij af te schudden. Ik denk aan God en hoe ik hem vanmorgen nog vroeg om mij nabij te zijn vandaag. Ik moet de conclusie trekken dat ik God gemist heb vandaag. Of misschien was het andersom en heeft Hij mij vandaag gemist. Het is net hoe je het bekijkt. Maar hier, op dit moment, in die bus, voel ik mij gezien. Weet ik dat Hij dichtbij is, ondanks de afstand die er vandaag was. God is soms zo onbereikbaar en tegelijkertijd ook zó dichtbij.

Zij zullen zingen van de wegen van de HEERE, want de heerlijkheid van de HEERE is groot. Want de HEERE is verheven; toch ziet Hij om naar de nederige, maar de hoogmoedige kent Hij van verre.
– Psalm 138:5-6 (HSV)

Maar waarom zou Hij, Schepper van hemel en aarde, naar jou en mij om moeten kijken? Is dat ons recht? Is Hij dat ons verschuldigd? Nee, en toch ziet Hij naar ons om. Psalm 138:6 (HSV) verwoordt het heel mooi: ‘Want de HEERE is verheven; toch ziet Hij om naar de nederige.’ David, de auteur van deze Psalm, kan dit volmonding beamen. David weet wat het is om verlaten te worden. Lees zijn psalmen er maar op na. Maar hij weet ook als geen ander hoe dichtbij zijn God kan zijn. God heeft meermaals in zijn leven getoond dat Hij geen God van ver is, maar een God die heel dichtbij is.

God is verheven, hoog en heilig. Hoe groot de koningen en heersers van de aarde kunnen zijn, Hij is groter. De koningen en heersers van de aarde worden expliciet genoemd in deze psalm. In vers 4 en 5 lezen we dat deze koningen zingen en juichen voor Hem. Zij zullen zingen en juichen voor de grootheid van de Heere. In de wereld van nu lijkt dat ver te zoeken. Heersers die de grootheid van God bezingen. Heersers die hun eigen status aan de kant zetten en Gods lof bezingen. Dat vraagt nederigheid. Want die grote God ziet om naar de nederigen.

Wie zijn dan die nederigen? Dat zijn de mensen die in afhankelijkheid van Hem leven. Hen die nederig zijn, die hun handen naar Hem uitstrekken en alles van God verwachten. Naar hen ziet Hij om. Hun is Hij nabij. Maar de hoogmoedigen? Die kent Hij van verre. Hij kent ze wel, maar van ver. God houdt hen op afstand. Of net andersom. Het is net hoe je het bekijkt. Want hoogmoedige mensen hebben geen God nodig. Er is geen ruimte voor God wanneer je jezelf op een voetstuk hebt geplaatst. Tussen hoogmoedigen en God is niet die intieme en vertrouwelijke band die God wel met de nederigen heeft.

Ik zal er zijn

Opvallend is dat in vers 5 en 6 van Psalm 138 tot drie keer toe de verbondsnaam van God wordt gebruikt. JHWH. De Ik ben die Ik ben en Ik zal er zijn. Het geheim van Gods nabijheid zit al in de naam waarmee Hij Zichzelf aan de mens bekend heeft gemaakt.

Hij is nabij. Hij is dichtbij. Ook al voelt dat soms niet zo en lijkt God lichtjaren van jou verwijderd. En op die momenten is het goed weer te beseffen dat die heilige, grote God wilde afdalen en dichtbij kwam. Heel dichtbij in Zijn Zoon Jezus. Toen kwam Hij voor al die hoogmoedige mensen. En dat maakt nederig. Dat maakt dat je enkel op je knieën kunt vallen voor deze verheven God die in Zijn heiligheid onbereikbaar is voor ons en tegelijkertijd zó dichtbij.

Meestal ben ik blij
Soms heb ik verdriet
Maar U bent zo dichtbij

Dichtbijer kan haast niet.

Dichtbijer is niet goed
Maar ik weet wel hoe het moet

Maar Hij is zo dichtbij
Nog dichterbijer dan dichtbij

Dichterbijer – Elly en Rikkert Zuiderveld

Aan de slag!

HEERE in de hemel, zo ver weg en toch zo dichtbij.
Dank God in gebed of in een lied voor Zijn nabijheid.

Deel deze overdenking

  1. Margreet schreef:

    Wat een prachtige overdenking. Ook de gedachte mis ik God of mist Hij mij door de afstand die ik creëer. En dan weten dat Hij sowieso dichterbijer dan dichtbij is.

  2. Renee schreef:

    Handelingen 17: 28 zegthet zo mooi,
    In Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij!
    Zó dichtbij❤️

  3. Nel schreef:

    Goedemorgen.
    Door de eenzaamheid heen mag er dan ook gezongen worden wat in de berijmde psalm staat.Ik voeg dan 2 psalm verzen samen.
    Dan zingen zij in God verblijd, Aan Hem gewijd. Van ‘s HEEREN wegen. Want groot is ‘s HEEREN heerlijkheid . Zijn Majesteit, ten top gestegen. De HEER is zo getrouw als sterk. Hij zal Zijn werk voor mij volenden. Verlaat niet wat U hand begon. O Levens bron wil bijstand zenden.

    Allen een gezegende dag
    Nel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap