Toon Mijn liefde

14

feb

Gastblogger

Vandaag is het Valentijnsdag. Een dag die vroeger vooral bekend stond om de dag dat je de kans moest pakken om diegene op wie je tot over je oren verliefd was anoniem te laten weten wat je voor hem voelde. Vandaag de dag is het een algemene dag van liefde, waarin je jouw geliefde laat weten hoeveel je van hem houdt, of je beste vriendin laat weten dat je haar gewoon heel erg lief vindt. Vandaag is het een dag waarop de postbode het drukker heeft dan normaal, en de bloemen en chocolade rijkelijk cadeau worden gedaan. We maken er met zijn allen vandaag een bijzondere dag van, maar voor Jezus is vandaag eigenlijk een dag zoals alle andere dagen. Jezus wil jou namelijk elke dag laten weten dat Hij van jou houdt. Hij heeft altijd al van je gehouden en zal ook voor eeuwig van je blijven houden. Zijn liefde is anders. Hij toonde Zijn liefde door te sterven aan het kruis. Aan wie toon jij je liefde vandaag? En hoe toon jij je liefde?

“Wat is liefde toch heerlijk. Het is het mooiste wat je verlangen kan.” Deze woorden vinden we in de bijbel als we lezen in Hooglied 7:6. En in de bijbel staan nog zo veel meer teksten die over liefde gaan. Ik zie de bijbel als één grote liefdesbrief van de Bruidegom aan Zijn bruid. Van Jezus aan ons, aan jou!

Toen er aan ons gevraagd werd wie er een blog wilde schrijven voor Valentijnsdag sprong mijn hart gelijk op. Ik wil niets liever dan vertellen aan jou dat we een God hebben die zijn ogen niet van jou af kan houden, omdat Hij zo ontzettend veel van je houdt. En omdat Hij zoveel veel van je houdt, zond Hij zijn enige Zoon naar deze wereld om voor jou te sterven. Hij nam de straf op zich die wij hadden verdiend. In Romeinen 5: 6-8 lezen we:

Want op de tijd die God had bepaald, is Christus voor ons gestorven. Op dat moment waren we nog hulpeloos en trokken we ons nog niets van God aan. Het is al heel bijzonder als iemand zijn leven wil geven om een góed mens te redden. Misschien heeft iemand daar nog de moed voor. Maar Christus heeft zijn leven voor ons gegeven toen we nog sléchte mensen waren. Daarmee bewijst God hoeveel Hij van ons houdt.

Deze blog overdenkend kwam in mijn herinnering het moment dat ik voor het eerst aan het avondmaal ging bij ons in de kerk. Ik was nog maar net tot geloof gekomen en zo vol van de liefde van Jezus; ik kon het wel van de daken schreeuwen! Elke eerste zondag van de maand vieren we avondmaal in de kerk. Ik had het toen al een paar keer gezien, maar nog nooit meegedaan. Die ochtend werd een oproep gedaan of er mensen waren die nog nooit aan het avondmaal hadden meegedaan, maar dit wel graag wilden. Mijn hart ging te keer als een gek. Ik had zo’n verlangen om de maaltijd te houden met de Heer. En voor ik het wist, ging mijn hand in de lucht. Waarop toen de vraag kwam of ik naar voren wilde komen om te getuigen van wie Jezus voor mij is. Met knikkende knieën en tranen over mijn wangen liep ik naar voren. En op de vraag wie is Jezus voor mij is antwoordde ik: LIEFDE! Zo ervoer ik het, zo is het! Want alles wat Jezus heeft gedaan is uit liefde.

En wij eren Hem door die liefde, die Hij heeft voor ons, te beantwoorden. Door Zijn offer aan het kruis te aanvaarden. Dit mogen we uit genade ontvangen. En als we Zijn liefde aannemen en beantwoord hebben dan mogen wij Zijn liefde uitdelen aan de mensen om ons heen.

Het lied “Toon mijn liefde” van Opwekking is een prachtig lied waarin bezongen wordt hoe we de liefde van Jezus uit mogen delen aan de mensen om ons heen:

Toon Mijn liefde
aan de ander,
dien de ander,
zo heb Ik ook jou liefgehad.

Heb elkaar lief,
wat er ook gebeurt,
dien de ander,
zo heb Ik ook jou liefgehad
.

Hij roept ons op om te dienen. En nu is het dienen van degene die jij lief vindt nog niet zo moeilijk, maar hoe zit het met die buurvrouw die jou stiekem de kriebels bezorgt? Of dat meisje achter in de kerk die weleens “raar” doet in jouw ogen? Heb elkaar lief, wat er ook gebeurt. Dien de ander – zo heb ik ook jou liefgehad. Soms moeten we onszelf dus wegcijferen om de ander te dienen, om de ander lief te hebben. Vanuit onszelf kan dat soms best lastig zijn. Daarom mogen we vertrouwen op de Heilige Geest in ons. En als we op God vertrouwen, zal Hij ons nooit teleurstellen. Want God heeft zijn liefde in ons hart uitgestort door ons zijn Heilige Geest te geven. Lezen we in Romeinen 5:6. Gods geest heeft Zijn liefde in jouw hart uitgestort. Aan wie wil jij vandaag Zijn liefde tonen?

Aan de slag!
Neem eens een moment de tijd om stil te staan en te luisteren naar de Heilige Geest die in jouw woont. Wie mag jij vandaag de liefde van Jezus tonen?

 

Deel deze overdenking

  1. Lieve Carola

    Hartverwarmend opwekking 705 wat een prachtig aansluitend lied bij de overdenking van liefde
    Tranen rollen over mijn wangen dat zegt genoeg over jouw blog
    Dien die ander zo heeft God ons lief gehad
    Ik geniet elke dag van jullie blog van zij lacht team ga zo door met dit geweldige reukoffer van liefde

    • Carola schreef:

      Lieve Martha, Bedankt voor je lieve reactie! Mooi om te horen dat het je zo geraakt heeft. We zullen zeker door gaan, fijn dat je ons daarin aanmoedigd en bemoedigd.
      Gods rijke stroom van liefde wens ik je toe op deze mooie valentijnsdag? liefs Carola

  2. Els schreef:

    Ik loop een paaroverdenkingen achter… maar dit is zo waar; voor God is het iedere dag Valentijnsdag! Ik ben dankbaar dat ik Zijn liefde in mijn leven ken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap