Sta op en schitter! (deel 2)

03

mei

Belinda Bos

Schitteren. Daar hadden we het gisteren over. Ik ben erg benieuwd wat jij hebt benoemd bij de eigenschappen die jou een schitterend persoon maken. Maar Jesaja 60:1 zegt: Sta op en schitter! Er staat dus nog iets voor. Ondanks dat we snel geneigd zijn om naar het deel over schitteren te kijken, staat er nog iets anders: Sta op! Vandaag staat dit gedeelte centraal. Wat vertelt de Bijbel ons over opstaan?

Nu ik hier zo dieper over nadenk, doet het zinnetje Sta op en schitter mij vooral denken aan de link tussen Pasen en Pinksteren: Jezus stond op en vervolgens kwam de Heilige Geest over de discipelen. Jezus had de weg vrijgemaakt voor ons om de Heilige Geest tot ons te laten komen en zo dichter bij God te kunnen komen. Dat is natuurlijk de bekendste tekst in de Bijbel over opstaan: Jezus’ opstanding. Ook hielp Jezus andere mensen weer op te staan. Zo liet Hij Lazarus opstaan na vier dagen dood te zijn geweest en ook het dochtertje van Jaïrus stond op uit de dood. Maar er is ook een andere betekenis van opstaan: opstaan voor je geloof, ervoor uitkomen. In dit licht is opstaan dus eigenlijk je onderscheiden van anderen. En wie is daar een beter voorbeeld van dan Daniël en zijn vrienden: Hananja, Misaël en Azarja. Laten we lezen wat zij deden, en wat er vervolgens met hen gebeurde.

De vrienden van Daniël buigen niet voor het beeld
In Daniël 3 lezen wij dat de koning een beeld binnen laat komen. Zodra de muziek begint te spelen moet iedereen knielen voor het beeld. Maar Daniël zijn vrienden weigeren. Zij knielen alleen voor de Heer. De koning geeft ze een nieuwe kans, maar opnieuw knielen ze niet. Ze worden in de oven gegooid, maar God beschermt hen. Pas dan ziet de koning hoe machtig onze God is. En wat zij ervoor terug kregen?

 Toen gaf de koning aan Sadrach, Mesach en Abednego als beloning een hoge positie in de
provincie Babel.
(Daniel 3:30, de BasisBijbel)

Daniël vertelt de koning ontzag te hebben voor de Heer
In Daniël 5 lezen we hoe er een tekst wordt geschreven op de muur door de ‘schrijvende vingers’. De koning roep Daniël bij hem om uit te leggen wat er op de muur geschreven staat. Daniël vertelt hem dat hij geen ontzag voor de Heer heeft en dat hij daarom gedood zal worden. Daniël heeft het lef om tegen de koning nota bene te vertellen wie hij echt moet dienen. En wat krijgt hij ervoor terug?

Toen gaf de koning het bevel Daniël een paarse mantel en een gouden ambtsketen te geven.
Hij werd de op twee na hoogste heerser van het koninkrijk.
(Daniël 5:29, BasisBijbel)

Daniël bidt tot God en komt daardoor in de leeuwenkuil terecht
Daniël was een van de drie rijksbestuurders van de koning, lezen wij in Daniël 6. Maar hij deed zijn werk veel beter dan de anderen, wat zij niet konden uitstaan. Zij verzonnen een list en lieten de koning een wet maken waarin 30 dagen lang niemand iemand anders dan de koning om hulp mocht vragen. Daniël hoorde over deze wet, ging naar huis en bad tot God, zoals hij altijd deed. Hij volharde in zijn geloof, ondanks het gevaar. De andere bestuurders zagen dat hij bad tot God en vertelden dit aan de koning, waardoor Daniël in de leeuwenkuil terecht kwam. Maar God beschermde hem en de leeuwen deden hem niets. En wat kreeg hij hiervoor terug?

En in de tijd dat Darius, en later de Pers Kores, koning van Babel waren, was Daniël een
belangrijk man in de regering van het land.
(Daniël 6:29, BasisBijbel)

Wat we telkens weer kunnen lezen, is dat Daniël opkomt voor zijn God. Hij krijgt kracht, wijsheid en bescherming van de Heer om zijn woord te verspreiden. Ondanks dat Daniël hele gedurfde dingen zegt en heel standvastig durft te zijn tegenover de koning, vreest hij geen moment. De Heer is aan zijn zij. Juist door op te staan voor zijn geloof laat hij zien hoe groot en goed onze God is en wordt hij rijkelijk beloond.

Aan de slag!
Opstaan en opkomen voor je geloof kan best wel lastig zijn. Ik heb zelf nog weleens het gevoel dat ik mij moet verdedigen voor de dingen die ik wel of juist niet doe. Daarom vond ik het juist heel mooi wat de vrienden van Daniël tegen de koning zeiden toen zij niet wilde knielen voor het beeld:

Toen antwoordden Sadrach, Mesach en Abednego: ‘Mijn heer de koning, het is niet nodig dat
wij ons tegenover u verdedigen. Het is zó: de God die wij aanbidden is in staat om ons te
redden. Hij zal ons uit de brandende oven en uit uw macht redden.
(Daniël 3:16-17)

Heb jij weleens het gevoel dat je je moet verdedigen of zijn er andere dingen die je weerhouden weleens op te komen voor je geloof? Wat doen de voorbeelden van de beloningen van Daniël met jou en hoe denk je dat God jou rijkelijk zal belonen als je durft op te komen voor je geloof? En vergeet niet: net als bij Daniël staat Hij aan jouw zijde en zal Hij je kracht, wijsheid en bescherming geven.

 

Deel deze overdenking

  1. Bep schreef:

    WoW,dank je wel voor deze bemoediging Belinda.
    Gods zegen gewenst.

  2. Kim schreef:

    Dankjewel Belinda!! Ik sluit me helemaal aan bij Bep :’) DANK voor deze hoopvolle bemoediging die echt kracht geeft!! Gods zegen <3

  3. Ellen schreef:

    Er wordt 2x David ipv Daniël gezegd, aan het begin en het eind van het stuk…
    De eerste keer ook onterecht trouwens want bij het niet knielen voor het beeld wordt Daniël niet genoemd in de Bijbel, alleen zijn drie vrienden, zoals geciteerd in het stukje.

    • Belinda schreef:

      Dankjewel voor je scherpe blik Ellen! Heel erg slordig van mij 🙁 David is aangepast naar Daniël. In het eerste stukje hebben we het inderdaad over Daniël zijn vrienden, zoals beschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap