Spreek HEER, ik luister

12

feb

Stefanie

Ergens halverwege de dag neem ik eindelijk de tijd om te bidden. Ik zit op m’n bed, sluit m’n ogen en begin met God te praten. Nou ja, mét God? Ik praat eerder tegen God, het lijkt meer op een eenzijdige conversatie. Daar kom ik weer met mijn verhalen, vragen en dankpunten. Eerlijk gezegd vind ik het soms maar gek om te bidden. Ik vind het lastig en een beetje ongemakkelijk om stil te zijn en te luisteren, om God de ruimte te geven om tot mij te spreken. Vol bewondering lees ik dan ook de verhalen in de Bijbel waar God tot mensen spreekt. Stel je eens voor dat je met God kunt praten, zoals je ook met een vriendin praat. Dat zou toch geweldig zijn?

In de Bijbel worden verschillende keren situaties beschreven waarin God tot of met mensen spreekt. Eén van de personen die het voorrecht heeft gehad om zelfs meerdere malen met God te spreken was Mozes. De eerste keer dat God tot hem sprak, was bij de brandende braamstruik toen hij geroepen werd om het volk weg te leiden uit Egypte. Ook op de berg Sinaï toen God de tien geboden gaf, sprak God tot hem. De meest bijzondere situatie vind ik als God tot Mozes spreekt in de ontmoetingstent.

Exodus 25:8, 22
8 Laat de mensen voor Mij een heiligdom maken. Daarin zal Ik bij hen wonen. (…)

22 Dáár zal Ik bij je komen. Ik zal met je spreken vanaf het vergevings-deksel, van tussen de twee engelen op de kist waarin de platte stenen van het verbond liggen. Ik zal daar met jou over alles spreken wat het volk moet weten.

Exodus 33:9-11a
9 Zodra Mozes in de tent kwam, daalde de grote, hoge wolk neer en bleef bij de ingang van de tent staan. Dan sprak de Heer met Mozes. 10 Als de mensen de grote, hoge wolk bij de ingang van de tent zagen staan, knielden ze neer bij de ingang van hun tent. 11a En de Heer sprak Zelf met Mozes, zoals iemand met zijn vriend spreekt.

God sprak niet alleen tot Mozes, maar Hij sprak als een vriend met Mozes. Zodra Mozes naar de ontmoetingstent kwam om met God te spreken, daalde de wolk neer, werd de tent gevuld met Gods aanwezigheid en spraken God en Mozes als vrienden met elkaar.

Een ander voorbeeld in de Bijbel waar God tot iemand spreekt is Samuël:

1 Samuël 3:4-10
4 Toen riep de Heer Samuel. Samuel zei: “Hier ben ik.” 5 Daarna liep hij snel naar Eli en zei: “Hier ben ik. U heeft mij toch geroepen?” Maar Eli zei: “Ik heb je niet geroepen. Ga maar weer naar bed.” 6 De Heer riep Samuel opnieuw. Samuel stond weer op, ging naar Eli en zei: “Hier ben ik. U heeft mij toch geroepen?” Maar Eli zei: “Ik heb je niet geroepen, jongen. Ga maar weer naar bed.” 7 Samuel kende de Heer nog niet. De Heer had nog nooit tegen hem gesproken. 8 En de Heer riep Samuel nóg een keer, voor de derde keer. Hij stond weer op, ging naar Eli en zei: “Hier ben ik. U heeft mij toch geroepen?” Toen begreep Eli dat de Heer de jongen riep. 9 Daarom zei Eli tegen Samuel: “Ga weer naar bed. En als Hij je roept, moet je zeggen: Spreek Heer, ik luister.” Samuel ging weer naar bed. 10 Toen kwam de Heer, bleef daar staan en riep net als de vorige keren: “Samuel! Samuel!” Samuel antwoordde: “Spreek, want ik luister.”

In eerste instantie denkt Samuël dat het Eli was die hem riep, aangezien hij nog nooit de stem van God had gehoord. Totdat Eli hem erop wees dat het de HEER was die hem riep. Samuël volgt de wijze raad van Eli op en stelt zich ervoor open om God tot hem te laten spreken. Hij wacht rustig af en luistert naar wat God te zeggen heeft.

Aan de slag!
Ga eens bij jezelf na hoe jouw gebedsleven eruit ziet. Neem je wel eens de tijd en rust om naar God te luisteren of herken je het voeren van een eenzijdige conversatie? God verlangt ernaar dat je Hem beter leert kennen en Zijn stem leert herkennen! Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat God daadwerkelijk tot mij sprak, dat ik Zijn stem kon horen. Ik heb wel ervaren dat God op allerlei manieren tot ons kan spreken. Door het lezen van een bemoedigende Bijbeltekst, door een gedachte, door wat iemand tegen je zegt of doordat je wordt aangeraakt door de tekst van een lied. Ik wil je uitdagen om de stem van jouw hemelse Vader te leren herkennen. Bid ervoor, neem heel bewust een moment van rust en luister naar wat God je te zeggen heeft!

Deel deze overdenking

  1. Renée schreef:

    ?, mooi Stefanie! Mijn verlangen om Gods stem te verstaan!

  2. Bianca schreef:

    Prachtig artikel weer, wij zijn in september gestart met maandelijks een uur In His Presence. Dit stuk dekt precies de lading. Want In His Presence: we rest, we sing, we listen, we pray.

    • Stefanie schreef:

      Wat bijzonder, Bianca! Het is goed om in zijn aanwezigheid te zijn! Zoals je zelf al zegt: daar is vrede, rust en ruimte om God te aanbidden en om zijn stem te verstaan. Ik bid dat je hierin mag groeien, dat je de stem van onze hemelse Vader meer en meer zult gaan herkennen en dichter naar Hem toe zal groeien!

  3. Lieve Stefanie

    Een woord voor jou jij schrijft mooie overdenkingen
    Om zo andere vrouwen te bemoedigen en om na te denken
    ik heb net gebeden voor jou dat jij Gods stem mag horen
    Want jouw verlangen is een diepere relatie met Hem
    De Here zal spreken net als bij Samuel jouw naam is bij Hem bekend

    Jouw hart zal opspringen
    Een roepgeluid maakt je klaarwakker .
    Tranen zullen over je wang biggelen .
    Jij zal vervuld worden met een lang gekoesteren wens
    Ik ken jou alleen door je schrijven
    God kent jou veel beter .

    ik werd gedreven om jou te schrijven .
    Engelenkoor dragen je in liefde
    Op dit moment schijnt de zon in je hart .
    De woorden die God spreekt tot jou Mijn geliefde dochter
    Jouw glimlach jouw ontmoeting ontmoet Hem vandaag………..

    Tekst voor jou Hebreeen 12 vers Want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen

    • Stefanie schreef:

      Lieve Martha, bedankt voor je bemoediging, gebed en mooie bericht! Bijzonder hoe Zij Lacht verbindt, hoe we ons verbonden voelen in Christus. Het is mijn gebed dat we allemaal dichter naar God en Jezus toe zullen groeien, meer van Hem zullen leren en zijn stem zullen leren verstaan! Een fijne zondag nog verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap