Spiegeltje, spiegeltje – gemaakt naar Gods beeld

18

apr

Alies

Ik ben gek op verhalen en sprookjes. Jullie kennen vast het verhaal van Sneeuwwitje en de boze stiefmoeder. De boze stiefmoeder heeft een magische spiegel die haar vertelt wie de mooiste van het land is. Elke dag weer kijkt ze in die spiegel, hopend dat het antwoord weer zou zijn: ‘U bent de mooiste, oh koningin’. Sprookjes zijn niet echt en ik heb nog nooit een pratende spiegel gezien, maar we kunnen dit beeld wel doortrekken naar vandaag de dag. Want eigenlijk zijn wij ook pratende spiegels. Spiegels van het beeld van God. De vraag is of we ook daadwerkelijk iets van de grote Koning laten zien.

Gemaakt naar Zijn evenbeeld

En God zei: “Laten We mensen maken, mensen die op Ons lijken. Ze zullen heel erg op Ons lijken. Ze moeten zorgen voor de vissen in de zee, de vogels in de lucht, het vee, de kruipende dieren en voor de hele aarde.” En God maakte de mens. Hij maakte hem zó, dat hij heel veel op Hem leek. De mens leek heel erg op Hem. Hij maakte een man en een vrouw. God zegende hen.
(
Genesis 1:26-28, BasisBijbel)

Adam en Eva werden gemaakt naar het beeld van God, zodat ze heel erg op Hem leken. Eva ging vervolgens de fout in door de verboden vrucht te eten omdat ze ‘net als God wilde zijn’, in plaats van alleen maar ‘te lijken op Hem’. Maar dat was niet de bedoeling, en dus moesten Adam en Eva het paradijs verlaten.

Maar God maakte ons niet voor niets naar zijn beeld. Hij wil zichtbaar zijn door ons. Door jou, door mij, door de mensen om je heen. Hij maakte de mensen zo dat ze op Hem zouden lijken. Maar met welk doel?

Meer op Jezus gaan lijken

Ik vind het zelf altijd zo’n gigantische taak: ‘meer op Jezus gaan lijken’. Ik wil het wel, maar hoe dan? Jezus was zonder zonde. Nou, ik kan je wel vertellen dat ik dat niet ben. Niemand van ons is zonder zonde. Ergens vind ik het verleidelijk om daar dan ook maar direct te stoppen. Ik kan toch niet worden zoals Jezus, dus laat maar. We zijn toch gemaakt naar Gods beeld? Is dat niet genoeg?

Oké, ik snap ook wel dat dat niet de manier is, om zo gemakkelijk het bijltje erbij neer te gooien. Bovendien staat het in de Bijbel. Dat het de bedoeling is dat we op Jezus gaan lijken, bedoel ik. Lees maar mee. In Romeinen 8:28-30 staat het volgende over ‘lijken op Jezus’:

We weten dat God alles ten goede zal gebruiken voor de mensen die van Hem houden en die Hij volgens zijn plan geroepen heeft om bij Hem te horen. Want God wist van tevoren al welke mensen van Hem zouden gaan houden. En van tevoren had God al de bedoeling dat die mensen op zijn Zoon zouden gaan lijken. Zo zou Jezus de eerste Zoon zijn die uit God werd geboren. Daarna zou hij nog heel veel broeders en zusters krijgen. En de mensen van wie Hij de bedoeling had dat ze op zijn Zoon zouden gaan lijken, heeft Hij ook geroepen. En de mensen die Hij heeft geroepen, heeft Hij ook vrijgesproken van schuld. En de mensen die Hij heeft vrijgesproken van schuld, heeft Hij ook zijn hemelse macht en majesteit gegeven.
(
BasisBijbel)

Mooi meegenomen, dat we vrijgesproken zijn van schuld en dat we zijn hemelse macht en majesteit hebben gekregen als we geroepen zijn door Hem. Maar is dat genoeg om Jezus te weerspiegelen en meer op Hem te gaan lijken? Om iets van het beeld van God te laten zien in deze wereld? Hoe werkt dat nou precies?

De veelkleurigheid van God

Worden zoals Jezus zit er niet in, hebben we net geconstateerd. Daarvoor zijn we te imperfect. Maar we hoeven het ook niet alleen te doen. Allereerst hebben we immers zijn genade ontvangen! Daardoor zijn we alsnog perfect in Gods ogen. Daarnaast heeft God niet voor niets bedacht dat we gemeente moeten zijn. We zijn met z’n allen één lichaam. We zijn met z’n allen één spiegel. Iedereen laat een stukje zien van de veelkleurigheid van onze Koning.

De één weerspiegelt iets van zijn wijsheid, de ander barmhartigheid, weer een ander eerlijkheid, iemand weerspiegelt vriendelijkheid, of geduld, trouw… en vul maar aan. Iedereen heeft wel een eigenschap die er uitspringt. Iedereen laat een stukje van het beeld van God zien.

We zijn gemaakt naar Gods beeld en mogen met z’n allen een spiegel zijn van Hem!

Aan de slag!

– Lees vandaag eens 1 Johannes 3:1-10 voor extra verdieping bij deze blog.

– Welke eigenschap van God weerspiegel jij het meest?

– Vraag eens een aantal mensen die dichtbij jou staan welke eigenschap zij in jou het meest naar voren zien komen. Herken je dat?

– Als je erachter bent gekomen wat jouw unieke eigenschap is, probeer deze dan de komende periode extra in te zetten en te ontwikkelen.

Bronnen

Van kikker tot prins, ontdek je nieuwe identiteit in Christus – Matthijs van Vlaardingerbroek

 

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap