Open mijn ogen, zodat ik het zal zien

27

mei

Liza

We leven in een driedimensionale wereld. Je kunt niet alles zien wat er om je heen gebeurt. Je kunt bijvoorbeeld niet door muren heen kijken, of zien wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt (oké, door middel van FaceTime of Skype dan weer wel). Maar je kunt ook niet alles zien bij jou in de buurt. Sommige mensen kunnen dit wel. Bijvoorbeeld als zij bezeten zijn door een demon. Soms horen zij stemmen, of zien zij dingen die anderen niet kunnen zien. 

Lees eens met me mee in Kolossenzen 1:15-16:

Jezus is de afbeelding van God. God kunnen we niet zien. Maar aan Jezus kunnen we zien wie God is. Jezus was er al vóórdat God alles maakte. Want door Jezus heeft God alle dingen in de hemel en op aarde gemaakt: de zichtbare en de onzichtbare dingen, alles wat heerst en macht heeft. Alles is door Hem en voor Hem gemaakt.

God heeft alles gemaakt: de zichtbare én de onzichtbare dingen. Er is een geestelijke strijd gaande die wij niet altijd kunnen zien. We hoeven er ook niet bang voor te zijn, want Jezus is overwinnaar. Bovendien is het “leger” van God veel machtiger dan welke demon dan ook. Vandaag wil ik je meenemen naar een gebeurtenis uit 2 Koningen 6, waar het onzichtbare zichtbaar werd gemaakt.

De koning van Aram was in oorlog met Israël. Hij overlegde met zijn dienaren waar hij zijn leger zou opstellen. Maar de profeet Elisa stuurde een boodschap naar de koning van Israël: “Pas op dat u niet naar die-en-die plaats gaat, want daar ligt het leger van de Arameeërs.” Toen stuurde de koning van Israël een leger naar de plaats die de profeet hem had genoemd, zodat de Arameeërs niets konden beginnen.

Dit gebeurde niet één keer, maar meerdere keren. De koning van Aram werd er ongerust over. Hij liet zijn mannen komen en zei: “Weten jullie wie van onze mannen ons steeds verraadt aan de koning van Israël?”        Eén van hen antwoordde: “Er is geen verrader, mijn heer de koning. Maar Elisa, de profeet van Israël, weet alles en vertelt dat aan de koning van Israël. Hij weet zelfs wat u in uw slaapkamer zegt!” Toen zei de koning van Aram: “Zoek uit waar hij is. Dan zal ik hem gevangen laten nemen.” Toen hem verteld werd dat Elisa in Dotan was, stuurde hij een sterk leger van paarden en strijdwagens naar Dotan. ‘s Nachts omsingelden ze de stad. 

Elisa’s dienaar stond de volgende morgen vroeg op en ging naar buiten. Hij zag dat de stad omsingeld was door een groot leger van paarden en strijdwagens. Hij zei tegen Elisa: “Heer, wat moeten we doen?” Maar Elisa zei: “Wees niet bang, want het leger dat bij óns is, is machtiger dan hún leger.” Toen bad Elisa: “Heer, doe zijn ogen alstublieft open, zodat hij het zal zien.” Toen zag de dienaar opeens dat rondom Elisa de berg vol was met paarden en strijdwagens van vuur. 

Beeld je eens in hoe irritant dit geweest moet zijn voor de koning van Aram (Syrië). Steeds als hij een aanval had gepland, werden zijn plannen gedwarsboomd. Toen hij ontdekte dat Elisa degene was die zijn plannen steeds doorvertelde aan de koning van Israël, wilde hij hier een einde aan maken. Hij stuurde ’s nachts (!) een heel leger op Elisa af om hem gevangen te laten nemen. Dit toont iets aan. Kennelijk had de koning van Aram best door dat God aan Elisa’s kant stond. Hij had prima een klein groepje soldaten kunnen sturen, ze hoefden immers maar één man gevangen te nemen. Maar nee, de koning van Aram stuurt een ontzettend groot leger, midden in de nacht. Ik denk dat hij heus wel wist dat God de strijd voerde, maar hij dacht het zelf beter te kunnen oplossen.

Als het leger de stad heeft omsingeld, wordt Elisa’s dienaar bang. Maar Elisa stelt hem gerust: “Wees niet bang, want het leger dat bij óns is, is machtiger dan hún leger.” Elisa vraagt aan God of Hij de ogen van zijn dienaar wil openen en plotseling werd het onzichtbare zichtbaar voor hem: hij zag het leger van God. En inderdaad, Gods leger is veel sterker.

Aan de slag!
Als wie wil jij zijn? Als de koning van Aram, die eigenlijk wel weet dat God de strijd voert, maar toch denkt dat hij het zelf wel kan oplossen? Of als Elisa, die helemaal vertrouwt op God en luistert naar Zijn stem? Het gebed dat Elisa bidt voor de Israëlieten, mag je ook zelf bidden: “Heer, open mijn ogen, zodat ik het zal zien.” Ook in de kleine, alledaagse dingen, mag je vragen of God je open ogen geeft om te zien wat Hij wil dat er gebeurt. God wil jou veel meer laten zien dan jij in eerste instantie voor ogen hebt. (ha, see what I did there?)

Ben je benieuwd hoe dit verhaal afloopt? Lees dan hier verder (vanaf vers 19).

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap