Laten we voor elkaar bidden!

20

mei

Dorine

Sommige gebeurtenissen roepen bij mij een groot verlangen op om te bidden. Niet voor mijzelf, maar het verlangen om te bidden voor anderen. Situaties waarvan ik hoor, waar we machteloos bij staan – het enige wat we dan kunnen doen is voor elkaar bidden. Gisteren had ik een theedate met mijn vriendin. We waren aan het praten over van alles en nog wat. Op een gegeven moment vertelde ze me iets dat het diepste van mijn ziel raakte. Een gezin dat een aantal jaar geleden hun zoon heeft verloren, heeft van de week een tweede kindje moeten laten gaan. Vanochtend vertelde mijn collega dezelfde gebeurtenis. Zo triest, zo verdrietig, gewoonweg hartverscheurend.

Nu zit ik op de bank, mijn kinderen liggen veilig in hun bed en ik moet aan dit gezin denken. Een papa en een mama die voor de tweede keer in hun leven een ondraaglijk verlies moeten verwerken. Ik open mijn handen en mijn hart, en ik huil met hen mee en ik bid voor hen.

Bid je met mij mee?

Vader, U kent het verlies van een kind. U kent het verdriet, U kent die hartverscheurende pijn. Ook U heeft Uw zoon moeten loslaten.

Heer, U kent hen door en door.
U weet alles van hen, waar ze ook zijn,
hoe ze zich ook voelen.
U weet alles wat ze denken.
U bent dag en nacht bij hen,
U weet alles wat ze doen.
U kent elk woord elke schreeuw en elke traan van hen,
nog voordat ze het gezegd hebben.
U bent aan alle kanten om hen heen
en uw hand rust op hen.

Heer, geef hen kracht.
Heer, help hen,
U heeft dat beloofd.
Ze gaan nu door een diep, donker dal,
een dal van moeilijkheden,
geef dat ze nergens bang voor zijn, want U bent bij hen.
Met uw stok en uw herdersstaf
beschermt U hen.

Heer, troost hen!

(Naar Psalm 23: 3-4 en Psalm 139: 2-5)

Waarom moeten we voor elkaar bidden?

Het is goed om voor elkaar te bidden. In de brieven in het Nieuwe Testament zie je dit ook regelmatig terug komen. Paulus bidt voor zijn broeders en zusters. De broeders en zusters bidden voor Paulus wanneer hij gevangen zit. In Jacobus 5 staat dat we elkaar onze zonden moeten belijden en voor elkaar moeten bidden zodat we genezing mogen ontvangen. In Kolossenzen 4 vers 12 lezen we:

Epafras, die bij jullie vandaan komt, doet jullie de groeten. Ook hij is een dienaar van Jezus Christus. Hij bidt altijd vurig voor jullie dat jullie sterk en volwassen zullen worden in jullie geloof. Ook dat jullie in alles Gods wil zullen willen doen.
(BasisBijbel)

We bidden voor elkaar om elkaar te steunen in de strijd die we leveren, zo kunnen we het volhouden en groeien in ons geloof.

Jezus zelf bidt voor ons!

Jezus zit in de hemel aan de rechterhand van God en pleit voor ons. Dit feit geeft mij in moeilijke tijden rust. In tijden dat ik heb gezondigd en de Satan mij elke keer aanklaagt, in tijden dat ik intens verdrietig ben. Jezus is er. Hij bidt voor mij, Hij bidt voor jou, Hij bidt voor dit gezin, Hij bidt voor al onze broeders en zusters!

Zo kan Hij ieder die door hem tot God komt volkomen redden, omdat Hij voor altijd leeft en zo voor hen kan pleiten.
(Hebreeën 7: 25 NBV)

 Aan de slag!

Jij kent vast ook mensen in je omgeving die door een moeilijke tijd heen gaan. Neem vandaag de tijd om op je knieën te gaan zitten, je handen te openen en deze persoon voor de troon van God te brengen. Bid voor diegenen dat hun ogen op God gericht mogen blijven en dat zij mogen volhouden in de strijd die ze voeren, in het verdriet en de pijn die ze doormaken en dat ze de volmaakte liefde, vrede en rust van God mogen ontvangen.

Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat Hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat Hij niet vervallen is tot zonde. Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

(Hebreeën 4: 15-16, NBV)

Luistertip: My prayer for you – Alisa Turner

Deel deze overdenking

  1. Anna schreef:

    Ik vind het heel goed om te bidden voor elkaar.
    Wij zijn allemaal schepselen van God.
    Wij zijn er met en voor elkaar.

  2. Goede morgen kan jullie met spoed bidden help.me ik ben swanger ik voel me in steek gelaten door me vriend hij heet alex hij toont weinig belangstelling hij zegt dat hij van me houd ik merk er weinig van ik voel me in steek gelaten

  3. Dorine schreef:

    Hoi Angelique,

    Ik bid voor je en weet dat je niet alleen bent. God is bij je en zal je leiden, ook in deze moeilijke omstandigheden. Hij weet hoe je leven eruit ziet en wat je nodig hebt. Vertrouw op Hem!

    De HEER, uw God, die voor u uit gaat, zal immers voor u strijden. U hebt toch gezien hoe hij het in Egypte voor u opnam, en ook in de woestijn, waar u ervaren hebt dat de HEER, uw God, u gedragen heeft zoals een vader zijn kind draagt, de hele weg die u gegaan bent tot uw aankomst hier. — Deuteronomium 1:30-31 (Nieuwe Bijbelvertaling)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap