Ken jij God als jouw “Abba” Vader?

27

jun

Gastblogger

De Bijbel blijft verwonderen en telkens weer opnieuw spreken. Een tekst die je misschien al zo vaak gelezen hebt, springt er ineens weer uit. Dan is het net als of God tot je hart wil spreken en jou weer dichter bij Zijn hart wil brengen. Ik ben opnieuw geraakt over het feit dat God, Schepper van hemel en aarde, als een Vader voor mij wil zijn, een Vader voor JOU wil zijn! Maar ook verlangt om een Vader te zijn voor de mensen die Hem nog niet op deze manier kennen.

Ik zit in de auto op weg naar huis en overdenk de Bijbelstudie die ik heb gevolgd. Opnieuw ben ik onder de indruk van een vers uit Johannes 17, één van mijn lievelingshoofdstukken uit de bijbel. Dit keer is het Joh. 17:26 wat mijn hart raakt.

Ik heb hun laten zien wie U bent. En Ik zal U nog verder bekend maken. Zo zal dezelfde grote liefde die U voor Mij heeft, ook in hen zijn. En Ik zal één met hen zijn.

 Jezus laat ons zien wie God is.

Jezus laat ons zien wie God is. Het wezen en karakter van God, God die almachtig is, de allerhoogste is, een God die er altijd is en zal zijn. Jezus laat zien wat er in het hart van God leeft, Hij laat zien dat God er als een liefdevolle Vader voor ons wil zijn. Als een “Abba” Vader (Papa). Abba, het woordje wat net wat meer intimiteit uitdraagt.

Terwijl ik dit in alle dankbaarheid overdenk en naar huis rijd, zie ik de sterren aan de hemel verschijnen. Een lied komt op in mijn gedachten, een lied uit mijn kindertijd. Ik wist de tekst niet meer helemaal, en zong maar mijn eigen versie. (ik zat tenslotte toch alleen in de auto). Met het lied in mijn gedachten ben ik thuis in slaap gevallen, en ik werd er ook mee wakker. Lang leven YouTube, want daar vond ik het originele lied. Ik speelde het af en zong het uit volle borst mee. De tranen rolden over mijn wangen, wat een prachtig en krachtig lied heb ik mogen leren in mijn kindertijd:

Zie ik sterren aan de hemel staan,
aan de donkerblauwe lucht de maan,
is het of de nacht mij noemt,
de naam van een machtig God.

Deze God die aard’ en hemel schiep,
is dezelfde God die mij eens riep,
uit Zijn duister tot het heerlijk licht,
zodat ik elke dag Hem Vader noemen mag
en die Zijn liefde voor mij openbaart,
mij rechtvaardig in Zijn Zoon verklaart,
elke dag mij in Zijn hand bewaart,
hoe groot is God voor mij.

Dit zijn momenten van verwondering over hoe duidelijk de Heilige Geest spreekt. Dat Hij dit lied, wat ik al jaren niet meer gezongen heb in gedachten geeft. Alles zo passend, dat is geen toeval, maar een prachtig cadeau van de Vader!

Als kind zong ik dit lied graag, maar nu zie ik in dat ik nooit de diepgang ervan begrepen heb. Ik ben niet christelijke opgevoed, wel heb ik op een christelijke school gezeten en in de zomervakanties op de camping kwam ik als kind altijd in aanraking met een evangelisatieteam die op de camping diverse activiteiten organiseerden. Nu, jaren later, zing ik het lied opnieuw en kijk ik met dankbaarheid terug naar die tijd uit mijn jeugd. Een tijd waarin Gods woord gezaaid is. Het geeft mij ook hoop en houvast als ik nu naar mijn eigen dochter kijk die zo haar eigen weg lijkt te gaan. Nog niet echt beseffend dat God als een Vader voor haar wil zijn. Maar ook bij haar is Zijn woord gezaaid, en dat zaad is krachtig!

Ik wil je bemoedigen daar ook aan vast te houden als je ziet dat geliefden van jou weg lopen uit de liefdevolle armen van de Vader. Of misschien God niet als Vader willen aannemen. Helaas herken ik dit ook, toch kies ik er steeds voor om me niet te laten ontmoedigen! Als jij dit ook herkent, wil ik je oproepen om vooral te blijven bidden!

Want als een goed en rechtvaardig mens God om iets bid, heeft dat een geweldige uitwerking! (Jacobus 5:16b Het Boek).

Blijf je hoop en vertrouwen stellen op de God die hemel en aarde schiep, jou tot leven riep. Uit het duister in het heerlijk licht, zodat jij Hem elke dag “Lieve Vader” noemen mag! 

Maar jullie hebben Gods Geest gekregen. Hij maakt jullie tot kinderen van God. Door Gods geest noemen we Hem (vol vertrouwen) “Lieve Vader!” (Romeinen 8:15)

En doordat Zijn Geest in ons woont , roepen wij: “Abba! Vader!” (Romeinen 8:15 NBV)

God wil Zijn liefde in jouw hart leggen

Ik wil je nog een keer meenemen naar Joh. 17:26

Ik heb hun laten zien wie U bent. En Ik zal U nog verder bekend maken. Zo zal dezelfde grote liefde die U voor Mij heeft, ook in hen zijn. En Ik zal één met hen zijn.

Dezelfde grote liefde die God voor Zijn zoon Jezus heeft, heeft Hij ook voor ons. Hij wil Zijn liefde in ons hart leggen.

In de Amplified Bible staat:

So that the love with which You have loved Me may be in in them (overwhelming their heart).

Dat die liefde overweldigend zal zijn voor ons hart.

Ik bid dat je vandaag opnieuw een openbaring zult ontvangen van wie God voor je wil zijn en van Zijn Vaderlijke liefde voor jou, en dat het OVERWELDIGEND zal zijn!

Aan de slag!
Sta eens even stil bij de almacht van God en bewonder de mooie dingen van de schepping. Deze grote almachtige God is jouw Papa en dezelfde grote liefde die Hij voor Jezus heeft is ook in jou. Dank Hem daarvoor! Bid voor mensen die God (nog) niet als hemelse Vader zien.

 

Deel deze overdenking

  1. Harry schreef:

    Wat een mooie bemoediging voor mensen die worstelen met keuzes van hun kinderen. Dank je wel!

    • carola schreef:

      Dank je wel voor je reactie Harry en graag gedaan! Het is soms zeker een worsteling. Bidden voor je kinderen is het beste wat je als ouder kunt doen.

  2. Claudia schreef:

    Lieve Carola….
    Al zoekend naar” t hart v d Vader wordt zichtbaar in Jezus”…..begin in de collum te lezen…en wat een heerlijke herkenning…..
    Maar nog mooier om aan t einde jou foto te zien….en verbaasd te zijn dat t zo dichtbij geschreven is…
    Mooi❤?en bemoedigend!
    Liefs Claudia

  3. Sandra schreef:

    Heel erg bedankt voor deze bemoediging!!
    Wij worstelen ook met de keuzes van onze kinderen maar wij laten ons niet ontmoedigen en blijven volhardend bidden voor hen!

  4. Hans Lesage schreef:

    Mmm … Dank u wel om deze heerlijke waarheid te delen. Ik smacht naar het kennen van Onze ABBA Vader. En ook bid dat onze kinderen deze weg zullen leren kennen met hun hoofd en handen en zo ware discipelen zullen worden : waarachtige aanbidders in geest en in waarheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap