Jezus als Middelaar gekozen

15

apr

Ruth van Beek

Lezen: Johannes 19:1-30

Niet alleen Esther was ‘born for a time like this’. Ook Jezus had een roeping. En niet zomaar één. Waar in de situatie van Esther misschien ook iemand anders op had kunnen komen voor de Joden, is Jezus de Enige die Zijn taak volmaakt kon uitvoeren. De Enige die kon lijden en sterven om zo de zonden van de hele wereld te dragen en daarmee als middelaar op te treden tussen zondige mensen en God de Vader.

Met Zijn sterven gaf Jezus Zijn leven als offer aan God. Daarmee nam Hij al onze zonden weg. Jezus is hiermee niet alleen de Middelaar tussen God en mensen, maar Hij stond er ook garant voor dat het verbond tussen God en de mensen werd uitgevoerd.

In dit bijbelgedeelte lezen we dat Jezus wéét dat Zijn werk nu klaar was (Johannes 19:28). Johannes benadrukt meerdere keren in zijn beschrijving van het lijdensverhaal dat Jezus het wíst. Jezus ondergaat het niet willoos, maar vrijwillig. Het initiatief ligt bij Jezus, niet bij zijn vijanden. Hij kiest ervoor om te lijden.

Voordat Hij sterft, spreekt Jezus zijn laatste woorden: ‘Het is volbracht.’ In de grondtekst staat het woord tetelestai, wat betekent: ‘tot een einde komen’, ‘tot vervulling komen’. Jezus’ roeping op aarde is tot een einde gekomen en vervuld.

Esther had een roeping. Jezus had een roeping. Ook jij hebt een roeping: op de plek waar jij woont, werkt, aanwezig bent. God de Vader wil jou daarbij helpen en daarvoor toerusten.

Doordenkertje

Waar heeft God jou geroepen? Welke invloed mag jij hebben?
Bedenk dat vandaag eens en vul deze zin aan: ‘Ik ben geroepen om […]’

Deel deze overdenking

  1. Carola schreef:

    ❤ zo mooi dit!❤
    Dank U Jezus dat U die weg van lijden gegaan bent voor ons. Dat U de weg voor ons heeft vrijgemaakt, zodat we zonder schuld en schaamte voor de troon van genade mogen komen.
    Dank U wel dat U zich niet af liet schrikken door de schande van het kruis, maar juist die onderste weg ging, omdat U wist welke vreugde het U zou brengen. U wist ook welke uitwerking het kruis zou hebben op ons leven. Uw dood bracht ons leven, een leven die we mogen leven tot eer en glorie van Uw naam. Heilige Geest help ons om onze positie in te nemen zodat Uw liefde gezien wordt aan de mensen om ons heen.
    Amen!

    Dank je wel voor dit mooie stuk, maar ook van de afgelopen week!
    Liefs

  2. Ruth schreef:

    Amen! 🙏
    Bijzonder hè, dat Jezus er willens en wetens voor kiest om voor ons te sterven. Ik blijf me steeds weer verwonderen over die liefde voor ons!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap