Is jouw leven dagelijks een loflied voor God?

01

feb

Alien van Nes

Soms overweldigt het me, hoe ontzettend groot God is. Als ik kijk naar de natuur en alles wat Hij gemaakt heeft. Of als ik denk aan hoeveel Hij van jou en mij houdt, dat Hij altijd voor ons zorgt. Het maakt me dankbaar en blij. Ik krijg het verlangen om mijn leven een loflied voor God te laten zijn!

David heeft ook heel wat ervaringen met God waarin hij dankbaar en blij is om Wie God is en waarvoor hij God prijzen wil. David, die de hoogte en diepte kent van het leven.

Hij schrijft het volgende in Psalm 34:
De HEER wil ik prijzen, elk uur van de dag,
mijn mond is altijd vol van zijn lof.
Laat mijn leven een loflied zijn voor de HEER,
de nederigen zullen het met vreugde horen.
– Psalm 34:2-3 (NBV)

Een loflied voor God – Psalm 34

‘Laat mijn leven een loflied zijn voor de Heer’: wat een prachtig gebed. In andere vertalingen wordt het wat anders omschreven, maar de strekking is hetzelfde, namelijk met alles wat in je is God prijzen.

David laat in de rest van Psalm 34 zien dat hij God prijzen wil, omdat hij ervaren heeft dat God hem heeft gered. God wil ook ons redden. Jezus is gestorven aan het kruis, zodat wij met God mogen leven. Hij biedt ons een prachtige toekomst aan. En ook in dit leven wil God ons altijd helpen met de dingen die we tegen komen.

God prijzen

‘De Heer wil ik prijzen, elk uur van de dag’. Volgens Google betekent ‘prijzen’: zien hoe waardevol iets of iemand is. We zijn niet altijd in een ‘prijs’-stemming. Omdat onze omstandigheden bijvoorbeeld op dat moment slecht zijn. Toch mogen we in alle omstandigheden God prijzen. Omdat Gód altijd Dezelfde blijft. We mogen God prijzen om Wie Hij is. God is altijd onze lof waard.

We mogen Hem vertellen waar we dankbaar voor zijn en we mogen God vertellen hoe prachtig Hij is. Dit kunnen we zingend doen, met onze handen omhoog of geknield op de grond. Er zijn veel manieren om God te vertellen hoe groot Hij is. Soms maak ik bijvoorbeeld een rondje met m’n armen wijd, uit pure vreugde voor Wie God is. Iedereen heeft zo zijn eigen manieren die bij hem of haar passen.

Je leven als loflied voor God

Je leven een loflied laten zijn voor God heeft verschillende dingen in zich.

Zo mag je leven een loflied zijn voor God als je God regelmatig looft en prijst om Wie Hij is. Ten tweede mag je leven een loflied zijn voor God als je dingen doet die in overeenstemming zijn met Wie God is. Je eert God dan in je handelen. Ten derde mag je leven ook een loflied zijn als je, dwars door alle moeilijkheden heen in je leven, op God blijft vertrouwen en je laat vormen door God.

Aan de slag!

‘Laat mijn leven een loflied zijn voor de Heer.’ Denk voor jezelf eens na over dit zinnetje. Is jouw leven een loflied voor de Heer?

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap