Gods roeping voor jouw leven

14

jan

Sanne van Heukelum

Misschien krijg je bij het woord ‘roeping’ al de kriebels. Tegenwoordig is het een hot topic om te praten over jouw roeping: wat is Gods plan met jouw leven? Voor velen best een lastig onderwerp: heeft God een speciale roeping voor mij? En zo ja, wat is dat dan? “Ik weet mijn roeping niet, God antwoordt niet op mijn gebeden,” is wat ik regelmatig hoor. Laten we vandaag duiken in wat de Bijbel over dit onderwerp zegt.

Gods roeping voor iedereen

Er staan in de Bijbel heel wat teksten over onze roeping. Dit begint al bij Adam en Eva in Genesis 1:27-28 (NBV).

“En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!”

In andere vertalingen staat er ‘bewerk de aarde.’ Werken. We zijn gemaakt als mensen om te werken op de aarde. Misschien is jouw beeld van de hemel luieren op het strand, maar dan heb ik slecht nieuws voor je: we waren als mens al gemaakt om te werken voor de zondeval, en zullen dat ook blijven doen na de opstanding. We zijn gemaakt om te werken, om de aarde te onderwerpen en te heersen. In Mattheüs 28 spreekt Jezus hierover.

Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. (Mattheüs 28:19, NBV)

Het is dé roeping die we van Jezus hebben gekregen bij zijn hemelvaart.

Gods roeping voor jou

Maar niet iedereen is geroepen om evangelist te worden en naar verre landen te reizen om daar het Woord te verkondigen. Iedereen heeft een eigen roeping. Paulus schrijft hier vaak over in zijn brieven naar de verschillende gemeenten. Naar Korinthe schrijft hij bijvoorbeeld: “Laat ieder blijven in de roeping waarin hij geroepen is.” (1 Korinthe 7:20, NBV)

Maar hoe ontdek je Gods roeping voor jou? Een wijs persoon vertelde mij ooit: Wat maakt jouw boos? Waarvan word jij boos als je dat ziet of hoort gebeuren? Daar waar jouw passie zit en waar jij geraakt wordt, zit jouw roeping. God heeft iets in je hart gelegd. Hij kent jou en heeft je gemaakt zoals je bent. Hij zal niet een roeping op jouw leven leggen, wat jij totaal niet wilt of je niet boeit. Ik geloof dat het zeer waarschijnlijk buiten je comfortzone zal zijn, maar God zal het verlangen in je hart leggen.

Wees niet bang een stap te zetten. Als een auto stilstaat, is sturen haast onmogelijk. Pas als hij langzaam rijdt, kun je sturen. Zet maar een stap en bid tot God of Hij bij wil sturen in de richting waar je op moet gaan.

Het gebeurt niet vaak dat God iemands roeping voor over tien jaar openbaart. God schijnt beetje bij beetje, zodat wij het bij kunnen houden. Misschien laat God je weten waar je deze maand, het komende seizoen of het komende jaar in moet investeren. Twijfel je? Ga maar een stap zetten. Kies maar één van de twee. Je merkt snel genoeg of het de goede keuze is of niet, en God zal bijsturen. Vertrouw je Hem?

Missen van jouw roeping

Je kunt je hele leven lang in God geloven, naar de kerk gaan, bidden, alles doen wat bij een christelijk leven hoort, en toch je roeping missen. Paulus vergelijkt dit met bouwen op het fundament dat Jezus gelegd heeft:

Want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.”
– 1 Korinthe 3: 11-13 (NBV)

Goud, zilver en edenstenen blijven door het vuur bestaan. Sterker nog, ze worden gereinigd door het vuur. Hout, hooi en stro verbrandt. Een goede werknemer heeft zijn oog gericht op Jezus. Niet op eigen eer, op eigen behoeften of wereldse werken, maar op God en het bouwen aan zijn koninkrijk, ook hier op aarde.

Aan de slag!

Als geld en sociale druk geen rol zouden spelen, waar zou je je tijd dan aan besteden?

Wil je gebruik kunnen blijven maken van onze gratis overdenkingen? Steun ons werk dan met een eenmalige gift! Onze dank is groot.

[paytium name=”Zij Lacht” description=”Donatie” button_label=”Yes, ik steun Zij Lacht!”]
[paytium_field type=”dropdown” label=”Bedrag” options=”5/10/15/20/50/100″ options_are_amounts=”true” /]
[paytium_total /]
[/paytium]

Deel deze overdenking

  1. Anoniem M schreef:

    Lastig. Ik heb al vaak geschreven dat ik al jaren bid om richting en herstel en alleen maar achteruit ga.
    Ook bid ik om contact en inderdaad wat is mijn roeping

  2. Renee schreef:

    Lieve Anoniem M , dat doe je dus héél goed!
    Bidt zonder ophouden, maar ook dank onder alle omstandigheden! En dat is gezien jouw situatie moeilijk, maar probeer God te danken dat Hij in al je ellende erbij is!
    Opwekking 770 zegt het zó mooi, In tijden van vreugde maar óók van verdriet ben ik bij U veilig, U die mij ziet!
    Richt je ogen op Jezus! Goede moed, ik bid voor je!

    • Anoniem M schreef:

      Dankjewel
      Moeilijk…. Ik bid zo om contact en ja geloven is zeker weten maar iets voelen zou fijn zijn

      En qua richting en herstel….

  3. P. schreef:

    Dank je wel, Sanne! Waardevol stukje voor mij. Precies waar ik mee bezig ben in gedachten🙏🏻

  4. Martine schreef:

    Onze eerste roeping is om God lief te hebben boven alles en vanuit die liefde te leven. Jammer dat dat in jullie stuk helemaal niet terug komt. In openbaringen 2 is dat juist de kritiek die de gemeente van Efeze krijgt. Ze werken keihard maar zijn de liefde vergeten.
    Dit soort artikelen maken me vaak een beetje boos. Ik werk met jongeren en zie ze vaak angstig zoeken naar hun roeping, en als God niet antwoordt zijn ze bang hun roeping te missen. Terwijl onze eerste roeping gewoon is om in een liefdevolle relatie met hem te leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap