God zoekt jou, ziet jou en roept jou

28

jun

Stefanie

“Heb je het al gehoord? Jezus is in de stad!” Als een lopend vuurtje verspreidde het bericht zich door Jericho. Ook Zacheüs hoorde dat Jezus in de stad was en hij wilde wel eens zien wie die man was. Eenmaal in de stad aangekomen was het ongelooflijk druk. Een gigantische mensenmassa was gekomen om een glimp van Jezus op te vangen. Zacheüs kon niets van Jezus zien en klom vlug in een vijgenboom. Daar hoog in die boom had hij perfect uitzicht, zonder dat hij te veel op zou vallen. (Hij was namelijk niet zo geliefd onder de mensen omdat hij extra belastinggeld inde en dat in eigen zak stak.) Maar middenin in die menigte van mensen stopte Jezus onder de boom waar Zacheüs verstopt zat. Hij keek omhoog en zei: “Zacheüs, kom snel naar beneden, want vandaag kom ik bij jou op bezoek!”

Als je bent opgegroeid in de kerk, is dit verhaal je vast niet onbekend. Ik vind het zo’n prachtig verhaal. Gods liefde en vergeving komen zo duidelijk naar voren. Wat er precies in Zacheüs omgaat staat niet beschreven. We weten wat zijn beroep was en dat hij daardoor niet bepaald geliefd was. Zacheüs leefde geen vroom leven, hij zal heel wat foute beslissingen hebben gemaakt. Wat zal hij hebben gedacht toen hij hoorde dat Jezus in de stad was? Hij wilde graag een glimp van Jezus opvangen. Ik denk niet dat hij ooit had durven dromen dat Jezus die avond bij hem thuis zou komen. Zacheüs zat veilig verstopt in de boom, zodat hij alles ongestoord van een afstandje kon bestuderen. En ondanks dat hij zich verscholen hield in een vijgenboom, zag Jezus hem en riep hij hem.

Zoeken, zien, roepen

Middenin de mensenmassa zocht Jezus Zacheüs. Want de Mensenzoon is gekomen om mensen te zoeken en te redden (Lukas 19:10). Jezus zag Zacheüs en riep hem. Ik geloof dat God ook op die manier op zoek is naar jou! Hij ziet jou en roept jou. Het zoeken laat de actieve houding zien. Hij is geen passieve God die stilletjes zit te wachten tot wij bij Hem komen. Hij gaat naar ons op zoek, Hij ziet ons en roept ons, omdat Hij graag wil dat wij bij Hem komen.

He sees you.
Even in a crowd of ten thousand.
He won’t keep His eye off of you.  

He doesn’t miss a thing.
There’s no place you can go,
His love won’t find you.
No place you can hide
that He doesn’t see.

No place you can fall
His love wouldn’t catch you.

He sees it all and He’s in everything. 

He’s all around you.

You are seen,
you are known
by the King of kings

and the Lord of lords.
(origineel: You don’t miss a thing – Bethel Music)

Vertaling:

Hij ziet jou.
Zelfs in een grote mensenmassa.
Zijn ogen zijn constant op jou gericht.
Er is niets wat Hem ontgaat.
Er is geen plek waar jij heen kan gaan,
waar zijn liefde jou niet kan vinden.
Geen plaats waar je je kunt verstoppen
zonder dat Hij het ziet.
zal zijn liefde jou opvangen.
Hij is in alles en ziet alles.

Hij is altijd om jou heen.

Jij bent gezien,
jij bent gekend
door de Koning van de koningen
en de Heer van de heren.

En wat doe jij?

God is dus actief naar ons op zoek, Hij ziet ons en roept ons. Zacheüs reageert op de roep van Jezus. Hij klimt uit de boom, gaat op Jezus’ uitnodiging in en neemt Hem mee naar zijn huis. Ik ken jouw situatie niet. Misschien leef je in dichte verbondenheid met God en probeer je Hem zoveel mogelijk in alle aspecten van jouw leven te betrekken. Maar het kan ook zijn dat God wat meer op afstand staat. Misschien durf je Hem niet helemaal toe te laten, misschien heb je wel verkeerde keuzes gemaakt en staat dat tussen God en jou in. Misschien ben je wel teleurgesteld in God, voel je je in de steek gelaten en heb je het gevoel alsof Hij jou niet ziet. Ik hoop dat je zult beseffen dat Gods handen altijd naar jou zijn uitgestrekt. Hij zoekt jou. Hij ziet jou. Hij roept jou. Ook als jij dat niet ervaart.

Aan de slag!

Je hoeft je niet (meer) te verstoppen. God wil graag dat je bij Hem komt. Het is zijn verlangen om bij jou te zijn. Als jij dat ook wilt, hoef je dat alleen maar te vragen en je zult het ontvangen. Als wij God met een oprecht hart zoeken, zullen we Hem vinden. Als we bij Hem aankloppen, zal Hij opendoen. Als wij om meer van Gods Geest vragen, zal Hij dat geven.

Jezus zei tegen zijn leerlingen: “Bid, want dan zul je krijgen. Zoek, want dan zul je vinden. Klop, want dan zal er voor je worden opgedaan. Want iedereen die bidt, zal krijgen. En iedereen die zoekt, zal vinden. En voor iedereen die klopt, zal worden opgedaan.
(Matteüs 7:7-8, BasisBijbel)

Bid je vandaag met mij mee?

Deel deze overdenking

  1. Maria Huibers schreef:

    Ik heb hier niks aan. Het feit dat god me ziet is niet automatisch hetzelfde als zijn zoeken naar mij. Dat is een volgende stap. Zacheues en de discipelen kwam hij “gewoon” tegen.
    Misschien dat hij de Samaritaanse vrouw zocht, omdat hij door dat gebied ‘moest’.
    Is er duidelijke tekst in OT of NT waarin staat dat god mij zoekt. Ik heb hem gevonden hoor, of hij mij beter gezegd. Maar waar stast het zoeken van god naar mij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap