God redt nog steeds uit nood – geloof jij dat?

08

feb

Mandy

“Want U heeft mij gered toen ik in nood was.” Een zin uit de Psalmen, nummer 31 om precies te zijn. Vaak worden deze teksten – voor mij in ieder geval! – één grote brij, vooral als je ze achter elkaar leest. Alles lijkt op elkaar en je aandacht ebt weg. Maar dan wordt er, in een preek of gezang, één Psalm uitgelicht. De tekst komt bij je binnen en je snapt het: dít is wat de schrijver bedoelde. Dat had ik toen we deze zin uit Psalm 31 in het Gereformeerd Kerkboek zongen: ‘Want Hij geeft nieuwe krachten aan wie de Heer verwachten.’ Het maakte dat ik de Psalm in z’n geheel erbij pakte. Lees je mee?  

Ik vertrouw op U, Heer, stel me nooit teleur. 
Red mij, omdat U rechtvaardig bent. 
Luister naar mij en kom me snel redden! 
Wees de rots onder mijn voeten. 
Wees een sterke burcht voor mij, waar ik veilig ben. 
Want U bent mijn rots en mijn burcht. 
U zal mij leiden omdat U bent wie U bent. 
Red mij uit de val die de mensen voor mij hebben opgezet. 
U bent mijn kracht. 
Ik vertrouw mijn leven aan U toe. 
U redt mij, Heer, trouwe God. 
Ik haat het als mensen afgoden aanbidden. 
Want ik vertrouw op U.  
Ik wil juichen en blij zijn over uw liefde. 
Want U heeft mij gered toen ik in nood was. 
U wist van de moeilijkheden in mijn leven. 
U heeft me niet aan mijn vijand uitgeleverd. 
U heeft ervoor gezorgd dat ik weer kan gaan waar ik wil. 
– Psalm 31:2-9 (BasisBijbel)

In nood móet God dezelfde zijn – toen en nu 

Ik las deze Psalm in een periode dat heel veel dingen zwaar voelden. Mijn man had net zijn been gebroken en als ZZP’er zonder verzekering heeft dat grote gevolgen voor je inkomsten. Opeens kwam bovenstaande tekst écht binnen en bedacht ik me dit:  

“Het geloof moet meer zijn dan een stel regels, gewoontes en tradities. Tradities zijn mooi, maar zijn uiteindelijk niet hetgeen waar je je leven op baseert. Het geloof moet meer zijn dan dat, en meer dan wat we in de kerk vaak gewend zijn. Als we in nood niet op God kunnen bouwen als degene die hierboven beschreven staat, een almachtige en trouwe God die mensen verlost uit hun ellende, wat hebben we dan écht? Als de grond onder je voeten wegzakt en God is niet het vangnet, waar geloof je dan in? 

God moet nú dezelfde zijn als toen. Is Hij dat niet, dan kan Hij niets dragen van alle nood waar we in dit leven mee te maken krijgen. Dan is ons geloof gebaseerd op een leugen. Dan is het het simpelweg niet waard. In de grootste moeite weet je: het is alleen haalbaar als het gebaseerd is op het vertrouwen dat God is wie Hij zegt dat Hij is – toen en nu. Alleen dan is het geloof radicaal en echt.”

In nood heb je Hem harder nodig dan ooit 

Wat denk je als je deze woorden leest? Bij mij kwamen ze van diep en ik voel ze nog steeds als ik ze teruglees. Toch ebt dit gevoel ook wel eens weg, vooral als je uit je nood bent opgekrabbeld en het leven weer wat ‘gemakkelijker’ voelt. Wanneer je man weer aan het werk en het ritme weer op gang is.  

Maar misschien zit jij nog midden in die nood en heb je dit geloof ontzettend hard nodig. Uiteindelijk maken we allemaal wel zo’n periode mee, waarin het moeizaam gaat en de grond onder je voeten wordt weggeslagen. Dan móet je weten waar het op aankomt. Als jij je daar nu bevindt, dan hoop ik dat je – samen met mij – kunt zeggen wat David belijdt: ‘Want U heeft mij gered toen ik in nood was.’  

Aan de slag! 

En als je daar nog niet bent, maar wel héél graag wilt komen? Als je twijfelt en je zo graag gedragen wilt voelen? Dan oefenen we dat gewoon. 
Zullen we vandaag onze eigen Psalm maken, om God te danken voor wat Hij heeft gedaan én te belijden wat Hij allemaal nog kan gaan doen? Gebruik Davids woorden als basis als je het lastig vindt om op gang te komen. Schrijf op wat je God hebt zien doen: hoe heeft Hij je gered? Schrijf op wat je hoopt dat Hij nog zal doen: uit welke situatie hoop je op te klimmen? En belijd dat Hij het kan en is wie Hij zegt dat Hij is – toen, nu en tot in eeuwigheid.  

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Bedankt Mandy voor je blog, het is inderdaad zo, God vertrouwen op zijn Woord! Hij geeft zoveel beloftes dat Hij bij ons is in de moeilijkheden, psalm 23, zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad want U bent bij mij. Maar ook àl wie op Hem zijn geloof bouwt zal niet beschaamd uitkomen, ( Romeinen 10:11), psalm 27, De Heer is mijn licht en mijn heil, wat vrees ik nog.
    En juist op de moeilijke momenten mogen we gaan staan op Gods beloften, Jezus is overwinnaar!!
    En het is zo geweldig dat we dit stap voor stap mogen oefenen , maar het is zeker de moeite waard.
    Jezus wil ons rust geven❣️ Hij heeft alles onder controle.

  2. Louise schreef:

    Dankje Mandy. Toffe post en sloot heel erg aan bij waar ik me nu bevind. Ik voel de woorden die je schreef ook diep, mooi hoe dat herkenbaar kan zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap