Geloof werkt door liefde – les uit Galaten

20

mei

Jacomien van Urk

‘Laat mij je geloof zien uit je werken en ik zal je uit mijn werken mijn geloof laten zien’. Bekende uitspraak, hè? Hij komt van Jakobus. Jakobus legt in zijn brief prachtig uit hoe het geloof zonder werken dood is. Het geloof leeft. Is in beweging. Paulus schrijft hier ook over in zijn brieven. In Galaten lezen we: ‘Geloof werkt door de liefde.’ Misschien worden we hier iets wijzer van? 

“In Christus Jezus heeft namelijk niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn, maar het geloof, dat door de liefde werkzaam is.” 
(Galaten 5:6, HSV)

Paulus heeft deze brief aan de Galaten geschreven met een reden. Het is een emotionele en felle brief. Het is een protest tegen de invloed van de judaïsten. Deze stroming probeerde de christelijke vrijheid aan te tasten. Ze dwongen de gelovigen van de gemeenten in Galatië om naar de Joodse wetten te leven en zich te laten besnijden. Paulus schrijft als reactie hierop de brief aan de Galaten. In de eerste hoofdstukken geeft hij uitleg over de wet. Daarna schrijft hij over de transformatie van een gelovige van slaaf naar kind. Hij zegt het in hoofdstuk 4: 

“Dus nu bent u geen slaaf meer, maar een zoon; en als u een zoon bent, dan bent u ook erfgenaam van God door Christus.”
(Galaten 4:7, HSV)

Liefde gelooft 

En dan in hoofdstuk 5, na de oproep om vast te staan in de vrijheid waarmee Christus ons heeft vrijgemaakt, volgt dit opmerkelijke vers over geloven. Geloof dat door liefde werkzaam is. Je zou het misschien zo kunnen zeggen: liefde is de brandstof van geloof. Zonder liefde geen geloof. Zonder geloof geen liefde. Liefde is dus onmisbaar als het gaat om geloven. Maar wat betekent dit concreet? 

“Hierin is de liefde van God aan ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat wij zouden leven door Hem. Hierin is de liefde, niet dat wij God lief hebben gekregen, maar dat Hij ons liefhad en Zijn Zoon zond als verzoening voor onze zonden.”
(1 Johannes 4: 9-10, HSV)

Liefde geeft 

God gaf. Hij gaf Zijn Zoon. Hij gaf zichzelf. Aan wie? Aan ons. Waarom? Omdat Hij liefde is. Omdat Hij liefde heeft. Hij gáf. Betekent liefde dan misschien ‘geven’? Geven wat je bent. Aan God. Aan de mensen om je heen. Aan jezelf. Hoe dan ook. Met al je sores. Is liefde dan misschien dat je steeds weer die grote, zware deur van je hart open zet? En is dat dan geloof wat werkt? Dat ik dus niet, zoals de judaïsten destijds de gelovigen van Galatië probeerden wijs te maken, hoef te zwoegen. Zwoegen om Hem te ontvangen en mezelf te geven. Zwoegen om liefde te bewijzen. Zwoegen om al die sores te verbloemen. Is het dan misschien geloven dat Hij mij liefheeft, ondanks alles? Is geloof dan werkzaam? 

“Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.”  
(Galaten 5:13, HSV)

Liefde dient 

Eén van de betekenissen die de dikke van Dale geeft voor het woord ‘dienen’ is: hulde bewijzen. Wauw, is dat niet prachtig? Liefde bewijst hulde. Als ik denk aan hulde bewijzen, dan zie ik de koning en koningin voor me die een stad binnenrijden. Hordes van mensen langs de weg die met slingers en vlaggen, juichend en wuivend de koning en koningin verwelkomen. Hulde bewijzen. Dat doet liefde dus ook. Misschien wel door hele ieniemienie gebaren. Maar o zo waardevol. Liefde zoekt liefde. Liefde zoekt manieren om hulde te bewijzen. Aan God. Aan mensen.  

‘De vrucht van de Geest is echter: liefde.’  
(Galaten 5:22, HSV) 

Aan de slag! 

  • Werkt jouw geloof? Hoe? 
  • Pak een vel papier en schrijf in het midden het woord: L I E F D E. Schrijf en teken vervolgens eromheen al je gedachten en gevoelens bij dit woord. Wat betekent liefde voor jou?
  • Bewijs vandaag hulde aan iemand in jouw omgeving!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Wow ontzettend bedankt!
    “God is liefde.” 1 Johannes 4:16 ❤️
    Zonder liefde geen leven. Zonder God geen leven. Hij is de liefde, de weg, de waarheid en het leven. (Johannes 14:6)
    “U wijst mij de weg naar het leven. […] Voor altijd een lieflijke plek aan Uw zijde.” Psalm 16:11

  2. Aleida de Paus schreef:

    Heel bijzonder om zo’n opdracht te doen
    Het tilt mij boven de sores en kramp en verdriet uit ! Dankjewel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap