Evangeliseren

24

mei

Nicolien

Evangeliseren.  Ik hoor vaak genoeg om me heen dat mensen dat doen. Maar tjonge, wat vind ik dat lastig zeg! Ik durf het niet, ben bang dat ik mensen voor het hoofd stoot of ben bang dat ik het antwoord niet weet op eventuele vragen die gesteld gaan worden. Laatst ging ik mijn dochter van zeven jaar ophalen bij een vriendinnetje. Haar moeder vertelde even wat ze hadden gedaan en vertelde ook heel enthousiast dat de dametjes het uitgebreid over de kerk hadden gehad. Een soort angstig gevoel bekroop mij. Ik was bang dat de moeder mij misschien wel zou afkeuren, omdat ik weet dat mijn dochter met veel overtuigingskracht iets kan vertellen en met de gedachte dat alleen haar mening waarheid is. Hoe kunnen we zorgen dat we steviger in ons schoenen staan als we het woord van God verkondigen?  

Want de Heer heeft ons het volgende opgedragen: ‘Ik heb je bestemd tot een licht voor alle volken om redding te brengen, tot aan de uiteinden van de aarde.’
(Handelingen 13:47 NBV)

Zo. Aan de slag dan maar. Het is een opdracht van God om ons licht te laten schijnen, zodat iedereen kan zien dat Hij in ons aan het werk is en wij kinderen van God zijn! Helaas horen we te vaak dat het christelijk geloof wordt afgekeurd. Dat is in ieder geval één van de redenen, waarom ik het “eng” vind om te evangeliseren. Tevens ben ik dus ook bang dat ik moeilijke vragen krijg waarop ik gewoon geen antwoord weet. Maar dan zegt God:

Maar wie hoopt op de HEER krijgt nieuwe kracht.
(Jesaja 40:31a NBV)

Precies. En weetje wat ook zo fijn is dan? Besef dat jij niet zozeer hoeft te overtuigen, maar Hij! Hij werkt door jou heen en wanneer je dit in afhankelijkheid van Hem doet (dus in gebed gaat), zal Hij je de woorden in de mond leggen. Maar is evangeliseren dan de enige mogelijkheid om aan de wereld te laten zien dat je een kind van God bent? Zijn er niet nog meer manieren waaraan de rest van de wereld kan zien dat Zijn licht door jou heen schijnt? Jazeker.

Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.
(Johannes 13:35 NBV)

Kijk. Dat is gaaf! En misschien ligt de drempel dan ook wat lager. Je hoeft dus niet gelijk voor volle zalen te spreken, tijdens werkoverleg Zijn woord te verkondigen of in de klas ineens op te staan om een opwekkingslied te zingen. Het mag dus ook een stukkie kleiner en fijner. Gewoon dus al door liefdevol naar elkaar te zijn, respect te hebben, je naaste lief te hebben als jezelf, interesse te tonen en de ander te zien door de ogen van de Heer. Begin bijvoorbeeld eens met een blogje van Zij Lacht te delen op social media. Zet eens een mooi plaatje op je Instagram en leg daaronder eens uit wat je daar mooi aan vindt. Verzin een paar mooie hashtags en je zult zien dat het aanslaat bij mensen. Heb je geen social media? Stuur dan bijvoorbeeld iemand die een bemoediging kan gebruiken eens een mooie kaart met een Bijbeltekst erop.

Ben je bang dat anderen je uitlachen? Dat ze het raar en gek vinden dat je in een God gelooft die je niet kunt zien? Dan zegt God dit:

Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven.
(Romeinen 1:16a NBV)

Hé, maar stel nou dat iemand ziet dat jij een christen bent, puur door je handel en wandel (dat zou natuurlijk fantastisch zijn), dan is het wel fijn dat je voorbereid bent. Voorbereid in de zin dat je op de meest ‘standaard’ gestelde vragen een antwoord hebt. “Waarom geloof je?”, “waarom ging Hij aan het kruis?” of “waaraan merk je in jouw leven dat Hij dan écht bestaat?”. Probeer dit soort vragen eens door je hoofd te laten gaan en formuleer een antwoord voor jezelf. Dit zegt God hierover:

Erken Christus als Heer en eer hem met heel uw hart. Vraagt iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorden.
(1 Petrus 3:15 NBV)

En als je dan eens met iemand in gesprek raakt, wees dan trots, trots op je geloof, trots op Hem. Wees zeker van jezelf, schaam je niet, net als het voorbeeld in de inleiding. Wees vol blijdschap als een kind. Vol blijdschap over de grote wonderen die Hij heeft gedaan.

Aan de slag!
Probeer deze week eens iemand aan te spreken (dat hoeft echt niet gelijk die overbuurman te zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook al een familielid zijn) en eens met hem/haar te praten over het geloof, JOUW geloof. Je mag zeker zijn van jezelf (want Hij is bij je!). Vertel diegene eens wat God voor jou betekent! Praat met elkaar, wissel van gedachten en probeer iemand nieuwsgierig te maken naar het woord van God. Vind jij het ook moeilijk om te evangeliseren of heb je nog tips? Drop ze hieronder in de comments en bemoedig elkaar!

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Wat een mooi en herkenbare blog!
    Raar he dat we het belangrijkste in ons leven, het kennen van God als onze Vader en de Here Jezus als onze verlosser, zo moeilijk vinden om uit te dragen!
    Ik ken diezelfde gevoelens hoor maar ik merk ook dat als ik God vraag of Hij mij woorden wil geven om te spreken bij ontmoetingen met mensen, ik soms versteld sta van mezelf!
    God is trouw en als we om wijsheid bidden , geeft Hij die!

    Ik ben zó blij dat ik nergens alleen voorsta, maar dat ik een almachtige God mag kennen!
    Gods rijke Zegen!!

  2. Emke schreef:

    Herkenbaar! Waarom zouden we niet van elkaar leren? Volg bijvoorbeeld eens een trainingsdag over evangelisatie. Op 16 september is er zo’n dag in Alphen a/d Rijn. We willen je daar graag handvatten geven, inspireren en bemoedigen. Wat voor vragen kun je verwachten en hoe reageer ik daarop? Toegang gratis. Meer info of jezelf aanmelden? emke.de.jager@bijbelstand.nl

  3. SMM schreef:

    Dankjewel Nicolien,
    Voor je woorden.
    We denken idd vaak we moeten aan iedereen laten horen wat de Heer voor ons heeft gedaan. Maar ik heb juist geleerd het klein te houden. En daar bedoel ik dit mee, begin bij de kinderen , zeg vriendelijk gedag naar voorbijgangers.. enz enz.Ik probeer en hoop dat mensen het zien door mijn handel en wandel.

    Groetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap