Een doorn in je vlees – zegen of vloek?

12

sep

Mandy

We willen het vaak zo anders dan dat God het wil en doet. We zien iets om achterna te gaan, stippelen een plan uit en denken: ‘Zo moet het gaan! Dit is hoe mijn leven moet lopen: over vijf jaar heb ik dit gezin, deze baan en dit huis. Dat is hoe ik de beste getuige van U kan zijn, God!’ Maar God doet het anders. Hij heeft een ander plan uitgestippeld. We krijgen te maken met moeilijkheden en doornen in ons vlees. En dat kan soms best lastig zijn, zo weet ook Paulus.

Ik mag niet te veel verbeelding krijgen door de dingen die de Heer mij heeft laten zien. Daarom laat Hij toe dat ik word geplaagd door een ‘scherpe doorn’ in mijn lichaam. Met die doorn bedoel ik een duivelse geest die mij met zijn vuisten stompt. Dat houdt mij bescheiden. Drie keer heb ik aan de Heer gevraagd om mij hiervan te bevrijden. Maar Hij zei tegen mij: “Je hebt genoeg aan mijn liefdevolle goedheid. Want mijn kracht kan pas helemaal zichtbaar worden als jij zelf zwak bent.” Daarom zal ik maar al te graag opscheppen over de dingen waarin ik zwak ben. Want door die dingen is de kracht van Christus in mij te zien.
(2 Korintiërs 12:7-9, BasisB
ijbel)

Beter bruikbaar zonder je doorn?

Waar Paulus last van had weten we niet, maar dat hij er graag van af wilde, is zeker. Hij lijkt er ook van overtuigd te zijn dat hij beter bruikbaar is zónder die doorn. Dat klinkt logisch, toch? Niemand wil een doorn, in de vorm van een handicap, ziekte of andere omstandigheid, in zijn leven. ‘Moet dat nou zo, Heer? Zonder kan ik zóveel meer! Ik heb dan veel meer energie, tijd en ruimte, en dat is wat het beste is, toch?’

Toch niet! Want God bevrijdt Paulus niet. En ons ook niet altijd. Kennelijk kan het ook iets goeds in ons teweegbrengen. ‘Blegh, dat is wel het láátste wat ik wil horen!’ I know, I know, het liefste horen we een welvaartsevangelie, waarin God ons zegent als we ons maar hard genoeg voor Hem inzetten. Dat zou toch fantastisch zijn? Een garantie op een prachtig leven, zo rimpelloos als een vijver!

Totdat er een steen in het water wordt gegooid. En dat is precies wat de Bijbel bedoelt en wat het leven ons brengt. Je hoeft maar een rondje van 360 graden te draaien om daarvan bevestiging te krijgen. We hebben (of krijgen) allemaal last van doornen!

Hoe kan jouw doorn gebruikt worden?

Dus, wat dan? Als God ons niet altijd bevrijdt (soms wel!) – wat moeten we daarmee? Blijf bidden voor de doorn, altijd. God hoort je! Maar vecht er niet tegen. Laat je gebruiken zoals je nú, op dit moment, bent. Met al je gebreken en doornen, met alle dingen waar je geen invloed op hebt. Geloof dat Hij je hoe dan ook kan gebruiken, misschien nu wel meer dan ooit! Zelfs als je volkomen afhankelijk bent en alleen nog maar in staat bent (voor anderen) te bidden, mag dat genoeg zijn! Geloof dat je doorn iets goeds teweeg kan brengen en bréngt. Zou je ook zo op God gericht zijn als alles je voor de wind ging en je alleen maar voorspoed kende? Vaak hebben we moeilijke situaties nodig om ons onze afhankelijkheid van onze Maker te herinneren. En misschien is dat wel precíes waarom Hij deze doorn in jouw verhaal wil gebruiken.

Ik weet het, dat klinkt zo gemakkelijk. ‘Je hebt geen idee wat mijn doorn is, Mandy! Dit is té zwaar, en heel eerlijk? Ik wil er gewoon vanaf!’ En ik zou zó graag zeggen dat het zo gemakkelijk is. Maar dat is het (nog) niet. En weet je? Als we straks aan de andere zijde zijn, waar alles goed is en op z’n plek is gevallen, geloof ik dat we terugkijken en zien hoe het in het plaatje heeft gepast. Hoe het nuttig heeft kunnen zijn, ook al konden we dat eerder niet zien. We mogen geloven dat Hij het beste met ons voor heeft. Heb je vertrouwen in Hem?

Aan de slag!

Wat is jouw doorn? Wat zit je in de weg? Probeer eens na te gaan hoe deze doorn je tot zegen is. Wat heeft het in je veranderd? Ben je dichter naar God toe gegroeid? Heb je bepaalde eigenschappen beter ontwikkeld? Kijk of je zegen kan zien in wat jouw moeilijkheden bezorgt en geef God ervoor de glorie! En deel er daarna van uit. Vertel over jouw doorn en hoe God sterk is in jouw zwakte. Net als Paulus deed! Gods goedheid mag genoeg zijn en ís dat ook. In onze zwakheid licht zijn kracht op als in de donkerste nacht en wordt het volledig zichtbaar.

Deel deze overdenking

  1. Lien schreef:

    Dank voor deze blog. Het past bij de situatie waar ik nu in zit en geeft me troost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap