Drie lessen uit de wonderbare visvangst – hoe wil Jezus in jouw leven komen?

16

jan

Elise de Vries

Stel je voor, je hebt morgenochtend een deadline voor studie of werk. Het lukt je maar niet om de opdracht voor elkaar te krijgen. De gehele nacht zit je aan je bureau te werken. Tegen de tijd dat de zon opkomt, accepteer je dat het niet gelukt is. Klaar voor de dagelijkse dingen ga je de deur uit. Er komt een man op je af die zegt: ‘Ga nog eens aan die opdracht zitten.’ In Lukas 5 zien we een gelijkwaardige situatie met de wonderbare visvangst. Een stel vissers heeft de hele nacht niets gevangen. Jezus geeft de opdracht de netten opnieuw uit te gooien. Op zijn woord doen ze dat. Verrassing of niet: de netten zitten binnen no time bomvol. Jezus introduceert zich hier in het leven van deze vissers. Ik wil je drie dingen meegeven uit dit verhaal over hoe Jezus in jouw leven wil komen. 

De context van de wonderbare visvangst 

Laten we eerst het verhaal van de wonderbare visvangst iets beter bekijken. Jezus stapt bij deze vissers op de boot, omdat een menigte Hem aandrong een preek te houden. Ze wilden het woord van God horen. Aangezien Hij bij een meer staat, vraagt Jezus of Hij bij enkele vissers aan boord mag. Zij waren net hun vissersspullen aan het schoonmaken. Vissen deden ze namelijk vooral in de nacht. Vanuit een boot kon Jezus de mensen toespreken. Het water droeg het geluid van zijn stem naar de kant. 

Wanneer Jezus klaar is met zijn preek, spreekt Hij de visser Simon aan. Later kennen wij hem ook wel als (Simon) Petrus. Er wordt niet vermeld of Jezus via mensen had gehoord over de mislukte visvangst. Misschien had Hij het wel gezien toen ze netten aan het schoonmaken waren voorafgaand aan zijn preek. In ieder geval geeft Hij de visser een opdracht: vaar naar het diepe gedeelte en werp je netten uit. Simon antwoordt: 

Meester, wij hebben heel de nacht gewerkt en niets gevangen, maar op Uw woord zal ik het net uitwerpen. 
– Lukas 5:5 (HSV). 

Een grote hoeveelheid vis 

Persoonlijk vind ik het nogal wonderbaarlijk dat Simon naar Jezus luistert. In het geval van de deadline zou ik geïrriteerd raken van het advies. Deze man begrijpt het niet helemaal. Je hebt al de hele nacht eraan gewerkt! Als je dan toch terug naar binnen gaat en opnieuw aan je opdracht begint, lukt het opeens.
Zo heeft Simon ook opeens een wonderbare visvangst. 

En nadat zij dat gedaan hadden, vingen zij een grote hoeveelheid vissen en hun net begon te scheuren. En zij wenkten hun metgezellen, die in het andere schip waren, dat zij hen moesten komen helpen. Die kwamen en zij vulden beide schepen zodat zij bijna zonken. 
– Lukas 5: 6-7 (HSV). 

1. Jezus wil zich openbaren in de dagelijkse dingen 

Vissen was het beroep van onze Simon, net zoals studeren of werken jouw dagelijkse bezigheid is. Jezus was blijkbaar geïnteresseerd in de dagelijkse bezigheden van deze man. Hij had kunnen denken dat zijn preek genoeg had gezegd over zijn identiteit. Jezus is echter meer dan een inspirerende prediker en onderstreept zijn woorden met wonderen. Hij helpt de vissers door middel van de wonderbare visvangst. Jezus openbaart zich dus in de alledaagse dingen. Hij is bewogen voor waar jouw dagelijkse nood is. 

2. Jezus komt met kracht als jij naar Hem luistert 

Vanuit Jezus’ interesse en bewogenheid kwam Hij met een opdracht. ‘Vaar en werp de netten uit!’
De vissers moesten naar Hem luisteren om het wonder van de wonderbare visvangst te zien. Ze hadden makkelijk kunnen denken: ‘Die is gek, ik ga mijn tijd niet verdoen.’ Om Jezus’ werk te zien, is het soms nodig naar Hem te luisteren. Wat vraagt Hij jou om te doen? Als je luistert naar Jezus, kan je ontdekken welke kracht Hij heeft. Daardoor kan je versteld staan en Hem willen gaan volgen. Je wordt gefascineerd door zijn kracht en wonderen. 

3. Jezus kan je confronteren met jezelf 

In vers 8 lezen we wat er gebeurt als Simon de hoeveelheid vangst ziet. 

Toen Simon Petrus dat zag, viel hij neer voor de knieën van Jezus en zie: Heere, ga weg van mij, want ik ben een zondig mens. 
– Lukas 5:8 (HSV). 

Een ontmoeting met Jezus kan werken als een spiegel. Je ziet het contrast tussen jou en Hem. Simon Petrus’ zonde stond tegenover Jezus’ kracht van de wonderbare visvangst. Het besef komt dat jij onwaardig bent als mens om in Gods aanwezigheid te zijn. Jezus rekent daar echter snel mee af. Hij nodigt je uit en legt uit dat Hij jou juist wil gebruiken! De wonderbare visvangst was hier een beeld voor wat Jezus voor de vissers voor ogen had, maar dan in het vangen van mensen. De vissers gaan daarop in en volgen Jezus. Ga jij ook op de uitnodiging in? 

En Jezus zei tegen Simon: Wees niet bevreesd, van nu aan zult u mensen vangen. En nadat zij de schepen aan land gebracht hadden, lieten zij alles achter en volgden Hem. 
– Lukas 5: 10b-11 (HSV). 

Aan de slag! 

Zoals we in punt twee zagen, is soms gehoorzaamheid nodig voordat Jezus zijn werk kan doen. Ik wil je daarom uitdagen om vandaag een dagelijkse bezigheid bij God te brengen. Vraag God om hulp waar jij niet weet wat je moet doen. Bijvoorbeeld als je echt een deadline hebt waar je niet uit komt.  

Wees vervolgens even stil. Luister naar welke gedachte of welk gevoel in jou opkomt. Het kan namelijk heel goed zijn dat dat Gods stem is! God wil jou helpen in de dagelijkse dingen. Als je twijfelt of iets Gods stem is, kan je het toetsen aan de Bijbel. God zegt nooit dingen die tegen zijn Woord in gaan. Als je gedachte of gevoel in lijn is met de Bijbel, kan het geen kwaad er gewoon naar te luisteren. Het zou op zijn zachtst gezegd jammer zijn als je Gods stem negeert omdat je twijfelt. 

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Mooie blog Elise, dankjewel.
    De Heer wil inderdaad zó graag betrokken zijn bij alles wat we doen en Als je Hem betrekt bij je dagelijkse bezigheden laat Hij zich op zoveel manieren zien. Soms door een lied wat je hoort net op het moment dat je het nodig hebt, door een zonnestraal op je gezicht, door een ontmoeting met iemand . God zit vol verrassingen, bijzonder om mee te maken, maar ook een uitdaging voor ons allemaal om Hem te betrekken bij onze dagelijkse dingen!

  2. Gloria Gloria schreef:

    Dankjewel!
    Voor deze inspirerende overdenking
    Het geeft mij echt geraakt
    Dit is ook wat ik hard nodig heb
    Naar aanleiding van mijn examen komende maandag

  3. Eleen schreef:

    Een inspirerend stuk. Ik heb zelf een bijbelstudie verzorgd over de wonderbare visvangst. Het is de bedoeling meerdere thema`s te belichten mbt dit bijbelgedeelte. Uit dit stuk is de confrontatie met jezelf een zienswijze die ik nog niet had ingezien. Dank u Heer voor uw levend woord!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap