De helende kracht van vergeven – zonden belijden (deel 1)

10

mrt

Irene Poot

De Bijbel staat vol met uitspraken over vergeving. Zowel in het Nieuwe als het Oude Testament worden wij mensen eraan herinnerd hoe belangrijk vergeving is. Maar besef je wel wat de kracht is van vergeving? En hoe vergeving tot genezing en vrijheid kan leiden in jouw leven? Om dat te ontdekken gaan we vandaag en morgen kijken naar de twee typen vergeving: vergeving krijgen van God en anderen/jezelf vergeven. Ontdek vandaag de helende kracht van Gods vergeving door je zonden te belijden.

Vergeving krijgen

In de Bijbel staat dat God ons graag wil vergeven voor onze zonden. Jezus is gestorven voor onze zonden zodat dit geen invloed meer op ons hoeft te hebben en we zo weer dichter bij God kunnen komen. Toch kan het soms voelen alsof onze zonden nog best wat invloed op ons hebben. Daarom is vergeving zo belangrijk!

‘Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, zijn wij verbonden met elkaar, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.’
– 1 Johannes 1:7-9, HSV

In deze tekst staat dat het bloed van Jezus ons reinigt van ALLE zonde. Dus er is geen enkele zonde te groot, te gek of te slecht voor God om niet te vergeven. Ook staat er dat we niet onze zonden moeten verbergen of zeggen dat wij niet zondig zijn. Maar God vraagt ons juist om onze zonden te belijden, zodat Hij ons kan vergeven. Dus een belangrijke stap om door God vergeven te worden, is onze zonden belijden.

Waarom zou je zonden belijden?

In 1 Johannes staat dus dat we onze zonden moeten belijden zodat God ons kan vergeven en ons kan reinigen van het kwaad. Maar wat betekent dit nou concreet en wat is dan die helende, vrijmakende kracht van je zonden belijden?

Wat gebeurt er als je niet je zonden belijdt?

  1. De zonde blijft tussen jou en God in staan; de zonde gaat tegen Gods visie met de wereld in en staat in de weg van Gods contact met jou. Het zorgt ervoor dat jij minder contact met God zoekt.
  2. Je geeft God eer door gehoorzaam te zijn aan zijn geboden; God vraagt ons om onze zonden te belijden. Door dit dan ook te doen, eer je God.
  3. Je blijft rondlopen met schuldgevoelens; als je je zonden niet belijdt, zul je last blijven houden van schuldgevoelens en kan je niet leven in de vrijheid die God voor je zou willen. Zoals David ook zegt in zijn Psalmen: ‘Want ík ken mijn overtredingen, mijn zonde staat mij voortdurend voor ogen’ (Psalm 51:5, HSV).
  4. Je blijft rondlopen met angst en schaamte; als je je zonden niet belijdt, kan je rond blijven lopen met angst dat anderen of God je zonden zullen ontdekken. Of je schaamt je enorm voor wat je gedaan hebt. Ook dit zorgt ervoor dat je niet in de vrijheid kan leven die God voor je wil.
  5. Je kan er mentaal en fysiek veel last van krijgen; David zegt in zijn Psalmen: ‘Toen ik zweeg, teerden mijn beenderen weg, onder mijn jammerklachten, de hele dag’ (Psalm 32:3, HSV). David werd helemaal depressief van zijn zonden die hij niet had beleden. Hij werd er mentaal en fysiek ziek van.
  6. Je zonde kan leiden tot nog meer zonden; een zondige gedachte kan leiden tot zondige acties en zondige patronen. Als je dit niet belijdt, kan dit blijven gebeuren.

De Bijbel roept ons dus niet voor niets op om onze zonden te belijden en God te vragen voor vergeving. Het zorgt er namelijk voor dat er niks tussen jou en God in staat en je een goede relatie met Hem kan hebben en je Hem eer bewijst. Zonden belijden maakt je vrij van schuld, angst en schaamte waardoor je echt kan zijn wie je bent. Ook kan het er voor zorgen dat sommige mentale of fysieke klachten, die door opgekropte zonden worden veroorzaakt, zullen verdwijnen. En als laatste helpt het je om niet nog meer zonde te doen.

Dat is dus de helende en vrijmakende kracht van vergeving ontvangen van God door je zonde te belijden. Het heelt je relatie met God en je eigen mentale of fysieke klachten. En het maakt je vrij van het kwaad en schuld, angst en schaamte.

Hoe belijd je je zonden?

Wil jij graag deze helende en vrijmakende kracht van vergeving voelen? Belijd dan je zonden! Hoe? Dit kan je op twee manieren doen. Of je doet het zelf in gebed met God of je vraagt aan iemand anders om dit te doen. Het kan heel krachtig zijn om je zonden juist bij iemand anders te belijden die ook voor je kan bidden. In de Bijbel zegt Jakobus ook: ‘Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen’ (Jakobus 5:16).

Maar misschien voel je je hier nog niet prettig bij of heb je niet mensen in je omgeving bij wie je dit kan of wil doen. Dan is het natuurlijk ook mogelijk om in je eigen gebed je zonden te belijden en vergeving te vragen.

Hierbij zijn vier stappen belangrijk:

  1. Je zonden belijden, dus concreet benoemen voor welke zonden je graag vergeving zou willen.
  2. Berouw tonen, dus echt sorry zeggen tegen God dat dit is gebeurd.
  3. Vergeving vragen, dus aan God vragen of Hij je hiervoor wil vergeven.
  4. Vraag om de Heilige Geest om je te helpen om deze zonden niet meer te doen.

En hopelijk vind jij vandaag nog die genezing en vrijheid van Gods vergeving in jouw leven!

Aan de slag!

  • Zoek iemand bij wie je je zonden kan belijden en die met je wil bidden voor vergeving. Of bid zelf voor vergeving en geniet van de helende, vrijmakende kracht van vergeving!

Morgen ontdekken we deze helende kracht van vergeving door het vergeven van anderen of jezelf.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Geweldig mooi lieve Irene 🥲 Wat een mooie overdenking en prachtige boodschap! 🙏
    Heel erg bedankt hiervoor 🙏 God is goed!! 🤍

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap