Daarom juicht mijn ziel

09

okt

Gastblogger

Al zolang ik een Bijbel in mijn bezit heb en er in lees, heb ik een zwak voor de psalmen. Alle gevoelens, verwardheden, hersenspinsels komen in de psalmen naar voren. Ze mogen er allemaal zijn. Boos op God? Maak een psalm! Blij met God? Maak een psalm! Zie je je leven niet meer zitten? Maak een psalm! Heerlijk om in een psalm je eigen hart te herkennen. Genadig om door een psalm meer te leren kennen van God en van jezelf.  Altijd weer is er in de psalmen de oproep om een goede focus: richt je oog op Jezus. Vandaag wil ik Psalm 16 met jullie delen.

Boven de psalm staat ‘Een stil gebed van David.’ In de Statenvertaling staat er boven de psalm ‘een gouden kleinood van David’. Oftewel: een lievelingspsalm van David. Het is mij onbekend wanneer David deze psalm geschreven heeft, hoe zijn leven er op dat moment uitzag, welke oorlogen er gevoerd waren of werden. Duidelijk is dat David de psalm schreef in de stilte. Hij nam de tijd om te schuilen bij God. Word eens helemaal stil en word je bewust van de aanwezigheid van God in de ruimte waar jij nu bent. Je mag schuilen bij Hem.

Na een korte stilte gaat David verder. In vers 2 schrijft hij ‘U bent mijn Heer, mijn geluk, niemand gaat U te boven.’ Wát een geloofsuitspraak doet David hier! Kun je hier in meekomen? Zijn we in ons leven niet vaak gelukkig met heel andere dingen? Kun je wel zeggen dat alleen de Heer ons geluk is? Is dat niet wat onrealistisch?

Gebrokenheid

David weet wat hij zegt, hij neemt ons mee verder de psalm in. Hij kent als geen ander ongeluk, pijn, verdriet, verscheuring, de gebrokenheid van zijn bestaan en het leven. Maar na alles wat hij meegemaakt heeft, vindt hij zijn God, zijn HEER weer terug. Ann Voskamp schrijft in haar boek Gebroken Leven:
Je valt omdat je gebroken bent, maar je staat weer op omdat je geliefd bent. Je bent meer geliefd dan je ooit gebroken kunt zijn.”

Misschien herken je daar wel iets van bij jezelf. Persoonlijk heb ik de afgelopen jaren een diepe vorm van gebrokenheid gekend. Als ik dacht dat ik niet nog dieper kon vallen, mijn hart niet nog meer gebroken kon worden, ging het nog dieper. En wat een genade om uit die gebrokenheid opgeraapt te worden door God: ‘U bent mijn Heer, mijn geluk, níemand gaat U te boven!’

David heeft zijn afgoden afgezworen. Hij plengt voor hen geen bloed meer, hun naam ligt niet langer op zijn lippen. David heeft geproefd hoe God is, al zijn verlangen gaat naar God uit. Hierbij kun je denken aan afgodsbeeldjes, idolen. Maar dieper kun je denken aan dat wat je van jezelf nog overeind houdt voor God. Je voelt je onzeker… en laat dat zo in je leven heersen dat het als het ware een afgod – iets dat tussen jou en God instaat – wordt. Je voelt je niet goed genoeg, hangt erg naar perfectie, wil jezelf verbeteren, en ondertussen houdt het je bij God vandaan. Een afgod. David heeft ermee afgerekend. Een oproep aan jou, door deze psalm, om af te rekenen met afgoden. Je moet je oude mens niet blijven voeden, maar je op God richten. Leven in de vrijheid, zoals Christus je vrijgemaakt heeft! Geen slaaf meer van angst, maar leven als het geliefde kind van God.

HEER, mijn enig bezit, mijn levensbeker, U houdt mijn lot in handen. Een lieflijk land is voor mij uitgemeten, ik ben verrukt van wat mij is toebedeeld.

We kennen allemaal de uitspraak ‘waar je mee omgaat, word je mee besmet’. Zo gaat dat ook met onze ziel. Wat laten we binnenkomen? Waar kijken we naar? Welke boeken lezen we, welke films kijken we? Als we alles binnen laten komen aan angst, vuilheid, onreinheid, dan vertroebelt dat onze ziel. Maar als we onze ziel richten op dat wat God voor ons in het verschiet heeft, dan zullen we groeien in genade, liefde, zachtmoedigheid (Galaten 5).

Juichen

Davids ziel juicht! Waarom? Omdat zijn ziel zich richt op de heerlijkheid van God. De glorie van de Almachtige! Als er één tekst uit deze psalm me bijblijft, is het wel deze: “Steeds houd ik de HEER voor ogen, met Hem aan mijn zijde wankel ik niet.” Als je je ziel en je gedachten vult met woorden van God, door bijbelteksten te leren, te memoriseren, met liederen over God, dan ga je iets ervaren van dat steeds voor ogen houden van de HEER. De IK BEN! Dat is iets om over te juichen! In de Statenvertaling gaat het over dat Hij aan mijn rechterhand is. De rechterhand van God zegt ons iets over zijn heerlijkheid, zijn macht, zijn grootsheid, zijn kracht. Als zijn rechterhand ons vasthoudt, dan zullen we nooit wankelen! Troostvol hè?!

David kent iets van de dood. Achterna gezeten worden door de vijand, haat en nijd in zijn eigen huis. Leed, door hemzelf veroorzaakt. Juist het kennen van die doodsbedreiging kan ons helpen meer te zien van de weg naar het Leven.

Vanaf vers 9 kunnen we ook iets lezen over Jezus. Je zou haast denken dat het onmogelijk is om in deze psalm iets over Hem te ontdekken. Petrus en Paulus gebruiken echter beiden deze psalm als bewijs dat Jezus uit de dood is opgestaan. In Handelingen 2:22-30 kun je hier meer over lezen. Je ziet dan ook dat Petrus wat andere woorden gebruikt, dat komt omdat hij uit de Griekse vertaling citeert. Wat een heerlijke psalm is psalm 16 als we het gaan lezen met op de achtergrond de geschiedenis van het leven van Jezus: “Overvloedige vreugde in Uw nabijheid, voor altijd een lieflijke plek aan Uw zijde”!

Aan de slag!

Hierbij heb ik veel gehad aan de tips van Jos Douma:
– Loof God! Door Hem te prijzen, haal je de focus van jezelf af, zal je ziel zich verblijden in Hem, krijg je ademruimte!
– Zie God! Denk aan Hem, houd Hem voor ogen bij alles wat je doet. Vertel je problemen hoe groot God is!
– Vertrouw op God! Hij is erbij, dat is zijn naam en Hij is betrouwbaar!

Luisteren:
Psalm 16 Psalmen voor Nu

 

Bronnen
Jos Douma 
– Gebroken leven, Ann Voskamp

Deze gastblog is geschreven door Annemieke Jansen.

Deel deze overdenking

  1. M schreef:

    Mooi om zo aan je dag te beginnen, bedankt Annemieke!

  2. Martha schreef:

    Prachtig geschreven. De diepte van wat je schrijft komt merkbaar door diepten die je echt kent. Mijn leven is jarenlang op

    Je merkt duidelijk uit wat je schrijft dat je deze lessen hebt geleerd door de diepten in je leven. Dat is zo kostbaar, vooral als je dat kunt zien! Mijn leven is jarenlang oo rolletjes gegaan. Alles ging zoals ik hoopte. Nu in een situatie zit van verdriet en geen controle besef ik pas hoe diep levenslessen gaan als je echt voelt dat het leven je niet meer alles geeft wat je wilt. Dat je dan pas echt leert vertrouwen. Op een God die groter is dan alles. Bedankt voor dit mooie stukje. ♡

  3. MJ schreef:

    Fijn om te zien hoe God door mensen heenwerkt. Zoals ook door jou Annemieke. Dankbaarheid overheerst naar Hem toe dat Hij jou gebruiken wil en ook naar jou omdat je deze mooie uitleg hebt laten publiceren.
    Gods zegen voor jou.

  4. Juni schreef:

    Mooie Psalm en echt een bemoediging 😉

  5. Jannette schreef:

    Heel erg mooi Annemieke!
    Een prachtige psalm! Jouw uitleg erbij bemoedigd me weer.
    Gods zegen voor jou. Hij is dichtbij.

  6. Carla schreef:

    Verrast door zoveel moois, ik kwam moe thuis van mijn. werk in de zorg, onze poes was nergens te vinden, ze is al wat ouder, en eigenlijk altijd wel in de buurt van ons huis.
    Here! U weet waar ze is, wilt U haar weer thuis brengen, bad ik in het vaste moment dat ik bid als ik me omkleed in vrijetijdskleding.
    Toch maar weer zoeken, ook een buurman hielp zoeken, wat een onrust was ervan binnen. Ook boos op mijn partner, die haar begin van de avond voor het laatst gezien had, en dacht dat ze boven was, gelukkig zat ze ineens weer voor de voordeur toen hij ging kijken waar ik aan het zoeken was.
    Tja gelukkig ze is er weer. En dan lees ik dit stukje, wat een rust! Gaat ervan uit, een heerlijke zucht doet het over me heen komen. Och Heere U bent zo groot.
    U Bent Die U Bent. Wil alsUblieft bij al die mensen zijn die pijn hebben, verdriet hebben, die zich eenzaam, en gevangen voelen, wees ook bij alle die iemand moeten missen die hem of haar zo dierbaar is. ik was onze Stoepje kwijt, zojuist hoor ik dat er een kind vermist wordt, och Heer wees met alle die tot wanhoop hieronder zijn, wil het kind terecht brengen, God van liefde houd ons vast, door alles heen.
    Breng ons ooit allen veilig thuis, en wil ook hen vinden die niet naar U opzoek zijn.
    Zij die niet méér kunnen geloven.
    En allen die denken dat U hen niet goed genoeg vind, och Heer de nood zo héél erg groot, laat Uw genade over heel Uw werk gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap