Blijf op de plaats waar God je naartoe riep, tót Hij je opnieuw roept!

28

mei

Ramona Muilwijk

“Er is jou, mens, gezegd wat goed is, 
je weet wat de Heer van je wil; 
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten 
en nederig de weg te gaan van je God.”  
Micha 6: 8 (NBV) 

Mozes; een man die heel goed wist wat God van hem vroeg. (Exodus 3: 10) 
Gideon; ook hem werd duidelijk vertelt wat Gods opdracht voor hem was. (Rechters 6: 14) 
En dan hebben we nog Jona, ook bij Jona wond God er geen doekjes om. (Jona 1: 2) 
Natuurlijk zijn er nog veel meer namen te noemen, maar ik noem er zomaar drie.  
En hoe zit het met jou? Weet jij wat God van je vraagt?  

1,5 jaar geleden bevestigde God mij heel duidelijk dat ik deze overdenkingen mocht gaan schrijven voor Zij Lacht. Een tijdje daarvoor al schreef ik korte overdenkingen die ik deelde via Instagram. Op een dag bad ik: ‘Heer, als U wilt dat ik meer met deze overdenkingen ga doen, wilt U me hier dan in bevestigen.’
En jawel… nog geen maand later appt één van mijn lieve vrienden op Instagram dat zij dat weekend naar een Zij Lacht-event was geweest en dat ze daar nog schrijfsters zochten en dat ze aan mij moest denken. Of het niet wat voor mij was? Ik heb haar geantwoord dat ik het mee zou nemen in gebed.

De dag erna gaan we bij vrienden op de koffie en begint mijn vriendin te vertellen dat ze twee dagen daarvoor naar een Zij Lacht-event is geweest. Bijzonder… dacht ik. Nog niet eerder hoorde ik van Zij Lacht, en nu in twee dagen tijd twee keer achter elkaar. 

De Heer laat immers voortdurend Zijn ogen over de aarde rondgaan en biedt iedereen hulp die Hem met heel zijn hart is toegedaan. 

De dag erna, besluit ik nadat ik de kinderen op school heb gebracht eerst stille tijd te gaan houden. Tijdens mijn gebed vraag ik: ‘Vader, als U echt wilt dat ik iets met dat schrijven ga doen, wilt U me dan op dit moment bevestigen. Ik ga nu uit de Bijbel lezen en als het uw wil is, laat er dan van het bijbelgedeelte dat ik nu ga lezen gelijk zoveel inspiratie opkomen dat ik in een kwartier een overdenking heb geschreven.’ En zo geschiedde… 
Ik was nog maar net aan het lezen of de woorden stroomden al door mijn hoofd heen, ze bleven maar komen. En waar ik normaal echt wel een tijdje zat om de juiste woordkeuze te vinden, was ik nu binnen no time klaar. De woorden stroomden uit mijn binnenste. Niet te geloven!  

Laat God je deuren openen

En nu, dacht ik? Ik herinnerde mij een preek waarin de spreker zei: ‘God heeft altijd deuren voor mij opengezet, ik ben nooit voor Hem uitgelopen.’ ‘Ja’ dacht ik, ‘dat wil ik ook’. En dus bad ik: ‘Heer, volgens mij heeft U mij heel duidelijk bevestigd dat ik iets met dit schrijven mag gaan doen, maar wilt U dan nu een deur voor mij open zetten?’ Ik deelde deze ervaring met een goede vriendin van mij. In de week die volgt heb ik me nog steeds niet verdiept in het gegeven ‘Zij Lacht’, totdat diezelfde vriendin mij ineens tagt bij een berichtje van jawel.. Zij Lacht! Ze zijn op zoek naar schrijfsters, en je kunt je blog insturen voor een bepaalde datum. Als dat geen geopende deur is…

Inmiddels zijn we bijna 1,5 jaar verder en wat worstel ik me iedere maand weer suf om twee overdenkingen op papier te zetten. Al zo vaak heb ik gedacht: ‘God, ik stop er mee. U was het die mij leidde om dit te doen, maar waarom moet het dan steeds zo’n strijd zijn?’ Maar iedere keer weer, wanneer ik op het punt sta het bijltje er bij neer te gooien, bevestigt God mij weer (vaak door lieve lezeressen) dat ik tóch door moet gaan.  

Neem je kruis op

Herkenbaar? Je weet wat God van je vraagt maar toch kost het je zóveel moeite? Je weet wat God van je wil maar het is zeker niet de makkelijkste weg! Eigenlijk zien we dat ook al bij de eerder genoemde drie mannen hè? Ook zij liepen tegen hun eigen beperkingen aan maar ook hen moedigde God aan om Hem te vertrouwen. Want niet wij, maar Hij zal het doen. Zodat niet wij, maar Hij de eer zal krijgen. Zoals ook Paulus het zo mooi omschrijft in 2 Korintiërs 4:7:  

Maar wij zijn slechts een aarden pot voor deze schat; het moet duidelijk zijn dat onze overweldigende kracht niet van onszelf komt, maar van God.
(NBV)

God wil de eer

Wanneer God jou iets vraagt dat buiten je kunnen ligt, is eigenlijk zijn vraag: ‘Zal ik het voor je doen? Mag ik het dóór jou heen doen? Durf je Mij te vertrouwen dat ik het je zal geven, op mijn tijd en op mijn manier?’ Juist wanneer wij dingen doen die niet binnen ons vermogen liggen, zal Hij de eer ontvangen omdat wij niet anders kunnen dan afhankelijk zijn. En is dat nu niet precies wat Hij zo graag wil? Dat wij volledig afhankelijk zijn van Hem? Hoe zou Hij de eer kunnen krijgen wanneer wij dingen doen die we prima zonder Hem kunnen? Maar hóe moeilijk is dat… 

Geef niet op! 

Vandaag moedig ik je aan: jij die misschien wel op het punt staat om te stoppen met de opdracht waar God je voor riep, jij die de smalle weg op dit moment te zwaar vindt… De tekst die ervoor zorgt dat ik ondanks alle struggles toch ‘op honk’ blijf, komt uit Matteüs 2, vers 13 waar een engel van de Heer tegen Jozef zegt dat hij en Maria samen met de pasgeboren Jezus moeten vluchten naar Egypte. Hij zegt daar achteraan: 

Blijf daar tot ik je weer roep.
(NBV) 

Een hele andere context, ik weet het. Maar mij zegt het dat ik niet moet opgeven, totdat Híj zegt dat ik mag stoppen of dat Híj zegt dat ik een andere deur moet ingaan. Natuurlijk valt Hij jou of mij niet af als we wel voortijdig stoppen, maar ik geloof ook dat juist door niet af te haken we zullen delen in een onuitsprekelijke vreugde! En er is er maar één die niet wil dat wij vreugde ervaren, toch? Wie dat is? Precies… de duivel.  

Samen met Petrus zeg ik dus tegen je: 
Al moet u nog een korte tijd lijden, God, de bron van alle genade, heeft u geroepen om in Christus Jezus deel te krijgen aan Zijn eeuwige luister. God zal u sterk en krachtig maken, zodat u staande zult blijven en niet meer zult wankelen. Hem komt de macht toe, voor eeuwig. Amen.
– 1 Petrus 4: 10-11 (NBV) 

Houd vol, lieve zus! Blijf op honk, en wacht… tot Hij een nieuwe deur voor je openzet. En tot die tijd: vraag Hem om je opnieuw te bevestigen of je nog op de goede weg zit. Zijn zegen wens ik jou! 

Aan de slag! 

Beluister het lied “Houd vol” – Kees Kraaijenoord

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    De Bijbel zegt in Spreuken 3:5-6: “Vertrouw op de Heer met heel je hart, en steun niet op je eigen inzicht. Ken Hem in al je wegen, dan zal Híj je paden rechtmaken.”

    Vertrouw… Je kunt God vertrouwen. Hij houdt van je en luistert naar je. De Bijbel zegt dat Hij zelfs het geluid van je tranen hoort (De Bijbel, Psalm 6:8). Hij is je vriend en je kunt je hart voor Hem openen, zelfs op dit moment!
    Op de Heer… Hij is Degene die de eeuwigheid in Zijn hand houdt. Hij is de almachtige God! “Maar als iemand op Mij vertrouwt, zal Ik goed voor hem zijn. Met hem zal het goed gaan.” (De Bijbel, Jeremia 17:7, BB)
    Met heel je hart… Als we de Heer met heel ons hart zoeken, zullen we Hem vinden. Hij laat zich vinden door ons. Richt je hart op Hem. Zoek hem met je hele hart.
    En steun niet op je eigen inzicht… God heeft oplossingen die onze capaciteiten, ons begrip en onze mogelijkheden overtreffen. Het is het beste om te vertrouwen op Zijn manieren in plaats van je eigen manieren!
    Ken Hem in al je wegen… Dit betekent dat je God aan het stuur zet. Sluit Hem niet buiten: maak Hem deel van elk aspect van je leven!
    Dan zal Híj je paden rechtmaken… Alleen God kan de bergen verlagen of de valleien verhogen, vertelt de Bijbel in Jesaja 40:4. Ik geloof en bid dat Hij dit voor jou doet, omdat je op Hem vertrouwt met heel je hart!

    Dit stukje bemoedigd ons om alles wat ons bezighoudt aan God toe te vertrouwen! Hij zorgt.
    Bedankt voor je openheid Ramona. De Heer zegene jou🙏🏻

  2. Lea schreef:

    Amen🙏

  3. Eva schreef:

    Vanochtend schreef ik aan God; ‘Ik heb geen idee wat ik moet doen.’ De crisis zorgt voor zoveel minder werk en onzekerheid. Maar dit is toch het werk wat Hij gaf/geeft? De gedachten om iets anders te gaan doen sprongen al op. En dan komt deze overdenking, die raak is en me laat huilen. Ik blijf dit doen tot God mij weer roept.

  4. Laura schreef:

    Mooi geschreven en spreekt me momenteel erg aan..
    Hou vooral vol met schrijven!😊

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap