Ben jij een Martha of Maria? – Over druk zijn en aan zijn voeten zitten

01

aug

Anne-Saar Kunz

Het is denk ik de meest gestelde vraag wanneer je iemand weer ziet: ‘Hoe is het met je?’ Misschien vroeg iemand het pas nog aan je, en vertelde je hoe het met je ging. Of misschien antwoordde je wel kort en krachtig met de woorden: ‘Ja, goed. Druk!’ Druk, wie is het niet? 

Journalist Tim Ignor Snijders schreef onlangs een treffend artikel voor de Volkskrant. Snijders is 26 jaar jong en maakt zich te druk in zijn leven, vindt hij zelf. Maar hij is niet de enige in zijn generatie. Burn-outs komen het meest voor bij mensen tussen de 25 en 35 jaar. ‘Moeten is het meest gebruikte werkwoord in mijn vocabulaire. (…) Doen wat je leuk vindt en alle vrijheid van de wereld hebben, dan wil het nog weleens tegenvallen wat daaruit voorkomt. Dat niet waarmaken van grote toekomstdromen, is misschien wel de grootste bron van millennial-onrust.”  

Moeten is het meest gebruikte werkwoord in het vocabulaire van Tim. En volgens mij is Tim niet de enige. Want veel van ons zijn druk. Wanneer ik naar mijn eigen leven kijk, ben óók ik vaak druk. Druk met de dagelijkse dingen van het leven, druk met het organiseren en vastleggen van vierdagen in het leven, druk met … noem maar op. En weet je, dat druk zijn vind ik niet per se heel erg. Sterker nog, ik presteer vaak beter wanneer ik het druk heb. Maar toch, druk zijn is ook verleidelijk. Want druk zijn kan je ook weghouden van dat wat het allerbelangrijkste in het leven.   

Toen ik nadacht over het thema van deze blog, kwam bij mij de geschiedenis van Maria en Martha in mij op. Als kind leerde ik het liedje ‘Martha, Martha, leg je bezem neer, al dat werk dat komt een andere keer.’ Soms schiet dat liedje wel eens door mijn hoofd en dan zeg ik tegen mezelf: Saar, stop nou eens met rennen. In Lukas 10 wordt het verhaal van Maria en Martha beschreven.  

“Jezus was onderweg en kwam aan in een dorp. En daar in dat dorp, ontving Martha Hem in haar huis. En zij had een zuster die Maria heette, die ook aan de voeten van Jezus zat en naar Zijn woord luisterde. Maar Martha was druk bezig met bedienen. Nadat zij erbij was komen staan, zie zij: Heere, trekt U het Zich niet aan dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg toch tegen haar dat zij mij helpt. Jezus antwoordde en zei tegen haar: Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen. Slechts één ding is nodig. Martha heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen.”
– Lukas 10: 38-42 (HSV) .

Aan de voeten van Jezus 

Al toen ik jong was fascineerde dit verhaal mij. Wat kon ik mij goed inleven in Martha. Jezus komt, en wat doe je dan? Natuurlijk! Zorgen dat alles er goed uit ziet en iedereen goed bedienen. Maar wat zegt Jezus? ‘Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen.’ Druk! Martha maakt zich (te) druk. Want wat doet de andere vrouw, Maria, in deze geschiedenis? Juist, zij zit aan de voeten van Jezus. Zij luistert naar de bron van het leven en doet daar kracht op om verder te gaan. Martha is druk, Maria komt tot rust. Tot rust aan de voeten van Jezus. Het is de plek waar we moeten zijn. Ook Jezus zegt het. Hoor maar, Hij zegt tegen Martha: ‘Slechts één ding is nodig.’ In dit vers wordt verwezen naar Psalm 27: ‘Eén ding heb ik van de Heere verlangd, dát zal ik zoeken; dat ik wonen mag in het huis van de Heere, al de dagen van mijn leven, om de liefelijkheid van de Heere te aanschouwen en te onderzoeken in Zijn tempel.’ (Psalm 27 vers 4, HSV)
Wonen in het huis van de Heere, zitten aan de voeten van Jezus. Om daar de liefelijkheid van de Heere te aanschouwen. Wat een rust geeft dat, hè? Zijn we soms ook niet zoals Martha? Dienend en hardwerkend, maar daardoor te druk met het leven, dat we vergeten dat Jezus naar ons vraagt? Dat we doorrennen in plaats van zitten aan de voeten van Jezus?  

Luisteren naar zijn woord 

Jezus roept Martha en zegt tegen haar: ‘U bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen.’ Wat zou Jezus vandaag tegen jou zeggen als hij jou ziet? Ben jij ook bezorgd en maak jij je ook te druk? Nee, het is geen veroordeling. Sterker nog, het is Gods liefdevolle hart dat naar je omziet en zegt: ‘Kom nu maar bij Mij. Jij, die vermoeid en belast bent, want Ik zal je rust geven.’ Kom je? Ga je mee? Zullen we Hem niet voor bij rennen omdat we te druk zijn? Maar zullen we tot rust komen en gaan zitten aan de voeten van Jezus? En wat gaan we dan daar doen? Onze tekst gaat verder. Maria die zat aan de voeten van Jezus, en? Ze luisterde naar zijn woord.

Laat je vervullen met Zijn woorden. Breng stilte aan in je leven. Tijd, stille tijd om te luisteren naar wat God je zegt. Kom tot rust bij Hem, aan zijn voeten. Om van daaruit weer de wereld in te gaan. Getuigend en dienend op de plek waar God je heeft gesteld. En om elke dag weer terug te komen bij Hem die onze enige kracht is. Beginnen we en eindigen we de dag bij Jezus? Aan zijn voeten, vervuld met zijn woord? Want anders zijn we te druk en maken we ons zorgen over veel dingen. Maar Jezus roept ons vandaag op – door die oude geschiedenis – om stil te worden bij Hem. En om net als Maria te zitten aan zijn voeten.  

Aan de slag!  

Een paar weken geleden kocht ik het Dagboek Duizendmaal dank van Ann Voskamp. In één van haar dagboekstukjes schrijft ze over thema van deze blog. Over druk zijn en piekeren, en over het zitten aan de voeten van Jezus.’  

‘Vreemd hoe dat werkt in ons hoofd. We maken ons liever druk over de toekomst of piekeren over het verleden – zo houden we ons vast aan de illusie van controle. (…) Als al ons rondrennen nu eens niet meer is dan een poging om weg te rennen van God – de grote IK BEN, aanwezig op dit moment? Als ik nu eens wakker zou worden voor het nu en zou weigeren om te haasten, omdat ik God niet wil verliezen?’  

Bid je mee?  

‘Here God, vergeef me al mijn rondrennen, dat vooral een wegrennen van U is. Help me om vandaag niet te haasten, want ik wil U niet voorbijlopen. Help me om dit moment, dit oncontroleerbare, dit simpelweg gegevene, niet weg te strepen, maar het mee te tellen – en te rekenen op de God die alles onder controle heeft. Dit moment bevat de mogelijkheid om te komen in uw aanwezigheid.’  

Deel deze overdenking

  1. Martine schreef:

    Bedankt voor de eye-opener!!!

  2. Renee schreef:

    Mooie praktische blog, bedankt Anne-Saar.
    Even een kleine aanpassing, bij de aanhaling in Lucas 10 staat Martha heeft het goede deel gekozen, moet denk ik Maria zijn😉

  3. Kim schreef:

    Heel erg bedankt ❤️

  4. Ik vond het fijn en leerzaam

  5. André scharphof schreef:

    Mooi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap