5 tips om een vrouw naar Gods hart te zijn

15

sep

Tirza Rots

Een vrouw naar Gods hart, dat is wel heel hoog gegrepen! Aan dat ideaalbeeld ga ik nooit voldoen!’ Dat klopt, ik ook niet. Maar God wil wel dat dat we ernaartoe groeien. Hij wil dat wij bewust keuzes maken om te groeien naar Zijn beeld. Ontdek de vijf tips en kies er vervolgens een uit waar jij concreet mee aan de slag wilt.

Evenzo  moeten de oudere vrouwen in hun gedrag zijn zoals het heiligen past: geen kwaadspreeksters, niet verslaafd aan veel wijn, maar leraressen van het goede, opdat zij de jongere vrouwen leren verstandig te zijn, hun man lief te hebben, hun kinderen lief te hebben, bezonnen te zijn en kuis, te zorgen voor hun huishouden, goed te zijn, hun eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord van God niet gelasterd wordt.
– Titus 2:3-5 (HSV)

1. Kom vrij van verslaving

Iets waar je verslaafd (afhankelijk) van bent heeft jou in zijn grip. Je zit vast aan je verslaving. De Bijbel noemt hier een verslaving aan alcohol. Maar je kunt ook verslaafd zijn aan eten, aan goedkeuring of aan aandacht. Je kunt koopverslaafd zijn, vast zitten aan roken, seksverslaafd zijn, of verslaafd zijn aan je mobiele telefoon. In het woord ‘verslaafd’ zit het woord slaaf. De verslaving beheerst jou. Je bent je regie kwijt. Dit is niet wat God wil voor jouw leven! God wil dat jij vervuld wordt met Zijn Geest! (Efeze 5:18)
Als jij je leeg, eenzaam of ellendig voelt, zoek je troost of ‘bevestiging’ dan niet in je verslaving, maar zoek je vervulling bij God zelf. Laar je elke dag opnieuw vullen door Zijn Woord en Zijn Geest.

2. Geef liefde prioriteit

Hoe liggen jouw prioriteiten qua tijdsbesteding en energiebesteding? Staat jouw gezin boven je werk en boven je sociale contacten? Hoe investeer jij in kwaliteitstijd met je man of je vriend? Liefde is een werkwoord. Het verdwijnt vanzelf als het geen nieuw leven ingeblazen wordt. Zolang je blijft investeren in je relatie(s) is er hoop. Jij hebt niet in de hand of en hoe jouw liefde beantwoord wordt. Maar zelf liefde (blijven) geven, daar kun jij voor kiezen. Vanuit de liefde die God geeft.

3. Wees verstandig, bezonnen en kuis

Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het  vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren, maar met goede werken, wat bij vrouwen past die belijden godvrezend te zijn.
– 1 Timotheüs 2:9-10 (HSV)

Bezonnen kun je omschrijven als ‘goed doordacht iets doen’. Een vrouw naar Gods hart leeft weloverwogen en maakt bewuste keuzes. Misschien is het goed eens stil te staan bij je geestelijke loopbaan. Waar wil jij over een jaar of over vijf jaar staan? Als jij die vrouw naar Gods hart wilt worden dan vraagt dit een investering. Het woord kuis kennen we nauwelijks nog maar betekent eerbaar. God wil dat ons innerlijk ons siert. Hij verlangt dat we ons eerbaar kleden en gedragen. Hoe eerbaar kleed en gedraag jij je? Hierbij de aanmoediging daar voor jezelf eens eerlijk bij stil te staan.

4. Draag zorg voor je huishouden

Het huishouden heeft betrekking op het ‘besturen’ van je huis. Is jouw huis een plek waar anderen graag komen? Voelen ze zich welkom? Is het een plek van warmte? Is er een zekere mate van orde? Je huis straalt iets uit van jouw hartgesteldheid. Je huis is ook en thuisbasis voor jouw huisgenoten of een warme ontvangst voor gasten. Een plek waar ze tot zichzelf kunnen komen en een plek waar ze alle indrukken van het leven verwerken en nieuwe moed vinden om weer uit te stappen in het leven. Een verzorgd huis en een warm thuis faciliteren dat. Dus hierbij de bemoediging te blijven investeren in de zorg voor je huis. Jouw praktische inzet heeft meerwaarde! Het is het dubbel en dwars waard!

5. Wees je eigen man onderdanig

Je onderwerpen aan je man. Dat is niet meer voor deze tijd, toch? Als we geloven dat Gods Woord nog steeds actueel is, zou dat dan niet gelden voor de relatie met onze man?

Vrouwen wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere.
– Efeze 5:22 (HSV)

Allereerst hoef je dus alleen onderdanig te zijn aan je eigen man. En staat er nergens dat mannen op vrouwen neer mogen kijken. Of dat een vrouw slecht behandeld mag worden! Het gaat hier over een eenheid. Een lichaam. Zoals Jezus Christus het hoofd is van de gemeente en de gemeente koestert en beschermt, zo hoort ook een man zijn vrouw lief te hebben (vers 25). Zoals wij ons aan Jezus onderwerpen, mogen we ons aan onze man onderwerpen, in het vertrouwen dat onze man, net als Jezus Christus, ons welzijn op het oog heeft en ons liefde en zorg geeft.

Een vrouw naar Gods hart worden, dat is wat ik je toe wens. God zal je leiden, door Zijn Geest in jou.

Aan de slag!

Kies een van bovenstaande tips uit en geef hier komende tijd concreet handen en voeten aan. Oefen daar vandaag mee.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Ontzettend mooi 🙏 Heel erg bedankt 🤍 Dit was wat ik nodig had 🙏🥲 Dankjewel en prijs de Heer 🤍😊🙏

  2. Renee schreef:

    Prachtig! Dankjewel ✨💖

  3. Winanda schreef:

    Goedemorgen, ik vind het allemaal geweldig.
    Dit is ook wat ik nodig heb.
    Jammer dat ik zo ver woon dus al die mooie bijbels enz kan ik niet aanschaffen.
    Ga zo door.
    God zegene u en uw werk.

  4. Miek schreef:

    ❤️🙏🏻🙌🏻

  5. Iris schreef:

    Mooi! Laten we vaker stil staan bij hoe we ons leven inrichten.
    Waar kan ik je cursus vinden Tirza? 🙂

    • Via olijfgoud.learnnn.com kun je vanaf nu de cursus “Wortelen in liefde” gratis volgen. Het is een identiteit versterkende cursus. Speciaal voor (christen)vrouwen. De cursus helpt je je identiteit in God te vinden en je leven op God te bouwen. Welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap