Weinig kracht – hoe dit een levensgeheim kan zijn

24

sep

Anne-Saar Kunz

Het was aan het begin van de vergadering. Ik had mijn hoofd er niet bij, integendeel. Ik was bezig met de dingen die nog op de planning stonden en ik dacht na over hoe ik het allemaal moest fixen. Tot iemand in de vergadering het woord nam en zei: “Ik wil met jullie eerst stil worden. Voordat we allemaal aan het werk gaan, wil ik beginnen met de Bijbel.” Na wat inleidende woorden las diegene treffende woorden uit Openbaring 3. “Want u hebt weinig kracht en toch hebt u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend.” (Openbaring 3:8, HSV) 

U hebt weinig kracht… Toen deze woorden gelezen werden, was het alsof het over mij ging. Een intensieve periode lag achter mij en wat was ik moe. Weinig kracht, je kan het wel eens ervaren. Hoe zit dat bij jou? Heb je ook weleens het gevoel dat je weinig kracht hebt? Dat je zoveel wilt en dat het je maar niet lukt? Weinig kracht, het lijkt iets negatiefs. Wanneer iemand tegen mij op werk zou zeggen dat ik weinig kracht heb, dan word ik daar niet bepaald vrolijk van. Maar, weinig kracht. God keert alles om. Om dat te begrijpen moeten we deze tekst in zijn verband zien. Lees je mee?  

In het bijbelboek Openbaring staan de brieven die de apostel Johannes stuurt naar verschillende gemeenten. Vandaag lezen we de brief die Johannes uit naam van Jezus stuurt aan gemeente in Filadelfia, één van de zeven gemeenten in Klein-Azië.  

En schrijf aan de engel van de gemeente in Filadelfia: Dit zegt de Heilige, de Waarachtige, Die de sleutel van David heeft, Die opent en niemand sluit, en Hij sluit en niemand opent: Ik ken uw werken. Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht en toch heeft u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend. (…) Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.
– Openbaring 3: 7, 8, 13 (HSV).

De christelijke gemeente in Filadelfia is maar klein. Naar menselijke maatstaven van macht en invloed stelt de gemeente niet zoveel voor. En toch. De gemeente heeft weinig kracht. Dat is niet een minpunt, maar dat is juist het geheim van die gemeente. Want, we moeten lezen wat er voor deze woorden staat: Christus, de Opgestane, de Heilige, de Waarachtige, zegt daar: “Ik ken uw werken.” Hij weet alles van de gemeente, Hij weet alles van jou. En: “Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten.” Een geopende deur: God opent deuren. God heeft het hier niet over deuren die wij moeten openen, maar in deze wereld opent God een deur. Wij hoeven zelf niet de deur te openen, en dus hebben we genoeg aan weinig kracht, omdat God zelf onze kracht is.  

Weinig kracht, het is het geheim van de gemeente in Filadelfia. En is het ook het geheim van ons leven? Zelf weinig kracht, maar in God alle kracht. “Ik kan alles aan door Christus die mij kracht geeft.” De gemeente van Filadelfia had weinig kracht, en toch… De zin gaat verder. “En toch heeft u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend.”

Dit houdt ons een spiegel voor. Waar sta jij vandaag? Waar ben je door God geplaatst? Misschien ervaar je wel weinig kracht, maar weet dan dat God je kracht is. En verder? De gemeente van Filedelfia verloochende de Naam van Christus niet. Hoe zit dat bij ons? Zullen we bidden om geloof, om volharding, zodat we Gods Naam niet verloochen? Zijn we bereid om op de plek waar we staan voor God uit te komen?  

Aan de slag! 

In een andere vertaling staat er voor ‘u hebt Mijn Woord in acht genomen’ ‘u bent trouw gebleven aan wat Ik heb gezegd’. Trouw zijn aan God. God gaat door in deze wereld, hoe dan ook. God geeft geopende deuren en zijn Koninkrijk komt. En wij? Ga voor jezelf na hoe je in je eigen omgeving trouw kunt zijn aan God en je naasten en hoe je voor zijn Naam uit kan komen.  

Deel deze overdenking

  1. Erna schreef:

    Het gedicht ‘Het weefsel’ van Corrie ten Boom. Hij zette na het lezen er van . De deur bij mij open. Zo weinig energie heb ik. De pijn is heftig en het verdriet enorm. De rust die ik voelde, het gaf me energie om verder te gaan. En dan de tekst in Openbaring. Het kwam allemaal bij elkaar.

  2. Petra schreef:

    Dankjewel!!
    Net wat ik nodig had!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap