Verander jouw wachten door verwachten!

25

okt

Yael Juch

Wachten. Ik heb er een hekel aan jij ook? We leven in een maatschappij waar wachten een negatieve bestempeling krijgt. Denk maar eens aan het wachtmuziekje dat menig telecombedrijf inzet. Meestal extra vrolijk of rustig, om je vooral in een goede stemming te houden tijdens het wachten. Bij de gedachte eraan word ik er al moe en geïrriteerd van. Wachten, daar zal niemand naar smachten. Is dat een uitspraak die ook past bij een gelovige? Door de hele Bijbel heen zie je dat God ‘wachten’ heeft gemaakt in de schepping, in Zijn relatie met de mens en dat het ook gepaard gaat met de beloften die God doet. In deze blog bekijken we het woord ‘wachten’ vanuit een ander perspectief.

Alles op zijn tijd

Voor alles wat gebeurt is er een uur,
een tijd voor alles wat er is onder de hemel.
– Prediker 3:1 (HSV)

God heeft alles wat er is de goede plaats in de tijd gegeven, en ook heeft Hij de mens inzicht in de tijd gegeven. Toch kan de mens het werk van God niet van begin tot eind doorgronden.
– Prediker 3:11 (HSV)

Voor de Heer is één dag als duizend jaar, en duizend jaar als één dag.
– 2 Petrus 3:8 (NBV)

Tijd. Gods definitie van tijd is heel anders dan die van ons. Dat maakt het soms zo ingewikkeld voor ons als mens. Uit bovenstaande teksten kunnen wij opmaken dat God wist dat ‘wachten’ ingewikkeld voor ons zou zijn. Maar waarom kunnen we niet altijd direct ontvangen waar we voor vragen? Dat zou toch veel beter zijn?

Wachten door de Bijbel heen

Je ziet door de Bijbel heen verschillende mensen die ons voor zijn gegaan in het wachten op God. Neem het volk van Israël; ze moesten wachten tot God aangaf dat ze het beloofde land in mochten trekken. Noach moest in de ark met zijn hele gezin wachten tot God het water liet zakken. Abraham moest wachten op een zoon. Jozef moest wachten in de gevangenis op het moment dat zijn dromen in vervulling zouden gaan. De discipelen moesten wachten op Jezus’ opstanding. Het hoort dus bij het leven hier op aarde. Maar wat kunnen we leren van het wachten op God in de Bijbel?

Wachten maakt afhankelijk

Ten eerste gaat wachten hand in hand met een belofte van God. Wanneer je een belofte van God op je hart krijgt, kan je tot je de belofte ontvangt en de vervulling heel veel leren over het karakter van God en vooral ook over je eigen karakter. Je ziet dat het volk van Israël naar afgoden grijpt, zodra het hen te lang duurt (Exodus 32). Daarnaast is het soms goed om na te gaan of je wel aan het wachten bent op een vervulling van God. Of ben je aan het wachten op iets wat je zelf wilt? Soms kan dit hetzelfde zijn, maar soms is dit ook verschillend. Dit kan frustratie geven naar God toe, maar is deze gegrond?

Ten tweede vraagt God om te wachten in vertrouwen op Hem. Soms kun je tijdens het wachten zo overgenomen worden door de irritatie van hoelang het duurt, dat je de waarde van het wachten niet meer ziet. Als Abraham niet had moeten wachten op zijn zoon, had hij zijn zoon Izaäk misschien niet als zo wonderlijk ervaren. Daarnaast mag je vasthouden aan het feit dat God niet traag is. God heeft een andere definitie van tijd en een bovenliggend verlangen wat een leidraad is voor Zijn handelen, raadpleeg hier maar eens 2 Petrus 3:9 voor.

Wachten wordt verwachten

Wat nou als we onze negatieve bijsmaak bij het woord ‘wachten’ vervangen met het woord ‘verwachten’. Verwachten gaat over vertrouwen, hopen en een verlangend hart naar God keren. Verwachten kun je alleen in verbinding met een ander, in dit geval met God. Verwachten vraagt om relatie en contact. God geeft een belofte als we Hem verwachten in twijfel, moeite, pijn, dromen en vragen.

Maar wie de Heere verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden.
– Jesaja 40:31 (HSV)

Aan de slag!

Laat je door één van de volgende liedjes aanvuren om te wachten in geloof en vertrouwen.
Colton Dixon – Build a Boat [Official Lyric Video] – YouTube
Wait On You | Elevation Worship & Maverick City – YouTube

Deel deze overdenking

  1. Nel schreef:

    Hallo Yael,
    Heel herkenbaar en duidelijk geschreven.
    Elke dag weer een strijd om vast te houden aan Zijn beloftes , de boze zit ook niet stil..
    Wachten zit niet in ons bloed en daar weet hij alles van en doet zijn aanvallen.
    Een fijne dag
    Nel

  2. Kirsten schreef:

    Exact wat ik nodig had vandaag, dankjewel. Ik zit in een heel moeilijke situatie waarin ik niet weet hoe het gaat aflopen en dat geeft angst. Maar ik mag God en zijn beloften verwachten, ook in deze situatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap