Is de liefde van God genoeg?

23

mei

Gastblogger

Heb je ooit weleens iemand ontmoet die altijd liefdevol is? Stel je voor dat een paar jongeren in het midden van de nacht een baksteen door je ruit gooien en weg rennen, knik je ze dan vriendelijk toe? Stel je voor dat de jongeren een stapje verder gaan en je dochter bestelen, laat je dan nog steeds je vriendelijkste lachje zien? Zou je zo’n vader willen? Een vader die liefdevol blijft tegen de vijand? Ondanks dat God liefde is, is dit niet altijd genoeg. In de profeet Nahum lezen we over Gods liefde, maar ook over een God die straft.


God houdt van je. Hij is jouw liefdevolle vader, Hij vergeeft jouw zonden en zal jou eeuwig leven geven als jij in Hem gelooft. Dat is waar je aan denkt bij het horen van de naam van God. Maar als je in de Bijbel aan het lezen bent in de wat kleinere profetieën uit het Oude Testament, zoals Nahum, lijkt het wel alsof je een hele andere God te zien krijgt. Gelijk al in het tweede vers spreekt Nahum over God als een God die straft en geen kwaad ongestraft laat. Maar hoe zit dat dan? Wat wordt er in dit stuk bedoeld en wat is straffen voor God eigenlijk?

2. De Heer is een jaloers God. Hij wil niet dat de mensen andere Goden aanbidden. Hij straft zijn vijanden streng. 3 De Heer is heel geduldig, maar ook heel machtig. Hij laat geen kwaad ongestraft. Waar Hij gaat, stormt een orkaan. De wolken zijn het stof rond zijn voeten. 4 Als Hij het wil, valt de zee droog. Hij laat de rivieren opdrogen. De graslanden van Basan, de bomen op de Karmel en de bossen op de Libanon verdorren. 5 De bergen beven voor Hem en de heuvels schudden. Als Hij komt, schudt de aarde en beven de bewoners. 6 Wie zal in leven blijven als Hij kwaad is? Wie zal zijn woede kunnen overleven? Zijn woede is als de hitte van een vuur waarvan zelfs de rotsen barsten. (Nahum 1: 1-6)

Daar word je even stil van. Waar Hij gaat, stormt een orkaan. Is God niet alleen maar liefde dan? Is God ook een God van wraak? We denken vaak aan iets negatiefs als we de woorden straffen en kwaad zien staan. Waarom hebben we het niet over de liefde van God, uiteindelijk is dat belangrijk toch? Dat is het zeker, maar we kunnen niet genieten van Zijn liefde zonder dat we iets mee hebben gekregen van de andere kant van God. Als we aan wraak denken, denken we aan zwakke mensen. Oh, jij kunt je emoties niet de baas zijn? Je neemt gelijk maar wraak? Dat is toch niet de oplossing?! Echte christenen nemen geen wraak zou je denken. Toch zit er in iedere rechtsspraak een stukje wraak en kunnen wij ook het kwaad niet ongestraft laten. Denk maar aan die persoon waaraan je dacht toen je het eerste deel van deze blog las. Heeft deze persoon daadwerkelijk nooit iets onbestraft gelaten? Keek deze persoon altijd vriendelijk lachend toe als er iets ergs gebeurde? Ik kan het me haast niet voorstellen. Misdaad vraagt om een passende straf en niet alleen wij geven die maar God ook. Hoe dan?

God is een God van liefde. Hij heeft iedereen met liefde gemaakt. Dit zien we ook terug in vers 7.

De Heer is goed. Hij is een sterke helper in tijd van nood. Hij zorgt voor de mensen die op Hem vertrouwen (Nahum 1: 7)

Vers 7 staat daar als een hoopvol, liefdevol vers middenin een boek waarin een andere kant van God wordt getoond. Dit vers staat er als houvast zodat we behalve de God van de straffen ook een sterke Helper zien. Uiteindelijk is het Zijn doel om een sterke helper te zijn in tijd van nood en de liefde te geven die wij nodig hebben. Elk mens is met liefde gemaakt, maar die liefde moet wel beantwoord worden. Als mensen de liefde die God geeft niet beantwoorden, kan Hij ze straffen. Hij is de enige die in staat is eerlijk te straffen. Hij is ook de enige die in staat is de zonden weer ongedaan te maken. Uiteindelijk overwint Zijn liefde alles.

Aan de slag!
Ik wil niet dat dit een negatieve blog wordt, want God is een God van liefde. Maar ik wil je wel tot nadenken zetten. In hoeverre beantwoord jij Gods liefde? En wil je de mensen behoeden voor de straffen die God kan geven? Vertel dan over Hem en vertel dat je wil dat ze gered worden! Ga deze week eens langs bij je goede vrienden en vertel ze dit verhaal. Ze zullen het moeilijk vinden, misschien door willen praten maar laat ze hun gang gaan. Uiteindelijk overwint Gods liefde.

Deze overdenking is geschreven door onze oud-schrijfster Melanie. Melanie is een enthousiaste 21-jarige student Media, Informatie & Communicatie die op zoveel mogelijk verschillende manieren haar passies en talenten wil inzetten voor het Koninkrijk van God. Van het schrijven van blogs, verhalen en gedichten tot zingen en gitaar spelen voor de Koning. Zij Lacht van een prachtige regenboog, de zon die elke dag weer opkomt, goede gesprekken, fijne vriendschappen en het maken van muziek.

Deel deze overdenking

  1. Truus schreef:

    Melanie,een stuk om over na te denken!
    In exodus 34 riep God zelf hoe Hij was
    ….Heere,Heere,God,barmhartig en genadig,geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw…
    Wat een eigenschappen naast Zijn heiligheid.
    Bedankt voor alles wat je geschreven hebt.
    Ga met God!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap