Bid en werk – een eeuwenoude kloosterregel voor vandaag

30

jul

Suzanne Verschoor

Bid en werk, of zoals het origineel klinkt: ‘ora et labora’. Deze kloosterregel werd in de zesde eeuw na Christus door Benedictus van Nursia geschreven. Het idee is dat monniken zich volgens hem bezig moesten houden met bidden en werken. Ook vandaag de dag is dit nog een bekend gezegde.

Sommige mensen vertrouwen op strijdwagens, andere mensen op paarden. Maar wíj vertrouwen op onze Heer God. Zíj storten neer en vallen, maar wíj blijven stevig staan.
– Psalm 20:8-9 (Basisbijbel)

Psalm 20 is een gebed om zegen voor de strijd die nog gevoerd moet worden. Psalm 21 beschrijft vervolgens een lied dat de dankbaarheid voor de behaalde overwinning uitspreekt. Het volk Israël was militair niet het sterkst, maar bleef staande door het (gebed om) vertrouwen in God.

Bid en werk

Het vertrouwen op strijdwagens en paarden staat synoniem voor het vertrouwen op eigen middelen. Dit is een herkenbare valkuil en leidt in deze Psalm letterlijk tot het verliezen van de strijd door de vijand van de Israëlieten.

Als mensen zijn we snel geneigd om op ons eigen kunnen te vertrouwen, op onze eigen werken. Successen schrijven we graag aan onszelf toe.

Voor mij is dit ook een valkuil. Mijn harde werken heb ik zelf gedaan; ik heb zelf veel tijd, energie en soms tranen geïnvesteerd in wat ik heb bereikt. Dus dan mag ik ook best de eer van die overwinning aan mezelf toeschrijven. Toch?

Anderzijds kan ik bij dingen die niet lukken al snel omhoog kijken met de vraag: “Waarom, God? Waarom doet U dit?” Een beetje krom, maar wel menselijk denk ik.

En het is zo, we werken vaak ook hard voor dingen die we willen bereiken. En als je iets moois hebt bereikt waar je hard voor hebt gewerkt, mag je ook zeker trots zijn. God is dan ook trots op jou als Zijn kind.

Maar… er ontbreekt iets. Want zonder bidden is het werken leeg.

Gods zegen

Alleen de zegen van de Heer maakt rijk, zwoegen voegt daar niets aan toe.
– Spreuken 10:22

Salomo schrijft deze tekst niet om ons als mensen aan te sporen om dan maar passief te worden, want ‘het voegt toch niets toe’. Hij wil waarschuwen voor onze menselijke neiging om successen aan onszelf toe te wijzen. Zijn doel is om ons bewust te maken dat alleen Gods zegen je écht rijk maakt.

In Psalm 20 lezen we dat er een gebed gezongen wordt om zegen, maar de strijd moet daarna nog wel gevoerd worden. Het leger moet in actie komen om de strijd te kunnen winnen. Zonder actie (werk) kan een gebed niet verhoord worden.

De kloosterregel ‘Bid en werk’ van Benedictus is zo gek nog niet. We mogen bidden om successen, we mogen God vragen om ons te zegenen in ons werken. Maar vervolgens moet er wel gehandeld worden. Een afwachtende houding gaat je niets brengen. Werken duidt niet alleen op het (betaalde) werk zoals we dat nu kennen. Het gaat om in actie komen.

Bidden en werken zijn nauw met elkaar verbonden en vullen elkaar aan. Dus: bid en werk. Bidden staat vooraan met een reden: daar begint het mee.

Aan de slag!

  • Bid om Gods zegen voor je werken van vandaag.
  • Probeer om hier een gewoonte van te maken door elke ochtend de tijd te nemen om je dag bij God te brengen.
  • Focus je hart op (je relatie met) God en laat werken de bijzaak in je leven vormen en niet je levensdoel.

Deel deze overdenking

Bijbel in een jaar

Heb jij altijd al eens de hele Bijbel in 1 jaar willen lezen?
Dit is je kans!
Bekijk hoe jij mee kunt doen aan de Zij Lacht Bijbel in 1 jaar challenge. 

Ik ben benieuwd!

  1. Cor schreef:

    Verhelderend

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap