Als sterren aan de hemel – over tot rust komen bij God

01

jun

Anne-Saar Kunz

Het is voor mij soms zo essentieel. Rust. Te midden van het rennen en vliegen van afspraak naar afspraak. Rust. Tot rust komen bij de mensen om je heen die je liefhebt. Of – en dat misschien wel juist – tot rust komen bij God. Tot rust komen bij God betekent voor mij opgeladen worden door Hem, maar daarnaast ook iets meenemen voor op mijn levenspad. Ik dacht daaraan toen ik in mijn Bijbel Filippenzen 2 las, en dan vooral het stukje van vers 12 – 18. Paulus spoort daar de gemeente – en indirect ook ons – aan om heilig te leven. Vandaag wil ik er een paar zinnen uitlichten en die met jou doornemen. Want hoe kunnen wij deze eeuwenoude woorden vandaag de dag concreet maken voor onszelf? Lees je mee?

“Doe alle dingen zonder morren en meningsverschillen, opdat u onberispelijk en oprecht zult zijn, kinderen van God, smetteloos te midden van een verkeerd en ontaard geslacht, waaronder u schijnt als lichten in de wereld, door vast te houden aan het Woord van het leven, mij tot roem met het oog op de dag van Christus, dat ik niet tevergeefs heb hardgelopen en mij ook niet tevergeefs heb ingespannen.”
(Filippenzen 2: 14-16, HSV) 
 

Paulus’ aansporing 

Wát een zin hè?! Wat een woorden worden hier gebruikt en wat een oproep doet Paulus hier. Paulus begint eerst met oproep. Een duidelijke en alledaagse oproep. Doe alles zonder morren en meningsverschillen. Oftewel: dien in je leven. Ook als je er soms zelf niet 1,2,3 beter van wordt. Opdat, zegt Paulus, je onberispelijk en oprecht zult leven. Onberispelijk. Voor onberispelijk wordt hier het Griekse bijvoeglijk naamwoord ‘akeraios’ genoemd. En dat woord duidt op je innerlijke reinheid en zuiverheid.   

En dan oprecht. Het is een woord waar iedereen, denk ik, mee geassocieerd wil worden. Volgens de encyclopedie betekent ‘oprecht’ het volgende: betrouwbaar, echt, eerlijk, fair, gemeend, getrouw, naar waarheid. Oprecht dus, om als kind van God genoemd te worden.  

Kind van God 

Een kind van God. Laat het even tot je doordringen. Het kan bij ons soms zo gemakkelijk over onze lippen komen. Kind van God. We zijn geroepen om als ‘onbevlekte kinderen van God, te te schijnen als lichten in deze wereld. Om Hem trouw te blijven en Hem te dienen in alle aspecten van het leven.’ De NBV gebruikt een ander beeld dat ook veelzeggend is: “…opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel.” (Filippenzen 2:15, NBV) 

Lichtdragers  

Hier worden de kinderen van God vergeleken met sterren die schitteren aan de hemel. Wat een prachtig beeld, hè? Lichtdragers in de wereld, sterren aan de hemel. Uitleggers grijpen hier ook terug naar Daniël 12 waar ook gesproken wordt over een soortgelijk beeld. ‘De gelovigen, de verstandigen, staat er zullen blinken als de glans van het hemelgewelf.’  

Pfoe. Het kan zijn dat je zegt: ‘wat een prachtige beelden, maar hoe moet dat doen?’ Ja, ik wil wel met oprechtheid geassocieerd worden, maar ik ga zo vaak de mist in. En, bij wijze van spreken, als een ster schitteren aan de hemel, dat is geweldig, maar hoe dan?!
Paulus gaat verder. Ja, hij spoort je aan om eensgezind en liefdevol met elkaar op te trekken als een lichtend licht en als een kind van God, midden in deze wereld. Maar om dat vol te houden moet je je blijven vasthouden aan het Woord van het Leven. Houd je vast aan de woorden van God, aan het Evangelie door Hem gebracht. Klam je vast als kind aan de woorden van je Vader.  

Verdiep je erin en leef eruit.  

Opdat – ja, Paulus gaat verder. En het voelt alsof we naar een hoogtepunt toewerken. Paulus kijkt vooruit naar de dag van Christus. Als het eenmaal zover is, hebben we niet tevergeefs hardgelopen en niet tevergeefs ingespannen.  

Eenmaal maakt U alles volmaakt, Jezus. 
Eenmaal zal het duidelijk zijn, 
alle zorg en wanhoop verdwijnt; 
de angst voorbij. 

Eenmaal, oog in oog met de Heer Jezus, 
kan genade heerlijker zijn? 
En U maakt ons anders en nieuw, 
op die dag. 

Eenmaal zijn we werkelijk vrij, Jezus. 
Eenmaal is het vechten voorbij, 
dan zien we uw macht en uw pracht, 
op die dag. 

Aan de slag!  

Paulus roept je vandaag op om te schitteren als sterren aan de hemel, als een kind van God. Misschien ervaar je dit wel als een grote opdracht, maar Paulus is duidelijk. Dit houd je vol door dicht bij God te blijven. Je vast te houden aan zijn Woord.  

Want, dan,  

ja dan.  

Dan is ooit  

werkelijk goed.  

Op die dag, in de hemel, 
wat een dag, wat een vreugde zal dat zijn, 
dan zijn wij bij Jezus 
en klinkt het overwinningslied. 

Deel deze overdenking

  1. Dirma schreef:

    Wauw! Een eis, een opdracht
    maar ook een zegen
    Zonder Hem onmogelijk!
    Maar in Zijn Licht, zien wij het Licht.. het Licht waar alles mee begon /begint

  2. Kim schreef:

    Wow! Wat heerlijk om te lezen over deze (innerlijke) rust op de sabbatdag :’) 🙏 En wat een prachtige bemoediging!! Heel erg bedankt en Gods rijke zegen ❤️

  3. Isabella schreef:

    Wow. Mooi geschreven. Dank je wel.

    Alles wat je in het Licht brengt is het Licht.

  4. Katrijn schreef:

    Ik ben verheugd zijn kind te zijn en van zijn woord te mogen leren. Mooi geschreven. Dank je wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap