Pas als de Zoon jullie heeft vrijgemaakt, zullen jullie werkelijk vrij zijn – hoe werkt dat?

17

jul

Liza

In mijn directe omgeving hebben veel mensen, met name mannen, last van een slecht zelfbeeld. Ze geloven in leugens over zichzelf en zijn er soms zo in verstrikt geraakt dat ze gebonden zijn. Hoe zit dat bij jou? Geloof jij leugens over jezelf?

‘Pas als de Zoon jullie heeft vrijgemaakt, zullen jullie werkelijk vrij zijn’
(Johannes 8:36)

Nou, dat is het dan, toch? Als je Jezus aanneemt, ben je vrij van al je leugens, onzekerheden, je depressies en (vul voor jezelf maar in waar jij aan gebonden bent). Makkie. Toch? Of is het misschien niet zo zwart-wit? Ik geloof van niet. Er zijn ontzettend veel christenen die verstrikt zijn geraakt in leugens en niet goed weten hoe ze eruit kunnen komen. Dat hoeven echt geen ontzettend diepe depressies te zijn, hoor. Het zijn ook ‘simpele’ leugens, zoals ‘ik ben niet leuk/mooi genoeg’. Herken jij je in een van deze gedachtes? Laten we eens kijken hoe zo’n leugen je hoofd en hart in kruipt.

De vijf G’s

Wilkin van de Kamp beschrijft in zijn boek ‘Kan een christen gebonden zijn?’ de zogeheten vijf G’s: gedachten, gevoel, gedrag, gewoonte, gebondenheid. Deze vijf G’s geven ons meer duidelijkheid in het proces van gebonden zijn. Zo kan een leugenachtige gedachte uiteindelijk leiden tot verstrikt raken in die leugen. Dat gaat meestal als volgt:

Gedachte: Ik weet me niet geliefd
Gevoel: Ik voel me niet geliefd
Gedrag: Ik gedraag me niet als een geliefd persoon
Gewoonte: Ik geloof dat ik niet in staat ben liefde te ontvangen, te beantwoorden en door te geven
Gebondenheid: Ik ben verstrikt geraakt in de leugen dat ik niet geliefd ben

De duivel vuurt constant leugens op ons af (bij de eerste G: gedachte). Maar ze kunnen alleen doel treffen als wij deze leugens geloven. Jezus zei:

‘Als jullie in mijn woord blijven, zijn jullie waarlijk discipelen van Mij en jullie zullen de waarheid verstaan, en de waarheid zal jullie vrijmaken.’ (Joh 8:35)

Laat deze tekst eens tot je doordringen, lees hem een paar keer aandachtig door, bij voorkeur hardop. ‘De waarheid zal jullie vrijmaken’, zegt Jezus hier. Jezus is de Waarheid en Hij heeft ons volledig vrijgemaakt toen Hij voor ons stierf aan het kruis.

Maar soms raken we onderweg iets van die vrijheid kwijt, bijvoorbeeld als we geloven in een leugen van de duivel, of als we God ongehoorzaam zijn geweest. Dan is het jóuw verantwoordelijkheid om die relatie met God weer te herstellen. God staat altijd met zijn armen wijd open op je te wachten, maar jij moet er zélf naartoe rennen.

Als jij op dit moment het idee hebt dat je die relatie moet herstellen omdat je gelooft in een leugen, neem dan vandaag het besluit om heel bewust voor de waarheid te kiezen. Op die manier wil God je de autoriteit over je eigen leven teruggeven. Wat jou daarbij kan helpen, zijn de vijf B’s:

De vijf B’s

Bewustwording: De Heilige Geest opent mijn ogen voor de leugens van de duivel
Berouw: Ik heb spijt van het feit dat ik de leugens van de duivel geloofde
Belijdenis: Ik belijd iedere zondige gedachte hardop als een leugen, waardoor ik deze gedachte krijgsgevangen neem
Bekering: Ik bekeer me van de leugen van de duivel tot de waarheid van Jezus
Bevrijding: Door de duivel als vader van de leugen te ontmaskeren, ben ik niet langer verbonden met de vader van de leugens

Ik heb deze vijf B’s overgenomen uit het eerder genoemde boek. Met name de derde B (belijdenis) vind ik ontzettend sterk. Het is zo krachtig om hardop te proclameren. Wat ik hieraan graag wil toevoegen: proclameer ook de tegenstellingen van de leugens die jij gelooft. Snap je wat ik daarmee bedoel? Als jij bijvoorbeeld gelooft dat je niet leuk genoeg bent, belijd dan eerst de leugen dat je niet leuk genoeg bent en zeg vervolgens: ‘ik geloof dat ik wél leuk genoeg ben!’.

Aan de slag!

God wil jou leven in overvloed geven. Neem jij het aan? Als jij het idee hebt dat je (voor een deel) verstrikt bent geraakt in een leugen, maak dan vandaag de eerste stap terug naar de waarheid. Probeer het bovenstaande rijtje van de vijf B’s eens langs te gaan – het kan je helpen.

Heb jij niet het idee dat je (momenteel) zulke leugens gelooft? Bid dan vandaag met mij mee voor iemand in jouw omgeving die hier wél onder lijdt.

Download de dagtekst en deel ‘m op Instagram, Pinterest of Facebook!

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Deel deze overdenking

  1. Judith schreef:

    Mooi stukje, praktisch ook! Bedankt!

  2. Hariette schreef:

    Heel mooi ik heb dit echt nodig. Heel ziek geweest en de duivel fluisterde mij heel veel gekke dingen. Ben ook achteruitgegaan. De B’s zal ik heel goed gebriiken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap