2 lessen die we kunnen leren van een palmboom

29

mrt

Stefanie

Als ik aan palmbomen denk, denk ik aan een zonovergoten land met prachtig witte zandstranden en een helderblauwe zee. Een palmboom is zo gemaakt dat deze perfect kan leven in warme, droge klimaatgebieden. In de Bijbel wordt maar een aantal keer over palmbomen gesproken, maar wist je dat we eigenlijk best veel van een palmboom kunnen leren? Vandaag leren we, aan de hand van een palmboom, twee lessen die van belang zijn voor ons christen-zijn en het uitdragen van ons geloof.

Laten we beginnen met een aantal kenmerken van de palmboom. De palmboom wordt allereerst natuurlijk gekenmerkt door de lange, rechte, stevige stam. Met daarbovenop prachtige, waaiervormige, groene bladeren. Een palmboom gaat pas na een aantal jaren bloeien, maar dragen daarna nog heel veel jaren vrucht. Een ander kenmerk voor de palmboom is dat deze heel diep wortels kan schieten. De lengte van de wortels kan zelfs even lang zijn als de hoogte van de boom zelf. Dat is ook een van de redenen waarom palmbomen zo goed kunnen ‘overleven’ in een gebied met een warm en droog klimaat.

Als je op zoek gaat naar de Bijbelse betekenis van de palmboom vind je al gauw de Hebreeuwse benaming: tamar. In de Bijbel is de palmboom een beeld van leven en vruchtbaarheid. Toen de Israëlieten vanuit Egypte wegtrokken, zetten ze hun kamp op bij Elim (lees maar in Exodus 15:27 en Numeri 33:9). Elim is een oase middenin de woestijn. Een plek vol waterbronnen en palmbomen. Een plek vol leven en vruchtbaarheid. Maar wat kunnen wij nou leren van een palmboom?

Ook in Psalm 92:13-16 wordt ook over een palmboom gesproken:

Als je leeft zoals God het wil, zal het goed met je gaan. Je zal groeien als een palmboom, hoog worden als een cederboom op de Libanon. Je bent dan geplant op het voorplein van het heiligdom van onze God. Zelfs als je oud bent geworden, zullen er nog vruchten aan je groeien. Je zal nog steeds fris en groen zijn. Aan jou zal te zien zijn dat de Heer eerlijk en rechtvaardig is. Je kan op Hem vertrouwen. Hij is nooit oneerlijk. (BasisBijbel)

Als we leven zoals God het wil, zullen we groeien als een palmboom. In de Nieuwe Bijbelvertaling staat dat de rechtvaardigen zullen groeien als een palmboom. Met alle achtergrond informatie over de palmboom en de Bijbelgedeelten hierboven zijn er volgens mij twee lessen die we er uit kunnen trekken:

1. Doordat de palmboom diepe wortels schiet om het water (=leven) te bereiken, zijn het een van de weinige bomen die in woestijnachtige (=levenloze) gebieden kunnen leven. Net zoals de palmboom diepgeworteld is, moeten wij ook diepgeworteld zijn in Jezus Christus om ons in de meest moeilijke omstandigheden staande te houden.

‘Nu jullie Jezus Christus als Heer hebben aangenomen, moeten jullie ook in Hem leven. Net zoals een boom met zijn wortels stevig in de grond staat, zo moeten jullie stevig in Hem geworteld staan. Dan zullen jullie in Hem opgebouwd worden. En jullie zullen stevig blijven staan in het geloof dat we jullie geleerd hebben.’
(Kolossenzen 2:6,7; BasisBijbel)

2. Palmbomen dragen veel vrucht. En ook wij worden opgedragen om (geestelijke) vrucht te dragen. Hoe we dat kunnen doen vertelt Jezus in Johannes 15.

‘Jezus zei: “IK BEN de echte wijnstruik en mijn Vader is de wijnboer. Elke tak aan Mij waar geen vruchten aan groeien, haalt Hij weg. Elke tak waar wel vruchten aan groeien, snoeit Hij. Hij maakt hem schoon van alles wat daar niet mag groeien. Zo gaan er nog meer vruchten aan die tak groeien. Jullie zijn al schoon door wat ik jullie heb gezegd. Ik blijf in jullie. Blijf nu ook in Mij. Als een tak niet aan de wijnstruik blijft vastzitten, kunnen er geen vruchten aan groeien. Zo kan er ook geen vrucht aan jullie groeien, als jullie niet in Mij blijven. IK BEN de wijnstruik en jullie zijn de takken. Als jullie in Mij blijven en Ik in jullie blijf, zal er veel vrucht aan groeien. Want zonder Mij kunnen jullie niets doen.’ (BasisBijbel)

Aan de slag!

Het is van groot belang dat we deze twee lessen in de praktijk brengen. Zorg ervoor dat je geworteld bent in Jezus Christus. Bid dat je één mag zijn met Hem en dank dat je gereinigd bent in Hem. Waardoor er vruchten kunnen gaan groeien en je een getuigenis kan zijn voor je omgeving.

Deel deze overdenking

  1. Danielle schreef:

    Dankjewel Stefanie! De tekst uit Kolossenzen gebruikte God om mij stil te zetten een aantal jaar geleden. Bijzonder om er nu weer zo bij stil te staan en zien hoe God door de jaren heen mij vormt en ik steeds een klein beetje langere wortels begin te schieten. God is goed en zijn genade is ontelbaar. “Blijf in mij, dan blijf Ik in jou’! Wauw!

    • Stefanie schreef:

      Hi Daniëlle, wat bijzonder! En wat mooi om te lezen dat je zelf die groei ervaart. Ik wens je Gods zegen in alles!

  2. Gerrieke schreef:

    Thanks voor het delen van je openbaring. God sprak tot mij over de palm. En toen ik ging zoeken vond ik deze blog. Prachtig hoe God de teksten aan elkaar verbind. Jouw blog was voor mij de eindconclusie van alles wat ik vond. Eigenlijk alles komt telkens weer terug op eenvoudig leven met Jezus zelf en Hem volgen. Love it.

  3. Alette Visser schreef:

    Wat bijzonder om dit te lezen! Omdat ik door een dagtekst bepaald werd door een palmboom (ze staan voor leven en een verborgen bron stond in die ovetdenking) ben ik op internet gaan zoeken op ‘kenmerken van een palmboom’ en kwam op deze
    site terecht. Wat een mooie aanvullende bijbelse verdieping/uitleg vind ik hier wat me raakt en bemoedigt om verder te groeien als een palmboom!
    Bedankt!

  4. Army D. schreef:

    Er zou iets in de Bijbel staan over de nerven van Palmbladeren die iets goed betekenen als je ze behoud ver van de plaats waar ze vandaan komen. Iemnd die hierover ieys weet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap