Wat Disney’s Frozen en Paulus ons kunnen leren

31

mei

Belinda Bos

‘Let it goooo, let it gooooo, can’t hold it back anymore.’ Oeps, was dat een beetje vals? Sorry! En heb je nu de rest van de dag dit liedje in je hoofd? Nogmaals sorry! Toch wil ik vandaag graag met je kijken wat wij kunnen leren van dit nummer en van Paulus, die ook veel schreef over loslaten. Het loslaten van onze status, van onze wil en van onze zoektocht naar aardse bevestiging.


Van onze status
Paulus begint met het beschrijven van hoe Jezus ons hier al het voorbeeld gaf, en zijn status en de bijbehorende voorrechten opgaf voor God en voor ons:

Jezus Christus was aan God gelijk. Maar hij vroeg niet om de hoogste macht en eer voor
zichzelf. Nee, hij gaf zijn hemelse positie op. Hij maakte zich zo onbelangrijk als een slaaf. Hij
kwam als mens op aarde. (…) Omdat Jezus Christus dat deed, heeft God hem de hoogste
plaats gegeven. God gaf hem de hoogste eer, de eer die voor God zelf bestemd is.
(Filippenzen 2:4-9, Bijbel in Gewone Taal)

Het kan soms heel erg lastig zijn om niet naar status te streven of om je ‘klein’ te maken, maar Jezus gaf het voorbeeld. Jullie moeten bescheiden zijn, en een ander belangrijker vinden dan jezelf (Fil. 2:3). Net als voor Jezus ligt onze beloning bij God klaar.

Van onze wil
We willen misschien allemaal wel dat de aarde vernieuwd wordt. Maar wel nadat je de kans hebt gehad om die gave reis te maken/ervaring op te doen bij een nieuwe baan/nog een diploma hebt behaald. En we willen ook allemaal God dienen, maar wel zolang je niet je vertrouwde werk/hele kledingkast/maandelijkse vriendinnenavond hoeft op te geven. We willen nog van alles, maar is dat ook echt wat God wil of is het ook echt wat de kerk nodig heeft? Paulus leert ons het volgende:

En mijn vreugde zal volmaakt zijn als jullie helemaal één zijn. Als jullie allemaal hetzelfde
willen, het met elkaar eens zijn en allemaal veel van elkaar houden.
(Filippenzen 2:2, Bijbel in Gewone Taal)

En hij beschrijft ook opnieuw hoe Jezus ons voorbeeld was:

Hij kwam als mens op aarde. En toen hij leefde als mens, dacht hij nooit aan zichzelf. Hij was
altijd gehoorzaam aan God, zelfs toen hij aan het kruis moest sterven.
(Filippenzen 2:8, Bijbel in Gewone Taal)

We willen van alles, maar soms moeten we juist onze wil loslaten en luisteren naar God zijn wil, of ons aanpassen aan de gelovigen om ons heen en ons samen sterk maken, door hetzelfde te willen. Onze eigen wil loslaten, dat is pas gehoorzaamheid!

Van onze zoektocht naar aardse bevestiging
Zoals al eerder beschreven, vroeg Paulus ons bescheiden te zijn. Maar ik moet zeggen dat het soms best lastig is om niet gedreven te worden door bevestiging: een extra diploma of certificaat, likes op Facebook, een complimentje over mijn nieuwe kleding. We zoeken naar bevestiging, en dat is ook misschien wel heel erg menselijk, maar zorgt het niet juist voor onzekerheid? Paulus en de hele Bijbel roepen ons juist op om dit los te laten. Daarover staat ook een hele mooie tekst in Spreuken: Als je bang bent voor wat mensen van je vinden, zet je een val op voor jezelf. Maar als je op de Heer vertrouwt, kan niemand je iets doen (Spreuken 29:25, BasisBijbel).

En wat heeft dit alles met Frozen te maken, vraag je je af? Laten we nog eens teruggaan naar het nummer ‘Let it go’. Ik heb de Nederlandse tekst erbij gepakt.

Laat het los, laat het gaan.
Voorbij is de storm in mij.
Laat het los, laat het gaan.
Geen grenzen meer voor mij.
Hier begint mijn nieuwe bestaan.
Onbevreesd en vrij.

Als wij kunnen loslaten zoals Paulus beschreef, gebeurt met ons wat Elsa zong: dan is de storm in ons voorbij. Dan kunnen wij ons écht openstellen voor ons nieuwe bestaan: onbevreesd en vrij. Maar vol van God!

Lekker makkelijk…
En nu denk je vast: makkelijker gezegd dan gedaan, en dat is ook zeker zo! Loslaten en altijd voor God gaan is echt niet altijd makkelijk en ook dat heeft Paulus ervaren. Hij zit in de gevangenis en schrijft:

Jullie hebben mij zien strijden voor het geloof, en jullie horen nu dat ik dat nog steeds doe. En
jullie strijden voor dezelfde zaak als ik. (Filippenzen 1:30)

Paulus noemt het woordje strijden, waarmee hij aanduidt dat het ook zeker niet makkelijk is. Maar God ziet onze struggles en helpt ons:

Jullie zijn altijd gehoorzaam geweest. Blijf dan ook steeds je best doen om gered te worden.
Doe dat met eerbied en respect voor God. (…) God zelf zorgt ervoor dat jullie dat willen en
kunnen. Zo goed is God voor jullie. (Filippenzen 2:12-13)

Voel je gesterkt door de Heer. Vraag Hem om hulp om los te laten en om Hem te dienen. Hij helpt jou en zorgt voor jou.

Aan de slag!
Herken jij jezelf in de blog en de teksten van vandaag?

  • Heb jij iets dat je moeilijk kunt loslaten, maar wat jou dus eigenlijk heel erg vasthoudt? Misschien wel iets dat voor ‘storm’ in jou zorgt, om maar even bij de tekst van Frozen te blijven. Wees je ervan bewust en vraag God om hulp!
  • Wat denk jij dat de wil van de Heer is met jouw leven of in de kerk? Moet je daarvoor dingen loslaten?

We proudly present: het ZIJ LACHT traveljournal. Geen traveljournal zoals je misschien gewend bent: een notitieboekje om je wildste reisavonturen in Australië of Thailand in te noteren. Nee, dit traveljournal gaat over je reis met God. De reis van je leven. In het schrift staan veel vragen die je aan het denken zetten. De vragen gaan onder andere over je vertrekpunt, reisgenoten, bagage, ups en downs, omkeermomenten, rustpauze, bijtanken, doorreis en eindbestemming. Het schrift is ideaal om komende zomer te behandelen, als korte reflectie op de jaren die achter je liggen, om ten slotte doelen te stellen waarmee je aan de slag gaat. Heb jij ‘m al besteld? Naar de shop! 

Deel deze overdenking

  1. joanne schreef:

    Mooi geschreven! Ik herken mij zeker in deze blog. Loslaten is en blijft lastig, gelukkig kunnen we onze Vader om hulp en wijsheid vragen!

  2. Danielle schreef:

    Dankjewel voor deze blog, heel mooi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap