Vergeet jij weleens te drinken bij de Bron?

15

sep

Stefanie

Op een warme zomerdag vind ik niets lekkerder dan een koud glas water, het liefst nog met een schijfje citroen erin en een muntblaadje. Oké, een koel biertje gaat er ook wel in, maar niets helpt beter tegen de dorst dan water. Drinken is noodzakelijk om te (over)leven. We kunnen best een paar dagen zonder eten, maar een paar dagen zonder drinken wordt onze dood. Ik heb soms van die dagen, dat ik vergeet te drinken omdat ik gewoonweg te druk bezig ben. Als ik me op een gegeven moment besef dat ik de hele dag nog niets gedronken heb, hoef ik gelukkig niet helemaal naar een put te lopen om water te putten. Dat was in de tijd van de Bijbel wel anders…

Hij (Jezus) kwam bij een stad in Samaria die Sichar heette. Die stad ligt dicht bij het stuk grond dat Jakob ooit aan zijn zoon Jozef had gegeven. Daar was ook de bron van Jakob. Jezus was moe van de reis en ging bij de bron zitten. Het was toen ongeveer twaalf uur ’s middags. Een Samaritaanse vrouw kwam water halen bij de bron. Jezus zei tegen haar: “Wil je Mij wat te drinken geven?” Want de leerlingen waren naar de stad gegaan om eten te kopen. De vrouw zei tegen Hem: “Hoe kunt U als Jood te drinken vragen aan mij, een Samaritaanse vrouw?” Want Joden willen niet met Samaritanen omgaan. Jezus antwoordde: “Als je wist wat God jou wil geven, en als je wist Wie hier aan jou om drinken vraagt, dan zou jij aan Hém om drinken hebben gevraagd. Dan zou Hij je vers water hebben gegeven.” Ze zei tegen hem: “Heer, U heeft geen emmer en het is een diepe put. Hoe kunt U dan aan vers water komen? Ben U soms belangrijker dan onze voorvader Jakob? Hij heeft deze put gegraven. Hij heeft er ook zelf uit gedronken, met zijn zonen en zijn vee.” Jezus antwoordde haar: “Mensen die van het water uit deze put drinken, zullen weer dorst krijgen. Maar mensen die hebben gedronken van het water dat Ik hun geef, zullen voor eeuwig geen dorst meer krijgen. Want het water dat Ik hun geef, zal in hen een bron worden waar water uit opborrelt dat eeuwig leven geeft.” De vrouw zei: “Heer, geef mij van dat water, zodat ik nooit meer dorst krijg. Dan hoef ik nooit meer water te gaan halen bij de bron hier.”
(Johannes 4:5-15)

Met Pinksteren was ik, samen met tienduizenden anderen, op Opwekking. Last minute besloot ik zaterdagochtend naar een Bijbelstudie te gaan. Die ochtend ging het over drinken bij de Bron. Eigenlijk ging het meer over vergeten te drinken bij de Bron. In het Bijbelgedeelte hierboven lezen we over Jezus die zegt dat Hij de Bron is die eeuwig leven geeft. Hij geeft Levend Water!

Hoe dicht we ook bij Jezus kunnen zijn, toch kunnen we vergeten om daadwerkelijk te drinken bij de Bron. We kunnen Bijbellezen, zonder dat we de woorden echt tot ons laten spreken. We kunnen elke week trouw naar de kerk gaan, terwijl onze gedachten de hele dienst afdwalen en we geen woord meekrijgen van wat er wordt gezegd. Op zich kunnen we dit best een tijdje volhouden, maar op een gegeven moment drogen we uit en krijgen we uitdrogingsverschijnselen. Net zoals we bijvoorbeeld hoofdpijn kunnen krijgen als we te weinig drinken, kunnen we ook problemen krijgen als we vergeten te drinken bij Jezus. Je merkt dat je woorden, daden en houding negatiever worden. Je voelt je zwak of onrustig. Op die momenten roept Jezus ons en zegt Hij het volgende:

“Als je dorst hebt, moet je naar Mij toe komen en drinken! Als je in Mij gelooft, zullen stromen van water dat leven geeft uit je binnenste stromen! Want dat is beloofd in de Boeken!”
(Johannes 7:37-38)

Met het water waar Jezus over spreekt, bedoelt Hij de Heilige Geest. Het is mijn verlangen dat we volledig vervuld mogen worden met het Levende Water, zodat onze bron overstroomt en de Heilige Geest alle ruimte heeft om door ons heen te werken. Maar daarvoor moeten we ervoor zorgen dat onze bron niet opdroogt. We moeten blijven drinken bij Jezus, de Bron van ons leven!

Aan de slag!

Op de basisschool had ik in groep 8 een juf die vaak een liedje zong over Levend Water. De tekst is simpel en het is me altijd bijgebleven. Spreek het, samen met mij, vandaag als een gebed uit naar Jezus.

Levend Water, ja ik wil wel Levend Water,
Jezus is het Levend Water,
zonder water kan ik niet.

Levend Water, ja ik wil wel Levend Water,
Jezus is het Levend Water,
zonder Jezus kan ik niet!

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. Bep schreef:

    Dankjewel Stephanie, deze aansporing hebben we steeds weer nodig. Hoe vaak rennen we niet, in de waan van de dag, aan Jezus voorbij.:-(

  2. Sizzel schreef:

    Bedankt Stefanie, ik ben heel benieuwd of je de melodie ook weet van het lied dat je noemt. Ik zing graag want dat helpt mij om dicht bij God te blijven. Ik vind de tekst van het lied prachtig en als ik het kan zingen blijft het beter hangen.

    • Stefanie schreef:

      Ik heb hetzelfde! Melodieën blijven beter hangen. Helaas is dit een onbekende melodie (volgens mij was het zelfs zelfgeschreven). Misschien is het een idee om er zelf een melodie bij te verzinnen?! Fijne dag vandaag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap