Drie praktische tips om te werken in Gods koninkrijk

18

aug

Alies

In het leven van alle dag zijn we vaak bezig met een hele hoop dingen die op het eerste gezicht niets te maken lijken te hebben met God of met het doen van Zijn wil. Het werk dat je doet, of de opleiding die je volgt, doe je dat eigenlijk voor Hem en voor Zijn koninkrijk? Misschien sta je er niet eens echt vaak bij stil. Soms lees je wel in de Bijbel dat je voor Hem moet leven, maar als je terugkijkt op de afgelopen week, op welke momenten heb je dan bewust gewerkt in Gods koninkrijk? Dit kan best een ingewikkelde vraag zijn. Misschien moeten we het eerst eens hebben over wat we verstaan onder ‘werken in Gods koninkrijk’. Wat is dat nou eigenlijk? En als we weten wat het inhoudt, hoe doen we dat dan in de praktijk?

Allereerst kan je natuurlijk discussiëren over de locatie van Gods koninkrijk, over de vorm van Gods koninkrijk, of over dat Zijn koninkrijk zichtbaar of onzichtbaar is. Maar dat is niet waarover ik het met jullie wil hebben vandaag.

Ik weet zeker dat Gods koninkrijk bestaat. Het is er, want Hij is er. En ik geloof dat Gods koninkrijk overal is, want alles is van Hem. Volgens mij is het op sommige plekken op de wereld (al) heel zichtbaar en op andere plekken minder. Ik geloof dat wij de taak hebben om Gods koninkrijk uit te breiden, om het te vergroten. Hoe we dit doen, is voor ieder mens verschillend.

Denk voor jezelf eens na over waar jij je week mee vult. Waarschijnlijk met je werk of je opleiding, het zorgen voor je kinderen of de mensen om je heen, maar ook met schoonmaken, huishouden en waarschijnlijk door een van je hobby’s uit te voeren, door tijd door te brengen met vrienden of door te sporten. Het is onmogelijk om je er non-stop van bewust te zijn dat je al die dingen doet voor je Vader in de hemel. Maar hoe groeien we daar nu in, hoe kunnen we (bewust) werken in Gods koninkrijk?

Tip 1: zorg dat je aangesloten bent op de Bron

Vergelijk werken in Gods koninkrijk eens met een lamp die brandt (we zijn immers het licht voor de wereld) of met stromend water (zonder water kan een mens niet leven). Of we het nu hebben over elektriciteit of over water, iets dat niet is aangesloten op een bron kan niet stromen of in beweging zijn. Hetzelfde geldt voor ons: als wij niet aangesloten zijn op de Bron (God), dan kunnen we niet werken in Zijn koninkrijk, dan zijn we niet in beweging en kunnen we Zijn liefde niet doorgeven. We moeten in nauwe verbondenheid met Hem leven om te kunnen werken in Zijn koninkrijk.

Tip 2: groei in de liefde

Liefde is heel belangrijk, schrijft Paulus in 1 Korintiërs 13. Lees de volgende Bijbeltekst uit 1 Korintiërs 13 maar eens. In vers 4 tot 8 staat:

De liefde is geduldig en vriendelijk. Liefde wordt niet jaloers. Liefde schept niet op en vindt zichzelf niet vreselijk belangrijk. Liefde zegt of doet geen onaardige dingen en denkt niet alleen maar aan zichzelf. Liefde raakt niet verbitterd. Liefde vergeeft als een ander iets verkeerds heeft gedaan. Liefde is niet blij met oneerlijke dingen, maar met de waarheid. Liefde vertelt fouten van andere mensen niet door, denkt altijd het beste van een ander en blijft altijd geduldig. De liefde schiet nooit tekort.

Vul op de lijntjes eens je eigen naam in en lees de tekst dan hardop voor:

______ is geduldig en vriendelijk. ______ wordt niet jaloers. ______ schept niet op en vindt zichzelf niet vreselijk belangrijk. ______ zegt of doet geen onaardige dingen en denkt niet alleen maar aan zichzelf. ______ raakt niet verbitterd. ______ vergeeft als een ander iets verkeerds heeft gedaan. ______ is niet blij met oneerlijke dingen, maar met de waarheid. ______ vertelt fouten van andere mensen niet door, denkt altijd het beste van een ander en blijft altijd geduldig. ______ schiet nooit tekort.

Is dat confronterend? Wat klopt er niet? Aan welke dingen moet of wil je nog werken? Als je groeit in de liefde, dan gaat je omgeving Hem meer en meer zien door jou heen. Dan kan je, door je houding of je gedrag, getuigen van Hem. Als je al de dingen die je doet, uitvoert met de liefde als basis, dan werk je in Zijn koninkrijk, want dan maak je Hem zichtbaar voor de mensen om je heen.

Tip 3: begraaf je talenten niet

In Matteüs 25 kunnen we van vers 14 tot 16 de gelijkenis lezen over de talenten. Een man ging op reis en gaf zijn dienaren een bepaald geldbedrag. Een van de dienaren stopte zijn geld in de grond, zodat hij het niet zou kwijtraken. Toen de man terugkwam van zijn reis, werd hij kwaad op die dienaar omdat die niets met het geld had gedaan.

Hetzelfde geldt voor de talenten die wij gekregen hebben. Als we die niet inzetten in Gods koninkrijk, dan zijn we net als de man die het geldbedrag dat hij kreeg in de grond stopte. God heeft ons talenten gegeven en daar zijn we verantwoordelijk voor. Ontdek welke talenten je hebt en hoe je die kan inzetten voor God. Kan jij goed luisteren? Of ben je er misschien beter in om mensen op een praktische manier te helpen? God heeft dingen in je gelegd die bij jou passen. Probeer er achter te komen wat je goed kan en wat je leuk vindt om te doen en zet dat in! Dan werk je in Zijn koninkrijk: zo simpel kan het zijn!

Aan de slag!

Maak voor jezelf eens een lijstje met drie dingen die jij goed kan. Schrijf erachter hoe jij dit komende week gaat inzetten in Gods koninkrijk. Heb je zelf nog een goede tip hoe je kan werken in Gods koninkrijk? Deel het in de reacties!

Download de dagtekst en deel ‘m op Instagram, Pinterest of Facebook!

 

 

Deel deze overdenking

  1. Marja schreef:

    Hoi Alies
    Mooi stukje en inspirerend.
    Ik dacht nog wel: talenten zijn vaak best lastig te omschrijven omdat het vaak dingen zijn die je van nature goed doet en wat je vaak heel vanzelfsprekend vindt ..
    En zelfs als ik weet dat ik iets goed kan denk ik vaak nog.. Maar ben ik hier wel echt goed in of denk ik dat maar?..
    Fijne dag!

  2. Kim schreef:

    Prachtig ??❤️ Heel erg bedankt, lieve Alies ♥️

    Dat onze bede moge zijn…:

    “Lord, let them see You in me”. :’)

    Opdat Zijn licht moge schijnen voor alle mensen om ons heen. Tot glorie van Zijn naam ?? en tot zegen van een ieder. ?

  3. Soorjanie Pontjodikromo schreef:

    Werkelijk het klopt over die talenten wat God , zijn kinderen heeft gegeven. En het is nu aan ons, of wij die talenten willen gebruiken wat God ons gegeven heeft. God heeft mij talenten gegeven en ik gebruik ze, door mensen te zalven met de gezegende olijfolie en wonderen gebeuren.En ik zalf ook spookhuizen, God is Groot, in Jezus naam amen.

  4. Ria Stolk schreef:

    Wat een mooi stukje, het is voor mij een stuk duidelijker nu.

    Groetjes
    Ria Stolk.

  5. Fenna M. schreef:

    Mooi om over na te denken op deze manier, je eigen naam invullen…….. Kleine toevoeging bij tip 3: Misschien gaat het bij God niet zozeer om waar je goed in bent maar dat je gericht bent om met alles wat Hij je geeft, Zijn belangen te dienen. Ook als je niet uitblinkt in iets, is er van alles wat God je heeft gegeven. Tijd? Geld? Liefde? Een zorgzaam karakter? Of misschien zijn er dingen die je ‘een beetje kan’ maar dan is de vraag: mag God er gebruik van maken? Wil je ook dat inzetten voor Hem? Het is namelijk zoooooo mooi dat God juist werkt door zwakheid en dat in onze zwakheid juist Zijn grote glorie zichtbaar wordt. Dus misschien kan de laatste vraag ook zijn: Drie dingen waar God deze week gebruik van mag maken voor Zijn doelen. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap