Wandelen met God

05

sep

Vivian Straver

“Wandelschoenen? Check! Route uitgestippeld? Check! Rugzak met levensvoorraad voedsel? Check!” Wandelen door het bos, langs een strand of door de oude straatjes van de stad zijn bezigheden waar ik heel gelukkig van word. Op deze manier kan ik mijn gedachten eventjes stilzetten doordat ik alle drukte van het dagelijkse leven even links moet laten liggen. Terwijl ik dan door de omgeving loop, kijk ik vol verwondering om me heen. Alles wat ik zie, elke regendruppel en zonnestraal, elk mens en vervelend vliegje, en elke boom of bloeiende bloem, is door God gemaakt. Terwijl ik me daarover verwonderend door de omgeving loop, voel ik me even heel dichtbij God. Dit is mijn manier van ‘wandelen met God’. In de Bijbel wordt er ook gesproken over een man die kon wandelen met God, namelijk over Henoch. Lees je mee?

Henoch wandelde met God

In de Bijbel wordt zeer weinig gesproken over Henoch. In totaal wordt er drie keer iets over Henoch gezegd, waarbij telkens terugverwezen wordt naar de situatie die we kunnen lezen in in Genesis 5:21-24. Naast het gedeelte in Genesis 5 komt Henoch voor in Hebreeën 11:5 en in Judas 1:14-15. In beide gedeeltes wordt er over Henoch gesproken als een man met een groot geloof. In het gedeelte uit Genesis wordt tot twee keer toe gezegd dat Henoch wandelde met God.

Henoch leefde vijfenzestig jaar, en verwekte Methusalach. En Henoch wandelde met God, nadat hij Methusalach verwekt had, driehonderd jaar; en hij verwekte zonen en dochters. Al de dagen van Henoch waren driehonderdvijfenzestig jaar. Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God nam hem weg.
(Genesis 5:21-24, HSV).

Als je dit gedeelte in andere vertalingen leest, wordt duidelijker hoe de relatie tussen God en Henoch was. In de Bijbel in gewone taal staat dat ‘Henoch leefde als een vriend van God’ (5:22, BGT) en in de Nieuwe Bijbelvertaling staat dat ‘Henoch leefde in nauwe verbondenheid met God’ (5:22, NBV). Hieruit blijkt dat Henoch heel dichtbij God leefde, en dat zijn relatie met God erg goed was. Ik beeld me hierbij in dat Henoch regelmatig een wandeling maakte, en als vrienden met God een gesprek kon voeren.

Wij kunnen wandelen met God

Als je denkt aan wandelen, dan is dat een bijzondere activiteit. Het is anders dan lopen. ‘Lopen’ is iets wat je doet zonder er al te veel bij na te denken, en wat over het algemeen eerder een noodzaak dan een keuze is. Je loopt overal en nergens heen met het doel een bepaalde bestemming te bereiken. ‘Wandelen’ daarentegen is een doel op zichzelf. Je kiest ervoor om te gaan wandelen, en die activiteit is al voldoende op zichzelf. Daar komt nog bij dat wandelen iets is wat je niet doet uit noodzaak, maar eerder ter ontspanning – dit in tegenstelling tot lopen.

Zoals er in Genesis 5 wordt gesproken over Henoch is er sprake van zijn geestelijke wandeling met God. Henoch was niet een erg vooraanstaand man in zijn tijd, maar hij onderscheidde zich van de medemensen in die tijd door zijn trouwe gehoorzaamheid aan God. Hij koos bewust voor God en hij koos ervoor om dichtbij Hem te blijven in zijn levenswandel. En net zoals Henoch zijn levenswandel wandelde met God, mogen wij dat ook doen. Maar hoe dan?

Wandelen met God vraagt om een bewuste keuze voor God, iedere dag en ieder moment opnieuw. Henoch trok zich niet al te veel aan van zijn omgeving, maar koos voor God. Voor ons geldt hetzelfde: om een leven lang met God te wandelen vraagt dit telkens opnieuw om een bewuste keuze voor God en om Hem te betrekken bij iedere dag en ieder moment. Een leven lang wandelen met God is anders dan een leven lang lopen met God. Namelijk, als je wandelt met God, moet je een bewuste keuze maken om daadwerkelijk te gaan wandelen. Wat daarmee samenhangt, is dat je tijd vrij maakt om te wandelen met God, in plaats van tussendoor ergens met God te lopen.

Aan de slag!

Wist je dat je de betere gesprekken voert met iemand terwijl je een wandeling maakt? De beweging van je lichaam en de frisse lucht zorgen ervoor dat je gemakkelijker kan communiceren, dat je beter geconcentreerd bent op het gesprek en dat je helderder kan nadenken.

Ik wil je uitdagen om vandaag ergens een momentje vrij te maken waarop je stukje gaat wandelen. Niet in je eentje, maar probeer te wandelen met God. Kijk om je heen, geniet van de schepping en blijf al wandelend met God in gesprek. Een heel leven lang wandelen met God is een grote stap, maar met heel veel kleine stapjes kom je uiteindelijk een heel eind.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Prachtig, dankjewel! :’)

  2. Anneke de jong schreef:

    Prachtig hoor ,dat is wel om er over na te denken .

  3. Rosa schreef:

    Wat een prachtige bewoording he, wandelen met God.. Ik probeer het ook een aantal keer per week te doen, biddend wandelen terwijl ik omhoog kijk door de bladeren van de bomen en geniet van Zijn schepping. 🌿✨

  4. GERARD ZWINKELS schreef:

    In de herziene staten vertaling staat in 1 SAMUEL 18 – 14 En DAVID gedroeg zich voorzichtig op al zijn wegen ;en de HEERE WAS met hem .Koning DAVID had geleerd op eieren te lopen en de HEERE zegende hem .

  5. Rein van der Schaaf schreef:

    HENOCH , Henoch heb ik altijd bewonderd om zijn vriendschap met God. Prachtig vind ik dat. Zelf fiets en wandel ik graag en denk vaak aan God of neurie een mooi lied. Terwijl ik mijn zegeningen tel, denk ik ook aan bekenden die dat niet (willen) zien.
    Ze staan altijd op mijn gebedslijstje.
    Bedankt voor het mooie stukje. Mvg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap