Keuzes maken? Volg het stappenplan in Psalm 112!

13

mei

Sanne van Heukelum

Tijdens de introductie van een dyslexiebehandeling doe ik met mijn leerlingen een kwaliteitenspel: we kijken waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden om te doen. Op een van de kaartjes staat de kwaliteit ‘keuzes maken’. Ik moet hierbij vaak lachen, want kinderen weten altijd heel duidelijk of ze daar goed in zijn of niet. Ik weet dat dit duidelijk niet mijn kwaliteit is! Toen ik de achtergrond van het Bijbelboek Spreuken las in de Studiebijbel van Zij Lacht, stond daar beschreven dat Spreuken en Psalm 112 de Israëliet kan helpen “bij het stellen van prioriteit en het maken van keuzes”. Kan je daar ook hulp bij gebruiken? Lees met mij mee.

Psalm 112

Psalm 112 wordt ook wel een wijsheidspsalm genoemd, die volgens de Studiebijbel “veel lijkt op Spreuken op muziek gezet”. Deze psalm geeft een heel aantal stappen die je kan doen, en de gevolgen hiervan. Alle gevolgen samengevat: het zal je goed gaan. 

Om een keuze te maken tussen twee (of meerdere) opties, geeft Psalm 112 je dit stappenplan:

1. “Welzalig de man die de HEERE vreest, die grote vreugde vindt in Zijn geboden” (112:1)

Stap 1 bij het maken van de keuze: staat er iets over in de Tien Geboden? Maar belangrijker: kan je de HEERE vrezen met een van de twee opties? God “vrezen” heeft te maken met ontzag hebben voor God. Lees hiervoor deze eerdere overdenking op zijlacht.nl.

2. “Goed gaat het een man die zich ontfermt en uitleent, hij behartigt zijn zaken volgens het recht” (vs 5).

De uitgebreide uitleg hiervan staat in Spreuken 14:21: “welzalig is hij die zich over ellendigen ontfermt”.  Spreekt voor zich, denk ik? Op welke manier kan jij je ontfermen over anderen? Met welke van je opties help je anderen?

3. “Hij deelt mild uit, hij geeft aan de armen” (vs. 9)

Dit komt overeen met punt 2. Paulus citeert dit vers in zijn brief aan Korinthe wanneer hij oproept om gul te geven aan een inzameling voor arme Jodenchristenen in Judea (2 Kor 9:9; Studiebijbel Zij Lacht). In de eerste brief aan Korinthe wordt duidelijk dat deze christenen het lastig vinden om te delen en vooral met zichzelf bezig zijn. Juist daarom roept Paulus hiertoe op: het is goed om te delen. Jezus geeft ons dat voorbeeld: we leven niet alleen voor onszelf, maar om de ander te helpen. Welke optie geeft je de mogelijkheid om niet alleen voor jezelf te leven, maar ook voor de ander?

Het stappenplan van psalm 112 houdt hier op, maar Spreuken gaat verder. Mocht je nog niet een keuze hebben kunnen maken tussen je twee opties, begin dan maar met het lezen van boek Spreuken. Het zal je wijsheid geven.

Het stappenplan is soms alsnog lastig. Er moet bijvoorbeeld ook geld in het laatje komen. Dan kan dit stappenplan tot frustratie leiden: je wil het goede wel doen, maar het is niet zo makkelijk als het hier staat. Dan wil ik je uitdagen om dit in geloof te doen: soms gebeuren er buitengewone dingen door te kiezen voor de beste optie in Gods ogen. De Bijbel leert ons meermaals dat delen als je al weinig hebt, beloond wordt. Als je twijfels hebt, praat er dan met iemand over die je hierbij kan helpen of bemoedigen!

Aan de slag!

Je raadt het wellicht al: welke keuze moet jij maken vandaag? Wat is de beste optie aan de hand van het stappenplan van Psalm 112? Geen duidelijke, betere optie? Begin met Spreuken 1.

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap