Ik wil het levensmotto van Paulus!

10

sep

Maartje Kok

Er staat weer een nieuwe periode voor de deur. We komen weer massaal terug van zomervakantie en we gaan weer terug naar school, vervolgen onze opleiding en draaien weer onze routineklussen. Je fulltime moederschap met ochtendstruggles en vrolijk ontbijten in de vroege ochtend gaan weer beginnen! Of, als je geen baan hebt, besef je nu extra dat jij nog steeds zonder werk zit. Er ligt veel voor ons, maar wat is jouw motto voor deze nieuwe periode? Wat is je verlangen voor deze nieuwe tijd? Paulus had een levensmotto, niet alleen voor een nieuwe periode, maar voor zijn hele leven!

Momenteel lees ik het boek Handelingen door, het boek waar Lukas omschrijft hoe het evangelie steeds verder over de wereld gaat. Treffende geschiedenissen over mensen die, koste wat het kost, Jezus’ naam over de wereld wilden verspreiden en hun mond niet hielden om álles te verkondigen. Verhalen genoeg die ons dus aansporen. In mijn hoofd bleef er echter telkens één vers terug komen:

‘Maar ik maak mij nergens zorgen over, en ook acht ik mijn leven niet kostbaar voor mijzelf, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, evenals de bediening die ik van de Heere Jezus ontvangen heb om te getuigen van het evangelie van Gods genade.’
(Handelingen 20:24, HSV)

Dit vers is onderdeel van de afscheidsrede van Paulus aan de gemeente van Efeze. Hij vertelt dat hij niets heeft achtergehouden van het evangelie en alles heeft verkondigd en ze in alle dingen heeft onderwezen. En, hij heeft getuigd tegen de Joden en Grieken van de bekering tot God en het geloof in Jezus. Hij spoort in zijn rede de leiders binnen de gemeente aan om hem daarin na te volgen, om de gemeente dicht bij het Woord van God, het héle Evangelie, te houden. Hij spoort ze aan om radicaal te blijven en Jezus na te volgen. Maar nu, nu is het tijd om afscheid te nemen van deze gemeente die hij heeft helpen groeien. Hij kan niet anders:

‘En nu, zie, ik reis, gebonden door de Geest, naar Jeruzalem, en ik weet niet wat ik daar zal tegenkomen, behalve dan dat de Heilige Geest van stad tot stad getuigt dat mij boeien en verdrukking te wachten staat.’
(Handelingen 20:22-23, HSV)

De Geest leidt hem naar Jeruzalem, het enige wat Paulus weet van deze reis, is dat hij het zwaar zal krijgen in Jeruzalem. Mensen hebben namelijk in dromen en visioenen gezien dat Paulus het zwaar zal krijgen en raden hem sterk af naar Jeruzalem te gaan. Maar, Paulus weet één ding, hij moét, want God roept, de Geest dwingt hem naar Jeruzalem te gaan. Hoe goedbedoeld de adviezen van de mensen ook zijn, de mensen zien niet de achterliggende bedoeling van God achter hun dromen, want juist door die verdrukking zal God zijn naam verheerlijken.

Paulus weet dat hij het zwaar gaat krijgen, hij weet wat het Evangelie teweeg kan brengen bij mensen. Hij heeft al genoeg slagen en schampere opmerkingen ontvangen en genoeg pijn geleden omwille van de naam van Jezus. Hij weet hoe het is om de waarheid te vertellen en boze mensen tegen zich te krijgen. En toch, hij gaat en zal niet zwijgen over de naam van Jezus.

Het geheim van Paulus

Deze houding zien we vaak ook terug bij vervolgde christenen. Eenvoudige, kwetsbaar en gebroken mensen die koste wat het kost blijven spreken over Jezus. Wat is hun geheim, en kan dát geheim ook ons geheim worden? Wat is die schat die ze in hun binnenste meedragen en waarmee ze de wereld mee lijken aan te kunnen? Dat is hun levensmotto, wat ze niet alleen met hun mond belijden maar ook met hun leven navolgen:

‘Maar ik maak mij nergens zorgen over, en ook acht ik mijn leven niet kostbaar voor mijzelf, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, evenals de bediening die ik van de Heere Jezus ontvangen heb om te getuigen van het Evangelie van Gods genade.’
(Handelingen 20:24, HSV)

Vier lessen

1. Maak je nérgens zorgen over. Hij die je roept is getrouw. Zal Hij dan ook niet voor alle dingen in jouw leven zorgen?

2. Jouw leven is niet kostbaar voor jezelf, maar voor God. Je moet niet koste wat het kost alles willen behouden, maar alles willen verliezen. Je leeft op zijn kosten. Je bent niet van jezelf, maar van Hem!

3. Deze navolging geeft blijdschap. We mogen met een vreugdevol hart op weg zijn naar Huis. Vreugdevol omdat onze vreugde niet vast ligt in onze omstandigheden of onszelf, maar in Christus zelf!

4. Hij geeft blijdschap in het werk wat je voor Hem mag doen: getuigen van het evangelie van Gods genade.

Zeg jij het Paulus na?

Je maakt je geen zorgen over wat er komen gaat, en je acht je leven niet kostbaar voor jezelf. Je kiest er voor om jouw identiteit niet in jezelf, maar in Christus te vinden. Je mag in eenvoud blijmoedig leren getuigen in woorden en daden wie God voor je is. Het kost je wat, namelijk je eigen hoogmoed, piekeren, controledwang, je mooie gezicht of hoge status. Alles ligt in zijn kostbare handen en niet in die van jezelf. Durf jij dat levensmotto aan voor deze nieuwe periode en de rest van je hele leven? Hij vraagt volkomen overgave om daarin volkomen blijdschap in je hart te geven!

Aan de slag!

Ja, dat geheim kan ook jouw geheim zijn! Dit levensmotto van Paulus, kan ook zéker jouw levensmotto zijn. Leer daarom eerst dat levensmotto uit je hoofd:

– Leer de tekst uit Handelingen 20:24 uit je hoofd (of doe dit samen met een vriendin!).

– Maak een creatieve verwerking van deze tekst, en deel het met ons op Instagram/Facebook onder de hashtags: #levensmotto #wordsofPaulus #zijlacht #thisiswhatIdo

– Hoe zou jij het evangelie van Gods genade in 4 zinnen omschrijven? Deel het op Instagram/Facebook onder dezelfde hashtags! We zijn benieuwd naar jullie woorden!

– Of: deel het levensmotto van Paulus uit Handelingen 20:24 met je social media-vrienden (met dezelfde hashtags) , want hey, levensmotto’s zijn er om door geïnspireerd en aangespoord te worden toch?!

Deel deze overdenking

  1. Rosa schreef:

    Wat een levenslessen… Mooi. Moeilijk. En ook zo bevrijdend als je steeds meer jezelf loslaat en overgeeft in zijn handen. ✨

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap