Zegeningen en zonnestralen – hoe dankbaar ben jij?

06

nov

Gastblogger

“Ik vind Nederland best een mooi land, maar wel op zijn eigen manier. Het is erg schoon en er kan veel. Toch ben ik liever in Afrika. Daar kijken de mensen veel meer naar elkaar om. Bovendien vind ik mijn kerk daar veel leuker. Het is in Afrika misschien niet zo schoon en niet iedereen krijgt dezelfde kansen, maar de mentaliteit van de mensen is anders. Weet je, de mensen in Nederland zijn zo ondankbaar. Ik snap dat niet. Ze denken vooral aan zichzelf en ze beginnen al te zeuren zodra er een drupje regen valt. Nederlanders zijn verwend. Ze zijn zich niet bewust van hun zegeningen.”

Ik ben nog nooit in Afrika geweest, dus ik kan Nederland en Afrika niet vergelijken. Maar wat deze man uit Kenia mij vertelde, zette mij wel aan het denken. Hoe bewust ben ik me eigenlijk van mijn zegeningen? Ik betrapte mezelf erop dat ik toch wel veel zeur. En dat ik veel dingen pas te laat waardeer. Als het bijvoorbeeld regent, mis ik de zon. Als mijn oortjes stuk gaan, baal ik dat ik geen muziek kan luisteren. Pas als er iemand wegvalt of overlijdt, merk ik hoe enorm veel ik van diegene hield. Ik word meestal ’s ochtends uitgerust en fit wakker, maar als ik een griepje te pakken heb besef ik pas hoe fijn het is om gezond te zijn. Alle gaven en geschenken die ik van God krijg (en die ik als vanzelfsprekend ervaar), begin ik, stom genoeg, vaak pas echt te waarderen als er iets aan verandert.

Lees de volgende (prachtige) tekst eens:

Wees altijd blij in de Heer! Ik zeg het nóg een keer: wees blij! Laat alle mensen zien dat jullie vriendelijk zijn. De Heer is dicht bij jullie. Maak je nergens zorgen over, maar vertel in gebed aan God wat je nodig hebt. Dank Hem ook voor alles. Dan zal de vrede van God, die wij met geen mogelijkheid kunnen begrijpen, jullie hart en jullie gedachten beschermen in Jezus Christus.
En, broeders en zusters, richt je gedachten op alles wat waar, eerlijk, heilig, vriendelijk, mooi en goed is. Doe alles wat jullie van mij geleerd, gezien en gehoord hebben. Dan zal de God van de vrede bij jullie zijn.
– Filippenzen 4: 4-9 (BasisBijbel).

Ik vind vers 8 zo mooi: En, broeders en zusters, richt je gedachten op alles wat waar, eerlijk, heilig, vriendelijk, mooi en goed is.

Toen ik deze tekst las, stelde ik mezelf een nieuw doel. Vaker mijn zegeningen gaan tellen, mijn gedachten richten op alles wat Hij geeft en Hem daarvoor danken!

Ik heb een tijdje een lijstje bijgehouden met geluksmomentjes. Grote geluksmomenten, maar ook kleine. Punt 55 is bijvoorbeeld: ‘Mijn moeder die thuis op me zit te wachten met een pot thee.’ Of punt 19, daar staat: ‘Buschauffeurs die naar elkaar zwaaien als ze elkaar onderweg tegenkomen.’

Inmiddels is mijn lijstje met geluksmomentjes zo lang dat er niet meer elke dag eentje bij komt. Maar wat voel ik me rijk als ik mijn schrijfsels teruglees!

We mogen zo dankbaar zijn. Voor een bed om in de slapen, voor ons lichaam waarmee we van alles kunnen, voor de mensen om ons heen, voor de zonnestralen die steeds een beetje warmer aanvoelen, voor de kerk waar we (in vrijheid) naar toe mogen gaan, voor onze gaven en talenten en bovenal voor een God die zoveel van ons houdt dat Hij zijn Zoon voor ons liet sterven! Zijn liefde is het allergrootste cadeau! Hij ziet jou altijd en overal. Hij wil je het allerbeste geven. Hij zorgt voor je. Hij wordt blij van je, lees maar in Zefanja 3:17:

Je Heer God woont bij je. Hij is de held die jou bevrijdt. Hij zal van vreugde over je zingen. Uit liefde zal Hij zwijgen over alles wat je verkeerd hebt gedaan. Hij zal over je juichen van blijdschap.

Zijn liefde is iets om dankbaar voor te zijn. En ja, ook als het lijkt alsof er niets is om dankbaar voor te zijn, dan mogen we nog steeds proberen om toch dankbaar te zijn. Wij christenen hebben namelijk iets bijzonders. Ook al zitten we nog zo diep in de problemen of is er veel verdriet in ons leven, dan nog mogen we op God vertrouwen. Er is altijd hoop. Na regen komt altijd zonneschijn!

Aan de slag!

  • Probeer vandaag eens je zegeningen te tellen (of denk er in ieder geval bewust over na waar je dankbaar voor bent). En vergeet niet om God er ook daadwerkelijk voor te danken!
  • Als je het leuk vindt, kan je in een notitieboekje (of gewoon in je notities op je mobiel) een lijstje met je zegeningen bijhouden. Dankbaarheid gegarandeerd!

Vandaag houden veel kerken in Nederland Dankdag. Een dag om bewust stil te staan bij de zegeningen van onze God die we dagelijks ontvangen. Wij willen jou door deze overdenking extra aanmoedigen om dankbaar te zijn en je zegeningen te tellen.

Schrijfster
Deze blog is geschreven door Alies Busstra, oud-blogster van Zij Lacht.

Deel deze overdenking

  1. Majorie schreef:

    Mooi en bemoedigend, dank! Tip: 1000 maal dank van Ann Voskamp (boek)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap