Wat voor vrouw ben jij voor je vriend of man?

28

okt

Ramona Muilwijk

“Je kunt beter in een hoekje op het dak wonen, dan in één huis met een vrouw die ruzie zoekt.” Spreuken 21:9 (NBV) 
Deze tekst… stiekem moet ik er altijd een beetje om lachen. Als je net zoals ik een levendige fantasie hebt, zie je het tafereel al helemaal voor je. Een vrouw die binnen in huis rond loopt te stieren – niks is goed – en de man zit boven op de dakkapel met z’n tuinstoel en een krant te genieten van het zonnetje. ‘Heerlijk.., rust’, hoor je hem denken. En toch, wat een waarheid is deze tekst uit Spreuken toch vaak helaas.  

Wat kunnen we soms mopperen tegen òf over onze vriend of man. Dit is niet goed, hier schiet hij tekort, hier voldoet hij niet aan… Voor je het weet bidden we of God onze vriend of man kan veranderen. Of hij niet eens wat attenter zou kunnen worden, iets zorgzamer, hulpvaardiger…, ga zo maar door. Natuurlijk is het zo dat we alles bij God mogen brengen, zeker. Maar heb je er weleens over nagedacht wie jij als vriendin of vrouw bent voor je vriend of man? Eren wij onze partner, erkennen wij wat hij allemaal doet? Zien en benoemen wij zijn mooie kanten? Of zijn wij die ruziezoekende, vittende vrouw? Die altijd maar loopt te mopperen, waar niks goed is en die alleen maar praat over alles wat onze vriend of man niet heeft of doet? Soms is het wel weer eens goed om te zeggen: ‘Wat was het dat ik zo leuk vond aan hem?’, en: ‘Waar viel ik voor?’

Jezus kwam om te dienen, niet om te heersen

Hoeveel relaties en huwelijken stranden er niet momenteel? Om verdrietig van te worden. Natuurlijk zijn er zeer ongezonde huwelijken waar dingen gebeuren waar God ook verdriet van heeft. Maar veelal zijn we ontevreden en kijken we naar wat we niet of niet meer hebben. Kijken en vergelijken en denken dat het bij een ander stel beter gaat. Ik geloof dat God ons wil helpen in ons huwelijk. Het verbond dat we sloten door “ja” te zeggen tegen elkaar, daar verbond ook God zijn naam aan op onze trouwdag. Als een drievoudig snoer. Hij wil juíst bij ons huwelijk betrokken zijn en ons daarin bijstaan.

Maar wat is ons gebed? ‘God, verander dit…’, ‘God, verander dat…’. Of zou het ook kunnen zijn dat we moeten bidden: ‘God verander mij, laat mij met uw ogen naar mijn man kijken… Wat heeft hij nodig? Waarin kan ik hem dienen?’ Jezus kwam op aarde om te dienen, niet om te heersen. Juist ook in ons huwelijk is het zo belangrijk om te kijken naar de rol van Jezus, Hij was bereid in alles de minste te willen zijn.  

Zelf ben ik getrouwd en moeder van drie jonge kinderen. Wie net als ik in die fase zit, zal vast herkennen dat je aan het eind van de dag soms helemaal opgebrand en uitgeblust bent. Blij dat ze allemaal weer op bed liggen…, rust! Maar wat die moeheid bij mij teweegbrengt is een minimaal verlangen naar mijn man. Zoals jullie misschien ook wel ervaren, hebben mannen in veel gevallen meer behoefte aan intimiteit dan de vrouw, en dat was nu juist wat ik mijn man niet wilde bieden. Of in ieder geval: ik had er zelf geen behoefte aan en kon me er ook niet toe zetten. 

Wat gebeurde er? We werden afstandelijk naar elkaar. Ik bood hem niet wat hij nodig had, en daardoor bood hij mij niet wat ik nodig had, het sloop er zomaar in. Op een dag bad ik: ‘Heer, ik heb gewoon helemaal geen puf om intimiteit te hebben met mijn man. ’s Avonds ben ik moe en ik kan me er niet toe zetten. Maar ik merk dat ik mijn man daarin tekort doe. Ik wil ook hem graag geven wat hij nodig heeft, maar ik weet gewoon even niet hoe. Wilt U mij een verlangen geven naar mijn man zodat ook hij weer krijgt wat hij nodig heeft?’  

God wil betrokken zijn in onze relatie

Een gebed dat ik nog nooit eerder had gebeden maar het kwam zo uit mijn hart. En raad eens: God gaf mij wat ik had gevraagd! Hij gaf nieuwe energie en nieuwe liefde voor mijn man, nieuwe aantrekkingskracht. Het was zo bijzonder en het leerde mij dat ik alles, echt alles aan de Heer mag vragen. Zoals ik al eerder zei: God verbond zijn naam ook aan ons huwelijk, en ook aan dat van jou. Hij wil betrokken zijn. Maar hoe vaak doen we het toch weer zelf, steunen we op eigen inzicht en vloeit langzaamaan al het leven uit ons huwelijk. Hoe vaak wordt God op het allerlaatste pas bij ons huwelijk betrokken terwijl Hij juist dagelijks betrokken wil zijn bij onze relatie met onze vriend of man!  

Natuurlijk zijn we allemaal wel eens teleurgesteld in onze vriend of man, maar laten we niet zo hard oordelen. Laten we het ten eerste bij God brengen. Ons hart uitstorten voor Hem. Bidden om ogen die zien wat Hij ziet en om een vernieuwende eerste liefde naar onze partner. Laten we eerst naar onszelf kijken en onze man aan God toevertrouwen.

In 1 Petrus 3: 1-4 staat het zo mooi: Voor u, vrouwen, geldt hetzelfde: erken het gezag van uw man. Dan zullen mannen die weigeren Gods boodschap te aanvaarden daarvoor gewonnen worden door het gedrag van hun vrouw, zonder dat zij iets hoeft te zeggen, omdat ze zien hoe zuiver u leeft uit ontzag voor God. Uw schoonheid moet niet gelegen zijn in uiterlijkheden, zoals kunstig gevlochten haar, gouden sieraden of elegante kleding, maar in wat verborgen ligt in uw hart, in een zacht en stil gemoed. (NBV) Prachtig, niet? 

Ook zonder relatie kunnen wij kritisch zijn

Misschien denk je nu wel: ik ben helemaal niet getrouwd, ik heb niet eens vriend, wat heb ik nu aan deze overdenking? Deze blog is niet voor mij. Maar misschien is het wel juíst een verlangen van je om een relatie te hebben. Kan het zijn dat ook daarin wij vrouwen soms zo kritisch zijn en het daarom misschien maar niet lukt een partner te vinden? Ook hierin mogen we bidden: ‘Heer, laat me met uw ogen naar de mannen op mijn weg kijken, niet met mijn eigen kritische blik.’  

Moeilijk, hè? Een vrouw naar Gods hart te zijn – we schieten zo vaak tekort. Maar het mooie is, God weet van onze imperfectie. Hij weet van ons ongeduld, onze verlangens, onze hoop. Maar Hij weet ook van de imperfectie van je man. Hij weet ook dat onze man of vriend uiteindelijk nooit alles kan geven waar jij zo op hoopt en wat jij zo nodig hebt. Hoe lief onze man of vriend ook is, uiteindelijk is er maar Eén die ons hart ècht kan vervullen, ons ècht begrijpt. En hoe meer je dat gegeven echt gaat omarmen, je erkenning en voldoening in Hem zoekt, zal je zien dat je de lat voor je man lager gaat leggen. Hij hoeft niet meer alles voor jou te zijn, want God is alles voor jou.

Alleen God kan jouw behoefte naar liefde en erkenning volledig geven, niet je vriend of man. Die lat is veel te hoog. En hoe meer je dat zult beseffen, hoe meer je zal zien dat je vriend of man toch wel heel erg zijn best doet, op zijn manier. En die manier is goed. Het is de man waar je eens op gevallen bent en die man kan niemand veranderen, zeker jij niet, alleen God. Als je dan al wat wil doen, bid dan lieve zus, dat jouw ogen zullen zien hoe God naar hem kijkt. Je zult zien dat je zult overstromen van liefde. De liefde die God voor hem voelt. Ook jouw partner is Gods geliefde zoon. Die net als jij even afhankelijk is van zijn genade.  

Want: De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in àlles! volhardt ze.
– 1 Korintiërs 13: 4-7 (NBV). 

Aan de slag! 

Wanneer je de eerste liefde voor je partner kwijt bent geraakt, vraag dan vanaf vandaag aan God of je met zijn ogen naar je partner mag gaan kijken en mag zien wat de behoeftes van je partner zijn. God zal je helpen om daarin je eigen ‘ik’ te kruisigen en de minste te willen zijn. Wanneer jij je partner geeft wat hij nodig heeft (met Gods hulp), zul je zien dat de bereidheid van zijn kant om jou te willen dienen ook toeneemt. Twee vliegen in één klap 😉 

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Prachtige en eerlijke blog!
    Dankjewel Ramona!
    God danken voor je man/vriend is ook heel waardevol.En inderdaad je mag alles aan God vragen en vertellen! Hij zorgt, al zo vaak ervaren.

    Ooit een spreuk gelezen: Je bent niet perfect maar wel perfect voor mij😊!

  2. Lianne schreef:

    Dankjewel voor deze overdenking! Het komt op het juiste moment.

  3. Ada schreef:

    bedankt!

  4. Marian schreef:

    Wat een mooie blog! ik merk dat er op het onderwerp wat je aansnijdt nog vaak een taboe ligt. Stoer dat je dit doorbreekt door over je eigen situatie te schrijven in alle eerlijkheid. Dit bepaalt mij en anderen (denk ik) om weer even te zien dat God onze relaties en seksualiteit wilt zegenen, hoe tof! ♥️

  5. Adrionnechie schreef:

    Beste Ramona, ik vind je eerlijk en duidelijk schrijven, maar begin eerst met God voor je verder verteld dat je vriend/ man niet aan jouw wensen. En als je een alleenstaande/ gaande wil betrekken moet je die niet in een klein hoekje stoppen , maar haar ook even bemoedigen ( niet alleen maar met woorden” ook jij mag
    hier om bidden”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap